6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
איתן במצב קשה, האב עמית, האם טל והאח הקטן תום נספו
(מתוך פייסבוק)
אביו ואמו נהרגו, אחיו הקטן נספה, גם סבא רבא וסבתא רבתא. מבין 15 האנשים שהיו בקרון הרכבל שקרס בהרי האלפים באיטליה, רק איתן בירן - בן 5 - שרד. מצבו כעת קשה מאוד, והוא מאושפז בבית חולים בטורינו.
דודתו איה בירן, אחותו של האב עמית, הגיעה לבית החולים שבו נלחמים על חייו. "איבדתי את אחי עמית, את גיסתי טל ואת תום הקטן, ילד מתוק רק בן שנתיים", סיפרה איה בבכי לתקשורת האיטלקית.
לדבריה, היא גילתה זאת בהודעת SMS על חברים שהשתתפו בצערה. "לא ידעתי בהתחלה מה קרה ובהתחלה חשבתי שנפל עוד טיל בישראל. אז התקשרתי לאחי והוא לא ענה, וגם גיסתי לא ענתה. באותו רגע הבנתי שמשהו קרה, האישור הגיע אחרי שעתיים".



6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
איה חיה באיטליה ב-17 השנים האחרונות עם בעלה נירקו ושני ילדיהם. היא מתגוררת בפאביה, שם התגוררו בשש השנים האחרונות גם עמית בירן (30) ואשתו טל פלג בירן (26). עמית למד שם רפואה, ועבד למחייתו כמאבטח בבית ספר יהודי בעיר. פלג סיימה לימודי פסיכולוגיה.
"היום הבנתי שהחיים קצרים מדי מכדי שיסתיימו כך", אמרה איה. "עכשיו כל תשומת הלב ניתנת לאיתן. הבנו שהוא חי רק כשראינו שהשם שלו לא ברשימת ההרוגים. ראיתי ברשימה הזו גם את הסבים של טל, שני מבוגרים אחרי חיסון קורונה שהגיעו לאיטליה כדי לבקר את הנינים. עם הטילים בישראל לא חשבנו לרגע שמשהו כזה יקרה כאן באיטליה".
"פציעת ראש היא דבר מורכב, הרופאים לא יודעים כיצד זה יתפתח", היא הוסיפה. "אנחנו נשארים כאן, ליד איתן. בעלי ואני מנהלים את כל העניינים הביורוקרטיים, כי אנחנו דוברי האיטלקית היחידים. זה לא יהיה קל, ואני דואגת להורים שלי. זו טרגדיה ענקית".
6 צפייה בגלריה
עמית בירן וטל פלג
עמית בירן וטל פלג
עמית וטל בירן בחתונתם
(מתוך פייסבוק)
6 צפייה בגלריה
 הקרון המרוסק
 הקרון המרוסק
הקרון המרוסק
(צילום: AFP, Vigili del Fuoco / Handout)
6 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, CORPO NAZIONALE SOCCORSO ALPINO E SPELEOLOGICO / HANDOUT)
אחיו של עמית, ואחיה ואביה של טל, יטוסו הלילה לאיטליה. יחד עם עמית וטל, ועם בנם הקטן תום, נספו כאמור סבה וסבתה של האם, יצחק וברברה כהן, שהתגוררו בישראל. הזוג הגיע לבקר את הנכדה טל, את עמית והנינים רק ארבעה ימים לפני האסון. על פי העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כל החמישה יצאו אתמול לטיול במחוז פיימונטה שבו אירע האסון.
שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, אמר לאולפן ynet כי "איתן עבר ניתוח מאוד מורכב והוא סובל גם משברים בכל הגוף. מסכן. המצב שלו מוגדר לפי האיטלקים – ריזרווטה – שזה משהו כמו לא אנוש, אלא קשה, יציב, והוא מורדם ומונשם. אנחנו צריכים להתפלל לרפואתו".
לדברי אידר, נציגים מהשגרירות כבר נמצאים בבית החולים בטורינו, והוא והקונסול יצטרפו אליהם היום. גם דודתו של איתן נמצאת בבית החולים. "נצטרך לטפל גם בגופות", אמר אידר.
השגריר התייחס לפרטי האסון ואמר כי "נשיא מחוז פיימונטה כתב לי אתמול שהממצאים הראשוניים הם שהכבל נקרע והייתה תקלה בבלם החירום של הרכבל. אנחנו כבר למודי ניסיון באסונות לצערנו, ולכן נמשיך לבדוק ולברר את כל הפרטים".
כנשאל אם תהיה חקירה עצמאית מטעם השגרירות, או שגורמים מטעמה ישתתפו בחקירה האיטלקית, אמר אידר כי "נראה לפי הממצאים. בסך הכל הם לא מטייחים, הם בודקים את הדברים".
בקריסת הרכבל בצפון איטליה נהרגו בסך הכול 14 בני אדם, אחד מהם אזרח איראני, מתוך 15 שהיו בקרון הרכבל שקרס. על פי הדיווחים באיטליה הרכבל שקרס הסיע תיירים ומקומיים מהעיירה סטרזה, על גדות אגם מאג'ורה, לפסגת ההר מוטרונה – בגובה 1,400 מטר מעל פני הים.
על פי הדיווחים הכבל של הרכבל נקרע מסיבה שטרם הובהרה בגובה של כ-300 מטר מהפסגה. בתקשורת המקומית דווח כי הקרון נפל מגובה של 20 מטר, התגלגל במורד ההר - ונעצר על ידי העצים ביער שם. הקורבנות נמצאו בתוך הקרון וגם מחוצה לו. כוחות החילוץ התקשו להגיע לאזור, ודובר שירותי ההצלה באלפים אמר לאחד מכלי התקשורת האיטלקיים כי הקרון היה "מקומט" בעקבות הנפילה מהגובה הרב.
זהו אסון הרכבל הקשה ביותר באיטליה מאז 1998, אז מטוס צבאי אמריקני שטס בגובה נמוך פגע בכבל של רכבל סקי שבדולומיטים, וגרם למותם של 20 בני אדם.