סקר ארצי חדש שפרסמו היום (ג') "ניו יורק טיימס" ומכון סיינה, שבועיים לבחירות לנשיאות ארה"ב, מלמד כי המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן צועד ביתרון של 9% (50% לעומת 41%) על הנשיא דונלד טראמפ – נתון המלמד כי הוא שמר על כוחו גם בימים האחרונים. לשם השוואה, באותו סקר של "ניו יורק טיימס" לפני חודש, ערב העימות הטלוויזיוני בינו לבין טראמפ, הוביל ביידן ב-8% (41-49).
זה כמה שבועות שסקרים ברחבי ארה"ב נותנים לביידן יתרון ארצי שנע סביב 10%, אך הסקר החדש של "ניו יורק טיימס" חשוב במיוחד, משום שהוא נתפס כאיכותי מאוד ובדיקתו בהשוואה לסקר הקודם של העיתון מאפשרת לגלות אם יש מגמה חדשה בדעת הקהל. הסקר מהיום מאותת שהתשובה שלילית.

4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ , ג'ו ביידן
דונלד טראמפ , ג'ו ביידן
טראמפ וביידן בלילה שעבר. נפגשים בשישי לפנות בוקר
(צילום: gettyimages , AFP)
מנגד, בסימן שיכול לעודד מעט את טראמפ, דיווחו אתמול סוכנות הידיעות רויטרס ומכון "איפסוס" כי לפי סקר שלהם, הנשיא צמצם קלות את הפער מיריבו בפנסילבניה, מדינה שטראמפ יהיה חייב כמעט בוודאות לנצח בה כדי לזכות בכהונה שנייה. לפי הסקר הזה, יתרונו של ביידן שם פחת מ-7% בשבוע שעבר ל-4% כעת. עם זאת, אותו הסקר מצביע שביידן הגדיל את יתרונו בוויסקונסין מ-7% ל-8%, ונהנה מהובלה קטנה באריזונה (4%), בפלורידה (2%) ובצפון קרוליינה (1%), ושכוחו לא נסוג בהן.
בינתיים גוברת בארה"ב התהייה כיצד התפשטותו החוזרת של נגיף הקורונה תשפיע לא רק על סיכויי טראמפ, שקרוב לשני שלישים מהאמריקנים מאשימים אותו בניהול רע של המשבר, אלא גם על הליכי ההצבעה עצמם. מנתונים שנחשפו אמש עולה כי מספר הנדבקים החדשים עלה בשבוע שעבר ב-13% ביחס לשבוע שלפני כן, ועמד על יותר מ-393 אלף בני אדם. מדובר בשיעור נדבקים שעד כה נראה רק בקיץ, אז הגיעה המגפה בארה"ב לשיא. בשיעור המתים מהנגיף חלה בשבוע שעבר ירידה קלה, של 2%, והוא עמד על כ-4,900.
מאז תחילת המגפה מתו בארה"ב יותר מ-220 אלף בני אדם, ויותר מ-8.1 מיליון איש נדבקו בנגיף. השיעור הגבוה נובע לא רק מגודלה העצום של אוכלוסיית ארה"ב: בחישוב של מתים וחולים ביחס לנפש, היא עדיין נמצאת בצמרת הדירוג העולמי, והפגיעה בה חמורה בהרבה מאשר במדינות עשירות רבות אחרות.
ביום שישי האחרון נרשמו בארה"ב 69,478 נדבקים חדשים – מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר מאז 24 ביולי, והחמישי בגובהו בארה"ב מאז תחילת המגפה. 48 מ-50 המדינות של ארה"ב מדווחות כעת על עלייה במספר הנדבקים, ו-34 מהן מדווחות על עלייה כזו לפחות שבועיים ברצף. עם המדינות שחוות כעת עלייה במספר הנדבקים נמנות גם פנסילבניה, אוהיו, מישיגן וצפון קרוליינה – כולן מדינות מפתח בבחירות לנשיאות. וויסקונסין, אף היא מדינה מתנדנדת בבחירות, נפגעה קשה במיוחד, ויותר מ-10% מהמיטות בבתי החולים בה תפוסות כעת על-ידי חולי קורונה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
טראמפ בעצרת בפלורידה בשבוע שעבר. אלפים באים לכנסים שלו
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
איפה המסכות? בעצרת של הנשיא בפלורידה
(צילום: AFP)
בנבאדה, עוד מדינה שהקרב בה בין טראמפ לביידן צמוד יחסית, ובצפון דקוטה, מעוז רפובליקני, יותר מ-35% מהבדיקות בשבוע שעבר חזרו חיוביות – השיעור הגבוה ביותר בארה"ב. ב-14 מדינות בארה"ב עומד כעת שיעור הבדיקות החיוביות על יותר מ-10%, ובמבט ארצי עלה שיעור הבדיקות החיוביות מ-5% לפני שבועיים ל-5.4% בשבוע שעבר. ארגון הבריאות העולמי מחשיב שיעור של יותר מ-5% לשיעור מדאיג, משום שהוא מרמז שבקרב האוכלוסייה שבה הוא נמצא יש מקרים רבים נוספים שטרם זוהו. לפי מידע עדכני, התפשטות מחודשת ומדאיגה יש גם בבתי אבות בארה"ב.

באנון: אם טראמפ יפסיד הוא ירוץ ב-2024

ביום שישי ב-4:00 לפנות בוקר (שידור חי ב-ynet) ייערך העימות הטלוויזיוני השני והאחרון בין טראמפ לביידן, ולפחות בצד של טראמפ – נראה שהפעם ההכנות למעמד הזה צנועות. במקום להקדיש עצמו לחזרות קדחתניות לעימות, טראמפ ממשיך לדלג ממדינה מתנדנדת אחת לאחרת ולקיים עצרות בהשתתפות המונים – רבים מהם ללא מסכות – בניסיון להלהיב את בוחריו.
היום הייתה אמורה רעייתו מלניה להצטרף למסע שלו ולהשתתף בעצרת בפנסילבניה, העצרת הראשונה שלה זה יותר משנה. אלא שהערב הודיע הבית הלבן כי הגברת טראמפ לא תגיע לאירוע, משום שהיא משתעלת. מלניה טראמפ, נזכיר, נדבקה כמו בעלה בקורונה, ולדברי הבית הלבן, אף שכעת היא חשה בטוב הוחלט שבגלל השיעול היא לא תעזוב את מעון הנשיא.

מאז חודש מרץ מלניה טראמפ ממעטת מאוד להשתתף באירועים פוליטיים, ומקרה חריג היה הנאום שנשאה למען בעלה בוועידה הרפובליקנית באוגוסט. הגברת הראשונה נחשבת לדמות הפופולרית ביותר במשפחתו של הנשיא, ולפי סקר "גאלופ" מהחודש שעבר ל-47% מהציבור האמריקני יש דעה חיובית עליה. לשם השוואה, רק ל-41% מהציבור יש דעה חיובית על בעלה.
מי שנתן דחיפה לקמפיין של הנשיא ביממה האחרונה הוא הראפר 50 סנט, שהודיע כי הוא תומך בטראמפ בשל מדיניות המיסים שלו. בציוץ שפרסם בטוויטר כתב 50 סנט שלא אכפת לו אם טראמפ "לא אוהב אנשים שחורים", והפציר בעוקביו להצביע לו. כדי להסביר את עמדתו פרסם צילום של תוכנית המיסים שמציעים ביידן ושותפתו במרוץ קמלה האריס, תוכנית הכוללת מיסוי כבד על השכבות הגבוהות.
הציוץ של 50 סנט:

4 צפייה בגלריה
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
סטיב באנון. מזהיר שהבחירות "ייגנבו"
(צילום: gettyimages)
בתוך כך, סטיב באנון, שהיה האסטרטג הראשי בבית הלבן של טראמפ, אמר בריאיון לעיתון The Australian שלדעתו אם טראמפ יפסיד בבחירות הקרובות – הוא עשוי להתמודד מחדש על הנשיאות ב-2024. "אתן את התחזית הזאת ממש עכשיו", אמר. "אם מסיבה כלשהי הבחירות ייגנבו מאיתנו, או בדרך כלשהי ג'ו ביידן יוכרז כמנצח, טראמפ יכריז שהוא הולך להתמודד שוב על הנשיאות ב-2024. אתם לא הולכים לראות את הסוף של דונלד טראמפ".