5 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטו
(צילום: שלו שלום)
"כולם עם האף באדמה". כך תיאר אמש (יום א') ל-ynet בכיר במשרד הבריאות את האווירה השוררת במקום שממנו מנוהל משבר הקורונה, בעקבות התפטרותו של המשנה למנכ"ל המשרד פרופ' איתמר גרוטו. מוקדם יותר הוא הודיע לשר יולי אדלשטיין על סיום תפקידו בסוף השנה, ובכך חתם את סדרת ההתפטרויות של כל השדרה הניהולית שהתמודדה עם הגל הראשון של הקורונה בישראל. קדמו לו המנכ"ל הקודם משה בר סימן טוב שעזב ביוני וראש חטיבת בריאות הציבור במשרד, פרופ' סיגל סדצקי, שהודיעה על התפטרותה חודש לאחר מכן.
5 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו שרון אלרעי רייס
איתמר גרוטו שרון אלרעי רייס
תרמה לעזיבתו? ד"ר אלרעי פרייס ופרופ' גרוטו
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
במשרד סיפרו אמש כי בשלב הראשון יפוזרו סמכויותיו של גרוטו בין ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מנהלת חטיבת הטכנולוגיות הרפואיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסנבורג, ומנכ"ל המשרד - פרופ' חזי לוי.
לא ברור מתי או אם בכלל ייצא התפקיד של גרוטו למכרז, אך גורמים במשרד טוענים שמאחר שחלש על לא מעט תחומי אחריות, תפקיד המשנה למנכ"ל עלול להיות "רזה" יותר בעתיד. "יהיו עוד התפטרויות במשרד", העריך גורם אחר במשרד.

אחד השמות שהוזכרו מצד מספר גורמים במשרד כמועמדת מובילה להתפטרות הבאה היא ראש חטיבת הרפואה, ד"ר ורד עזרא, שנחשבת בכירה מאוד ואחראית בין היתר על הניהול של בתי החולים. גם שמו של ודים פרמן, סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור במשרד, עלה ברשימת "הבאים בתור" שעשויים להתפטר. השניים בחרו שלא להגיב לטענות.

"הרגיש שהוא לא מספיק פופולרי"

"אחת הסיבות המרכזיות שגרוטו עזב זאת כניסתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס לתפקיד", אמר הבכיר ממשרד הבריאות. "הוא לא קיבל גיבוי מלשכת השר וכולם אומרים שזה קרה מאוחר מדי. אין לו הרבה חברים, הוא לא בן אדם פשוט. באיזשהו מובן איתמר היה אחראי על מרכז השליטה. הוא היה דומיננטי, למעשה חצי פרויקטור. בשעה שבר סימן טוב היה כלכלן - איתמר היה רופא. מה קרה מאז? מנכ"ל-רופא, פרויקטור-רופא, ראש שירותי בריאות הציבור שכמו קודמתה גם היא רופאה".

הבכיר הוסיף כי "המשנה למנכ"ל, בהגדרה, זה תפקיד שאוסף למעשה את ה'שאריות' של המנכ"ל. הכניסה של שרון בשילוב עם הפרויקטור החלישו מאוד את איתמר. הוא הרגיש שהוא לא מספיק פופולרי בלשכת השר ובחבורה הזו, וכבר לא היה ברור לו מי מקבל את ההחלטות. המעמד שלו חשוב לו. היו לו התפרצויות זעם וכולנו ראינו איך שהוא איבד שליטה בוועדות בכנסת. כנראה שלא יכול היה להמשיך".
התפטרותו של גרוטו מצטרפת כאמור לשורה של עזיבות של בכירים במשרד הבריאות שמילאו תפקידים קריטיים ומשמעותיים בכלל, ובמשבר הקורונה בפרט. "תוך חצי שנה לא יהיה שם מנהל אחד שהיה בתקופת הקורונה", טען הבכיר.
בכירים נוספים שהספיקו לעזוב הם בין השאר ראש חטיבת הרגולציה של המשרד, מוריס דורפמן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים, ד"ר ארז און (שעזב אחרי חודשים ספורים בתפקיד), וסמנכ"ל הבינוי של המשרד, אבי בן זקן. לכל השלושה עדיין לא נמצאו מחליפים.
ראש מינהל אסטרטגיה ותכנון כלכלי, ניר קידר, התפטר עוד לפני משבר הקורונה אך לא נמצא לו מחליף עד כה. "לא גייסו מחליפים וזו החלטה ניהולית", אמר גורם שמכיר את הפרטים.
5 צפייה בגלריה
ודים פרמן וורד עזרא
ודים פרמן וורד עזרא
הבאים בתור? הסמנכ"ל ודים פרמן וראש חטיבת הרפואה ורד עזרא
העזיבות במשרד הבריאות באות במקביל לעזיבות רבות במשרד ממשלתי קריטי נוסף בהתמודדות עם משבר הקורונה - משרד האוצר. בחודשים האחרונים עזבו את האוצר כמה בכירים, ובראשם מנכ"לית המשרד קרן טרנר וראש אגף תקציבים שאול מרידור. בנוסף אליהם עזבו החשב הכללי רוני חזקיהו, סגן ראש אגף תקציבים אריאל יוצר, וראש צוות אסטרטגיה באגף תקציבים דור בלוך.
"אחת העוצמות של משרד הבריאות הייתה שדרת ניהול בכירה, ותיקה ומנוסה, לצד אנשים צעירים ומוכשרים", אמר אמש המשנה למנכ"ל שיבא, פרופ' ארנון אפק, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות. "העזיבה של מספר רב של אנשים בכירים במערכת פוגעת בראש ובראשונה בזיכרון הארגוני ומעמידה בפני מנכ"ל משרד הבריאות אתגר מורכב בנוסף לאתגר ניהול הקורונה".
מנגד, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הדף את הטענות: "ייתכן שאנשים שחוקים במשרד. חלק מהאנשים רוצים להמשיך הלאה. אף אחד לא חווה את מה שהם חווים. אני מתחיל בשורת מכרזים כדי לאייש את התקנים. זו משימה של המנכ"ל למלא מחדש את השורות. אני עוסק בזה אבל ידיי לא נרפות. אני עוסק בלייצב את המערכת כרגע. כולנו מוטרדים ואני לא זחוח, אבל אני מחפש אנשים כדי למלא את השורות. אין כאן הצבעה על דיס-הרמוניה, אלא יש פה סדרה מקרית של אנשים שהגיעו לפרקם, כך הם חשים".
5 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
הודף את הטענות למשבר במשרד. פרופ' חזי לוי
(צילום: יריב כץ )
לוי הוסיף כי "חלקם, לצערי, קיבלו הצעות אחרות ורוצים לנשום אוויר אחר. אני מבין את זה. משרד הבריאות ימשיך לעשות את עבודתו נאמנה ולומר שיש התפרקות במשרד זו איוולת, אין לי מילה אחרת. אני לא מקבל את זה שיש התפרקות. יש אנשים שגמרו את תפקידם במהלך התקופה הזו. התפרקות תהיה כשנפסיק לתפקד, אבל זה לא המצב. האם זו הבעת אי אמון בי? תשאלו את איתמר והוא יגיד כמה הוא אמון הוא מביע בי. אין הנחתום מעיד על עיסתו. אני לא שמח אבל אני אמצא את החלופה".
פורסם לראשונה: 22:58, 08.11.20