התפתחות דרמטית בפרשת השוחד במשרד הבריאות. 48 שעות לאחר שהובא למשרדי להב 433 למסירת עדות, הפכה החקירה של מנכ"ל תנובה אייל מליס לחקירה באזהרה בחשד למתן שוחד. החוקרים חושדים כי התרומות שניתנו לעמותות הקשורות למקורבי ליצמן היו כספי שוחד בתמורה להקלות רגולטוריות שחברת תנובה ביקשה.
עו"ד אילן סופר, המייצג את מליס ואת תנובה, מסר בתגובה כי "תנובה, תחת ניהולו של אייל מליס, פעלה ופועלת אך ורק במסגרת החוק. אני משוכנע שבסיום החקירה גם גורמי החקירה ישתכנעו בכך. בכוונתו של מליס להמשיך ולעמוד לרשות החקירה ולשתף עמה פעולה ככל שיידרש".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
נחקר באזהרה. מליס יוצא מלהב 433
(צילום: טל שחר)
שניים מהעצורים בפרשה הם מוטי בבצ'יק, עוזרו בהווה של השר יעקב ליצמן, ומנחם גשייד, יועצו לשעבר. על פי החשדות, קיבל בבצ'יק שוחד שהועבר לעמותות חרדיות על מנת שיקדם הקלות בסימון חלק מהמוצרים. בין היתר, כדי שמוצר גבינה צהובה של חברת תנובה שיועד לסימון "שומן רווי בכמות גבוהה" ו"נתרן בכמות גבוהה", לא יסומן כך. בסופו של דבר, הסימון יצא לפועל.
2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
ליצמן ו"השר האמיתי" בבצ'יק
(צילום: תומי הרפז)
במסגרת החשדות שנחשפו, שוטרי היחידה הארצית לחקירות הונאה פשטו על המטה החדש של תנובה והחרימו מסמכים רבים, שכן שוק הגבינות הצהובות עומד לכאורה במרכז הפרשה. שני בכירים לשעבר בחברה מסרו לחוקרים עדות פתוחה.
מפרטים שהגיעו לידי ynet עולה כי החקירה החלה כבר בשנת 2017 וכי המשטרה האזינה במשך תקופה ארוכה לחלק מהמעורבים. מלבד גשייד ובבצ'יק, נעצרו גם מנהל חברה גדולה מתחום הרפואה, ארז גילהר, מנכ"ל פוליסי, חברה גדולה מתחום השדלנות (לובינג) וכן אבי דנציגר, מנכ"ל חברת התרופות רוש ישראל.
הבוקר העלתה הפרשה גם תמיהה של גורמים המעורבים ברפורמת סימון המוצרים, באשר לשתיקתו של מנכ"ל המשרד לשעבר, משה בר סימן טוב, מאז נחשפו המעצרים. שתיקתו של בר סימן טוב בולטת לאור היותה של הרפורמה אחד מהדגלים המרכזיים שנשא, ולא פעם התגאה בה וראה בה מיזם אישי.