3 צפייה בגלריה
אבנר הררי
אבנר הררי
אבנר הררי
(צילום: מוטי קמחי)
העבריין אבנר הררי, שנאשם בהנחת מטעני חבלה שיועדו לפגוע בזמרת מרגלית צנעני, באיש העסקים מאיר שמיר ובכדורגלן העבר קובי מוסא, עתר הבוקר (יום ב') לבית המשפט המחוזי בלוד נגד הצבתו בתא עם אסירים מעשנים, בטענה שהוא מעולם לא עישן – ובריאותו נפגעת משהייתו לצד מעשנים. הררי כתב בעתירה שכל ניסיונותיו לבקש לעבור לתא אחר נפלו על אוזניים ערלות.
הררי, בן 65, בילה שנים רבות מחייו בבתי כלא. הוא נאשם יחד עם אבישי בן דוד בניסיון רצח, קשירת קשר לפשע, עבירות נשק וסחיטה באיומים במסגרת פרשת המטענים.
עורכי דינו של הררי, זאב אלוני ויוסי ברנט, טוענים שהוא סובל מבעיות נשימה לאור העובדה שהוא שוהה בתא עם מעשנים. על פי העתירה, הררי הועבר לפני כשלושה שבועות מבית המעצר באבו כביר לכלא איילן לטובת פינוי מקום, ומרגע ההעברה החלו הבעיות.

בעתירה נטען כי תחילה הררי הוכנס לתא ללא מעשנים, אך בתא הסמוך שהו מעשנים – והעשן הגיע לתאו. בהמשך, הועבר לתא עם מעשנים, אך שהצהיר, לדבריו, שאינו מעשן.
"העותר נלקח בכוח מתאו לתא מספר 7 באגף 4, שם שוהים אנשים מעשנים", נכתב בעתירה. "זאת, למרות שהצהיר בפני צוות בית הסוהר חזור והדגש שמעולם לא עישן סיגריה והעשן פוגע בו. אלה לא שעו לתחינותיו וממש זרקו אותו עם מעשנים".
3 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: דוברות שב"ס)
לפי פקודת שירות בתי הסוהר, החוק קובע שאסיר שביקש להשתבץ בתא ללא מעשנים – ישובץ בתא כזה בהתאם לאפשרויות השיבוץ בבית הסוהר. בפקודה נכתב עוד כי בקשת אסיר להשתבץ בתא ללא עישון תיחשב עילה מוצדקת להעברה לבית סוהר אחר.
"מרשי השוהה בבית סוהר איילון הוא עצור, אולם לפני כן הוא אדם", אמר סנגורו של הררי עו"ד זאב אלוני. "הוא אדם עם זכות לכבוד בסיסי ובעל הזכות לחיות בתנאי מחייה אנושיים המעוגנים בערכים המובנים של החברה שלנו.
3 צפייה בגלריה
עו״ד זאב אלוני
עו״ד זאב אלוני
עו"ד זאב אלוני
עורך דינו של הררי, עו"ד זאב אלוני, מסר: "שיבוצו של מרשי בתא עם מעשנים פוגעת בזכות הבסיסית לכבוד הנגזרת מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. מדובר בפעולה מנוגדת לכתוב בפקודת שירות בתי הסוהר ומעל הכול פוגעת בבריאותו וביכולתו לנשום אוויר כאחד האדם. התנגדות שב"ס מוזרה. זו בקשה פשוטה וסבירה. נכון יעשה שירות בתי הסוהר שיתקן את הטעות ויעביר את מרשי לתא נקי ממעשנים, לאלתר".
משב"ס נמסר בתגובה: "עתירה כזו טרם הגיעה לידי שב"ס. ככל שנידרש לכך, תוגש התייחסותנו לבית המשפט בצינורות המקובלים".