4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
(צילום: שלו שלום)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע בצהריים (ראשון) לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמנכ"ל המשרד חזי לוי על התפטרותו אחרי 13 שנים בתפקיד. גרוטו צפוי לעבור לתפקיד הוראה באקדמיה, ונכון לעכשיו בוחן כמה אפשרויות בתחום. לפי ההערכות, אחד התפקידים שנבחן יהיה במסגרת בארגון הבריאות העולמי.
במשרד הבריאות ציינו כי לוי שוחח עם גרוטו והודה לו על תרומתו רבת השנים למערכת. "נזקפת לו זכות גדולה על כל עבודתו רבת השנים במערך בריאות הציבור, הן בצה"ל, הן באקדמיה וכמובן במשרד הבריאות", אמר המנכ"ל.
במכתב ההתפטרות שלו כתב גרוטו: "בתום 31 שנים בשירות הציבור בצה"ל ובמשרד הבריאות, בתום 13 שנים כראש שירותי בריאות הציבור וכמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בתום שנה קשה ותובענית במיוחד בה שירתתי בחזית המאבק בקורונה ופעלתי ללא לאות למען בריאות הציבור - ביקשתי היום משר הבריאות ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין וממנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי לסיים את תפקידי בסוף שנת 2020 על מנת לנוח קמעה, ולצאת לדרך חדשה.
לאחר שהייתה לי הזכות הגדולה לשרת את מדינת ישראל שנים רבות במערכת הבריאות הצבאית והאזרחית אשר נחשפת בימים אלה במלא תפארתה, מקצועיותה ומצוינות אנשיה - אני סבור שיש משמעות לערך הרוטציה ולהזרמת דם חדש לתוך המערכות הציבוריות.
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
(צילום: לע"מ)
"לאורך כל השנים האלה, לאורך כל הפעילויות האלה, ידענו הסכמות ודרכים משותפות, ידענו מחלוקות וחילוקי דעות, אבל מעל כל אלה עמד הרצון המשותף והעצום של כולם להתמודד ולהתגבר על כל הקשיים שבדרך. בשנה האחרונה, הדינמיקה המורכבת של מגפת הקורונה הקשתה עלינו בדרכנו זו, אך אני מאמין ויודע כי בכל שלב ושלב עשו גורמי המקצוע את המירב והמיטב.
"עוד ארוכה הדרך ולא פשוטה, אך אני בטוח שביחד, מבפנים ומבחוץ, נמצא את התשובות והפתרונות, ונלמד לגבור גם על הנגיף הזה, בדיוק כמו שהתגברנו על קודמיו. במסגרת הודעתי לשר ולמנכ"ל, קיבלתי על עצמי לשאת בתפקיד ובאחריות עד לגמר חפיפה עם המחליף שייבחר. בכל מקום שבו אהיה, אמשיך לראות את עצמי כלוחם של מערכת הבריאות בישראל, ואני מבטיח לשרת אותה נאמנה גם במסגרת 'שירות מילואים'".

ברקע התפטרותו של גרוטו, כל צמרת משרד הבריאות שניהלה את המשבר בתחילתו - בהם המנכ"ל לשעבר משה בר סימן טוב וראש שירותי בריאות הציבור סיגל סצדקי - הוחלפה. בשבוע האחרון שהה גרוטו בחופשה, וגורמים במשרד הבריאות סיפרו בשבוע שעבר שהוא התמודד עם תקופה קשה במיוחד.
כמו כן, בגל הראשון של התפרצות הקורונה, למרות שמודר מלא מעט מהלכים על-ידי משה בר סימן טוב ופרופ' סיגל סדצקי, הוא עדיין השפיע יותר על ניהול המשבר לעומת החודשים האחרונים וביתר שאת ברקע הצטרפותו של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו למערכת. אלא שבאחרונה צומצמו סמכויותיו ומידת ההשפעה שלו פחתה משמעותית.
אדלשטיין צייץ בטוויטר בעקבות התפטרותו של גרוטו: "‏פרופ' גרוטו, תודה! מלבד העובדה שמדובר באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, פרופ' גרוטו הוא אדם עם לב ענק שנכון לסייע לכל אדם במצוקתו. הוא היה נכס גדול למשרד במשך שנים רבות ואזרחי ישראל חבים לו רבות".
פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי גרוטו תרם "תרומה רבה מאוד למערכת בכל השנים שבהן עבד. מדובר על איש מאוד חיובי וכנראה שהוא רוצה לעסוק בדברים אחרים. אין שום משבר בינו לבין המשרד או בינו לביני - ולהיפך. אני עוסק כרגע בלייצב את המערכת ומחפש אנשים כדי למלא את השורות".

"משרד הבריאות מתפרק, התפטרות גרוטו - אבידה גדולה"

גורמים בכירים במערכת הבריאות הגיבו על התפטרותו של גרוטו. אחד מהם אמר: "מדהים כמה עזבו עד עכשיו. אני חושב שהעובדה שרבים כל כך התפטרו דווקא בתקופה כזו היא מאוד עצובה. לא קל במשרד הבריאות בימים אלו. השאלה היא מי כבר נשאר שעוד יכול להתפטר".

גורם בכיר אחר הוסיף: "יש לי חמלה כלפי פרופ' גרוטו. משרד הבריאות מתפרק. אני מניח שפרופ' גרוטו נשחק מאוד והאירועים האחרונים, כמו גם ההתפרצות בוועדה בכנסת, היו עדות לכך".
דמות בכירה נוספת במשרד הבריאות אמרה כי עזיבתו של גרוטו היא "אבידה גדולה. מדובר על איש מקצוע מעולה עם לב ונשמה. נקווה שיבוא במקומו מחליף ראוי. לא כל אחד יכול להיכנס לנעליים הגדולות הללו".
גורם אחר ציין כי "אם לא יתעשתו, המצב יהיה רע מאוד. בסוף לא נשאר אף אחד. עם מי יש לחזי לעבוד? בסוף צריך גם ניסיון. כל השדרה המנוסה פשוט נטשה את המשרד. כולם עזבו או הועזבו. קשה לאנשים היום במשרד הבריאות. הם מספרים שקשה להם וכולם ממלאי מקום וברגע שמישהו ממלא מקום אז הם לא יודעים לאן הם הולכים. המצב במשרד הבריאות הוא לא טוב נקודה".
פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף כי "אחד העוצמות של משרד הבריאות הייתה שדרת ניהול בכירה, מנוסה, וותיקה בצד אנשים צעירים ומוכשרים. העזיבה של מספר רב של אנשים בכירים במערכת פוגעת בראש ובראשונה בזכרון הארגוני ומעמידה בפני מנכ"ל משרד הבריאות אתגר מורכב בנוסף לאתגר ניהול הקורונה".

מנכ"ל משרד הבריאות: "עוסק בלייצב את המערכת"

המנכ"ל חזי לוי דחה את הביקורת ואמר כי "הרבה אנשים דחו את התפטרותם עד עכשיו. ייתכן שאנשים במשרד פשוט שחוקים. אנחנו ביחסים מצוינים ועובדים ביחד נהדר, לאיתמר יש תרומה רבה מאוד למערכת בכל השנים שעבד, והוא היה תחת פיקודי כשהייתי בצבא. מדובר על איש מאוד חיובי וכנראה שהוא רוצה לעסוק בדברים אחרים. אין שום משבר בינו לבין המשרד או בינו לביני, ולהיפך".
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי
(צילום: שמוליק דודפור)
לוי הוסיף כי "אני מתחיל בשורת מכרזים כדי לאייש את התקנים. זו המשימה של המנכ"ל למלא מחדש את השורות. אני עוסק מזה אבל ידיי לא נרפות. אני עוסק בלייצב את המערכת כרגע. כולנו מוטרדים ואני לא זחוח, אבל אני מחפש אנשים. אין כאן דיס-הרמוניה, אלא סדרה מקרית של אנשים שהגיעו לפרקם. כך הם חשים. חלקם, לצערי, קיבלו הצעות אחרות ורוצים לנשום אוויר אחר. אני מבין את זה. משרד הבריאות ימשיך לעשות את עבודתו נאמנה ומי שאומר שיש התפרקות במשרד זו איוולת, אין לי מילה אחרת".

"מאשר, איתמר". המייל שסיבך את גרוטו

כך, בשתי מילים, חתם פרופ' איתמר גרוטו מייל שמעניק את "הנחת הסלב" למיליארדר טדי שגיא שהגיע ארצה במטוסו הפרטי. במקום להישאר בבידוד, כפי שמחייבת הנחיית משרד הבריאות כל אדם שהגיע ארצה מחו"ל, הוא הגיע לחגוג במסיבת בר המצווה ההמונית שבה הופרו הנחיות משרד הבריאות. המייל מפרופ' גרוטו פורסם ביוני ב"ידיעות אחרונות".
ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי שגיא הציג כמה נימוקים לבקשה: הוא הגיע ארצה מקפריסין, שנחשבת למדינה ירוקה, הוא נדבק לפני חודשיים בקורונה בלונדון והחלים. המיליארדר שלח בדיקות דם שאישרו את החלמתו ושאיננו מדבק, ועבר בדיקת קורונה נוספת לפני הטיסה. גרוטו התנצל, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, קיבל את התנצלותו על התנהלותו בפרשה והודיע כי לא יינקטו נגדו צעדים משמעתיים.
בחודש שעבר אירעה תקרית נוספת שבמסגרתה עזב בזעם פרופ' גרוטו את הדיון בוועדת הכלכלה שנערך בזום לאחר חילופי דברים בנושא הפעלת הצימרים, שהגיעו לצעקות רמות. "תפסיק להתנהג ככה, אתה לא מכבד את עצמך", צעק לעברו ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). כשהוא זועם - כיבה גרוטו את המסך.