צה"ל נערך לעוצר יציאות ביחידות הסגורות לנוכח הגידול בתחלואת הקורונה, וביקש מחיילים להגיע לבסיס מחופשתם הקרובה עם ציוד אישי לחודש. ב-20 הימים האחרונים נרשם גידול של יותר מפי שניים בכמות החולים הפעילים בקרב החיילים, מ-90 לכ-200.
1 צפייה בגלריה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
באמ"ן הזהירו מגל תחלואה לפני החיסונים. מפקדת אלון של פיקוד העורף
(צילום: AFP)
בשיא התחלואה בצה"ל נרשמו כ-1,500 חיילים שנושאים את נגיף הקורונה באמצע חודש אוקטובר, אך עוצר היציאות והסגר במגזר הכללי - לצד הידוק הכללים - עשו את שלהם, והתחלואה בצבא צנחה ב-9 בנובמבר ל-90 חולים בלבד. מאז חלה עלייה במספר החולים בצה"ל ובאוכלוסייה הכללית, שחלקה הגדול מיוחס להקלות האחרונות בסגר.
בניגוד לאזרחות, נזכיר, חיילי צה"ל נדרשים לקבל אישור לפני שהם עוברים בדיקת קורונה - ולא יכולים לגשת להיבדק באופן חופשי על דעת עצמם. כמו כן, לפי ההנחיות החדשות, משרתי צה"ל שיוצאים לחופשה פרטית בארץ, באיים ירוקים כאילת וים המלח, יבצעו באחריותם את בדיקת הקורונה. חיילי מילואים שמתאמנים בימים אלה בצפון הביעו חשש מריכוזם יחד בהיקף פלוגתי של עשרות ביחד, אך בצבא הסתפקו בהמלצה עבורם להיבדק בטרם יגיעו למילואים.
בימים האחרונים חלה עלייה מטרידה בשיעור התחלואה הכללי בישראל ובאחוז הבדיקות החיוביות ביממה. הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 985 חולי קורונה נוספים, ושיעור החיוביים עמד על 2.5% מתוך כ-37 אלף בדיקות - לעומת 3.3% ביום שבת. עם זאת, באמ"ן הזהירו כי נתוני התחלואה גבוהים בהרבה, וכתבו בדו"ח שפורסם היום כי "מספר המאומתים החדשים נמוך יותר מהצפוי בגלל מיעוט בדיקות ביממה החולפת ביחס לממוצע".
מספר המונשמים בישראל זינק מ-92 אתמול בערב ל-114 הבוקר, ומספר החולים במצב קשה עומד על 263. מפרוץ המגפה נפטרו 2,864 ישראלים.
בדו"ח אמ"ן צוין גם כי בשבוע האחרון חלה עלייה ברורה ועקבית במספר החולים המאומתים החדשים ביממה, בממוצע שבועי. בשלושת הימים שלפני סוף השבוע היו יותר מאלף נדבקים ליממה. באמ"ן הוסיפו כי גם אם חלק מהעלייה במאומתים נובעת מהגדלת מספר הבדיקות היומי, הרי שאין בכך כדי להסביר את העלייה כולה. בנוסף, בשבועיים האחרונים גם עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות.
לפי אמ"ן, "מניתוח הזמן להתפתחות גל תחלואה חריף, מתברר שייתכן גל תחלואה משמעותי עוד לפני השפעת החיסון - במקרה שפתיחת המשק תיעשה בצורה לא מבוקרת. על כן, אנו ממליצים להמשיך ולהקפיד בחודשי החורף הקרוב על כללי הזהירות ולהימנע משאננות שתוביל לגל תחלואה שכזה".
שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הזהיר היום בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" מפני סגר נוסף, ואמר כי "הרגשתי זעזוע כשראיתי את העומסים בקניונים. ממוצאי שבת ועד עכשיו אני בהערכות מצב בעניין הזה". ברקע העלייה בתחלואה, אמר אדלשטיין כי "לא נתפתה בשום צורה לפתיחות חדשות ונוספות. עם זאת, אני לא חושב שצריך לעשות רוורס מבחינת מערכת החינוך והיא תיפתח בהתאם לתכנון. חדרי כושר ומסעדות, שהם בוודאי קרובים ללבי, לא צריך להתפתות ולפתוח אותם. אני לא רוצה שנפתח ושבוע לאחר מכן נלך לסגר".
לדברי אדלשטיין, "לפי נתוני התחלואה אנחנו בכיוון של עלייה מתמדת. זה לא אומר שנהיה בעוד שבוע בסגר. הנגיף הזה משחק איתנו משחקים, אבל הכיוון הוא מאוד לא נכון. סיכמנו במשרד שקבינט הקורונה יאשר מדדים מאוד ברורים למתי נכנסים לסגר שלישי".