בנאום שנשאה הלילה (בין שני לשלישי) בוועידה הרפובליקנית נראתה ניקי היילי כמי שמנסה לבנות גשר בין בסיס התומכים הנאמן של דונלד טראמפ לבין הממסד המסורתי, הממלכתי והמאופק יותר של המפלגה הרפובליקנית, אולי לקראת ריצה אפשרית שלה לנשיאות בשנת 2024. בניסיונה להדוף את הטענה שאמריקה גזענית שיתפה היילי בחוויותיה כבת למהגרים מהודו, וסיפרה על ההישגים שמציאות החיים האמריקנית אפשרה לה לרשום למרות הקשיים שהזדמנו לה.

הוועידות המפלגתיות של הרפובליקנים והדמוקרטים, שנערכות פעם בארבע שנים, לפני הבחירות לנשיאות, נחשבות באופן מסורתי לאירוע שיכול להזניק את הקריירה של כוכבים פוליטיים חדשים. כך למשל בשנת 2004 זכה ברק אובמה, אז סנאטור די אלמוני מאילינוי, לתהודה בזכות הנאום שנשא בוועידה הדמוקרטית. ארבע שנים אחר כך כבר נבחר לנשיא ארה"ב.
היילי ודאי אינה נחשבת לטירונית כפי שהיה אז אובמה: בעבר כיהנה כמושלת דרום קרוליינה, וב-2017 מונתה על-ידי טראמפ לשגרירה באו"ם, תפקיד שבו נחשבה פעלתנית למדי עד לפרישתה ממנו ב-2018. ובכל זאת, גם את הנאום שלה הלילה אפשר לפרש כהכשרת הקרקע לקראת התמודדות אפשרית על תפקיד הנשיאה בעוד ארבע שנים, או לכל היותר שמונה.
4 צפייה בגלריה
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
היילי בוועידה. מזהירה מפלוסי, סנדרס ו"היחידה"
(צילום: TNS)
לפי שעה היילי שומרת את הקלפים קרוב לחזה, ואיש אינו יודע בוודאות מה היא מתכננת לעתידה הפוליטי. לפני פחות משנה עוד היו דיווחים שלפיהם הנשיא טראמפ שוקל למנותה לסגניתו במקום מייק פנס, אך לבסוף דבק טראמפ בסגן שאיתו רץ לכהונה הראשונה. בסקרים מוקדמים-למדי שהתפרסמו לאחרונה בנוגע לפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ב-2024 זוכה היילי לתמיכה נאה, כשבצמרת נמצאים גם פנס ודונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא המכהן.

אבא חבש טורבן, אמא לבשה סארי

בנאומה הלילה ניסתה היילי בת ה-48 להציג פן רחום ומלא חמלה של הרפובליקניוּת במישור הפנים-אמריקני, ומנגד להדגיש את הצורך שוושינגטון תפעל בנחישות ותנקוט יד קשה בזירה הבינלאומית כדי לעמוד על עקרונותיה.
4 צפייה בגלריה
דני דנון עם ניקי היילי באו"ם
דני דנון עם ניקי היילי באו"ם
עם שגריר ישראל באו"ם דני דנון במהלך כהונתה. "הייתי גאה בווטו כשהעברנו את השגרירות לירושלים"
(צילום: שחר עזרן)
בצל הטענות שטראמפ ורבים מתומכיו הם גזענים, במיוחד בצל מחאת ג'ורג' פלויד, האשימה היילי את הדמוקרטים בשאיפה מופרזת לתקינות פוליטית ובניסיון למחוק את ההיסטוריה מהמרחב הציבורי בשם התקינות הזו. בכך התכוונה היילי להסרה ברחבי ארה"ב של פסלים וסמלים היסטוריים הנחשבים כיום בעיני רבים לגזעניים.
"בחלקים גדולים מהמפלגה הדמוקרטית אופנתי עכשיו לומר שאמריקה גזענית", אמרה היילי. "זה שקר. אמריקה אינה מדינה גזענית". היא ציינה שהיא עצמה בתם של אב שחבש טורבן ואם שלבשה סארי: "אני, בת למהגרים מהודו, הייתי ילדה חומה בעולם של שחורים ולבנים. התמודדנו עם אפליה וקושי, אבל הוריי מעולם לא נכנעו לעוול ולשנאה: אמא שלי בנתה עסק מצליח; אבי לימד במשך 30 שנה במכללה שבאופן היסטורי הייתה שחורה; ואנשים בדרום קרוליינה בחרו בי למושלת, והפכו אותי לאישה הראשונה שנבחרת לתפקיד הזה ולאדם הראשון שמשתייך למיעוט ונבחר לכהן בו".
היילי הזכירה כיצד היא עצמה הצליחה להביא להסרת דגל הקונפדרציה מבניין הקפיטול של דרום קרוליינה בעקבות הטבח בכנסייה בצ'רלסטון ב-2015 שבו גזען לבן ירה למוות בשחורים. היא הדגישה כי הדבר נעשה תוך התדיינות והסכמה בין הפלגים השונים בדרום קרוליינה, ולא במהלך חד-צדדי.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
עם טראמפ בבית הלבן כשפרשה. "הוא ישקם שוב את הכלכלה"
(צילום: AFP)
כמו נואמים אחרים בלילה הראשון של הוועידה הרפובליקנית, היילי ניסתה להדוף את דימויה של המפלגה הדמוקרטית כזו שדואגת לבני מיעוטים ואת דימויה של המפלגה הרפובליקנית כמי שאינה דואגת להם. בצל מחאת Black Lives Matter היא הדגישה את הסכנה שבאירועי האלימות שנלוו לה, ואת הצורך להשליט חוק וסדר כמו זה שמבטיח טראמפ. היא קראה לפעול לקידום איכות החיים של שחורים בדרכים שאינן רק טיפול באלימות שנוקטים שוטרים כלפי אזרחים אפרו-אמריקנים.
"ברור שאנחנו מעריכים ומכבדים את חייו של כל אדם שחור", אמרה. "השוטרים השחורים שנורו בעת מילוי תפקידם – יש להם ערך. בעלי העסקים השחורים שראו את עבודת חייהם עולה בלהבות – יש להם ערך. הילדים השחורים שנורו למוות בגן המשחקים – גם לחיים שלהם יש ערך. והחיים שלהם נהרסים ונגזלים על-ידי האלימות ברחובות שלנו".

ביידן מאשים את אמריקה תחילה

היילי, שבמהלך כהונתה באו"ם הגנה בנחישות על ישראל, שיבחה בנאומה את טראמפ על כך שנקט גישה תקיפה נגד איראן, סין וצפון קוריאה ונגד האו"ם. תחת טראמפ הודיעה ארה"ב בשנים האחרונות על פרישה מכמה מוסדות של הארגון שבהם היא רואה מוסדות בלתי-הוגנים, ועל קיצוץ בכספים שהיא תורמת לארגון.
"האו"ם איננו מקום למי שאינם מוכנים להישיר מבט לקושי ולסכנה", אמרה היילי. "זה מקום שבו דיקטטורים, רוצחים וגנבים תוקפים את אמריקה ואז מושיטים יד ומבקשים מאתנו לשלם את חשבונותיהם. ובכן, הנשיא טראמפ שם לכל זה סוף. בהנהגתו עשינו מה שברק אובמה וג'ו ביידן סירבו לעשות. נאבקנו עבור אמריקה ונגד אויבינו!".
היילי שיבחה את טראמפ גם על כך שתמך בבעלות ברית כמו ישראל. "אובמה וביידן הובילו את האו"ם לגנות את ידידתנו ובעלת בריתנו ישראל", אמרה היילי, כשכוונתה לכך שבשלהי ממשל אובמה, בצעד חריג, נמנעה ארה"ב מניצול זכות הווטו שלה במועצת הביטחון כדי להגן על ישראל מגינוי לבנייה בהתנחלויות. "הנשיא טראמפ העביר את השגרירות שלנו לירושלים – וכשהאו"ם ניסה לגנות אותנו, הייתי גאה לנצל את זכות הווטו האמריקנית".
היילי האשימה את המועמד הדמוקרטי ומפלגתו בנקיטת קו רך ותמים מדי בזירה הבינלאומית: "ג'ו ביידן והדמוקרטים עדיין מאשימים את אמריקה תחילה", אמרה. "דונלד טראמפ תמיד הציב את אמריקה במקום הראשון. והוא הרוויח ביושר ארבע שנים נוספות כנשיא".
4 צפייה בגלריה
ניקי היילי במועצת הבטחון של האו"ם
ניקי היילי במועצת הבטחון של האו"ם
להגיד לעולם את מה שהוא צריך לשמוע. היילי באו"ם
(צילום: EPA)
השגרירה לשעבר באו"ם אמרה שביידן יהיה טוב לאיראן, לדאעש, לסין הקומוניסטית ולכל מי שרוצה שארה"ב תתנצל, תימנע בהצבעות ותזנח את ערכיה: "דונלד טראמפ נוקט גישה שונה. הוא קשוח עם סין, ונלחם בדאעש וניצח. והוא אומר לעולם את מה שהוא צריך לשמוע. ג'ו ביידן והשמאל הסוציאליסטי יהיו אסון לכלכלה שלנו. מנגד, טראמפ מוביל אותנו לעידן חדש של הזדמנות. לפני שסין הקומוניסטית נתנה לנו את נגיף הקורונה, הוא שבר שיאי כלכלה משמאל ומימין. המגפה החזירה אותנו לאחור, אבל לא להרבה זמן. הנשיא טראמפ שיקם את הכלכלה שלנו בעבר, והוא יעשה זאת שוב".
היילי הזהירה שממשל בראשות ביידן וסגניתו קמלה האריס יהיה גרוע בהרבה מהממשל הדמוקרטי הקודם: "בפעם שעברה הבוס של ג'ו היה אובמה. הפעם, אלה יהיו פלוסי, סנדרס ו'היחידה' (מנהיגות מחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית). החזון שלהם לאמריקה הוא סוציאליזם, וכולנו יודעים שהסוציאליזם נכשל בכל מקום. הם רוצים לומר לאמריקנים איך לחיות, מה לחשוב. הם רוצים השתלטות של הממשלה על מערכת הבריאות. הם רוצים לאסור קידוחי נפט וגז ולחסל מיליוני משרות. הם רוצים העלאת מסים גדולה למשפחות העובדות. ג'ו ביידן והשמאל הסוציאליסטי יהיו אסון לכלכלה שלנו".