אחרי כשש שנים שבהן משה גפני מיהדות התורה עמד בראש ועדת הכספים של הכנסת, מעתה עומד בראשה אלכס קושניר מישראל ביתנו. יחד עם שר האוצר, יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, תזכה ישראל ביתנו לשליטה נרחבת בקופה הציבורית. בריאיון באולפן ynet הבוקר (חמישי) מבטיח קושניר כי "סדר העדיפויות הולך להשתנות" ולדבריו "אנשים שמשלמים מיסים, משרתים בצה"ל, יקבלו עדיפות". עם זאת הוא מתחייב ש"הציבור החרדי לא ייפגע".
הרבה זמן לא היה דבר כזה, שיו"ר ועדת הכספים ושר האוצר הם מאותה המפלגה. "בפעם האחרונה זה היה אצל נתניהו, כשהוא היה שר האוצר. אז היה לו שר במשרד האוצר, מאיר שטרית, והיה לו יו"ר ועדת כספים אברהם הירשזון. הוא היה שר אוצר מאוד מוצלח. היה אז משבר וגם היום אנחנו במשבר. לכן זו הייתה הדרישה שלנו, כי אנחנו צריכים לוודא שיש את כל הכלים להוציא את הכלכלה מהבוץ".
3 צפייה בגלריה
 אלכס קושניר
 אלכס קושניר
"התקציב יוגש בתחילת אוגוסט". אלכס קושניר באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
"נדע לפתור מחלוקות". שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אולי זה הצליח, אבל מצד שני לא יהיה פיקוח על עבודת השר. "כן יהיה פיקוח, זה תפקידה של הוועדה. לא יהיו כותרות צהובות, נדע לפתור את הדברים במקרה של מחלוקות. יהיו דיונים ואני מצפה לדיונים מקצועיים, ענייניים, ואז נגיע לפקח על העבודה".
אתם הקצבתם לעצמכם 140 יום להעביר את תקציב המדינה, אבל הכוונה היא להעביר אותו כמה שיותר מוקדם. "בתחילת אוגוסט התקציב יוגש לממשלה, והולכים להיות דיונים מרתוניים. לאחר מכן הוא יועבר לכנסת".
קושניר גם הבטיח כי "אצלנו לא תהיה סחטנות" ואמר שלמגזר החרדי אין סיבה לחשוש מהתקציב. "אנחנו נדאג לכלל הציבור, גם לציבור החרדי, וסדר העדיפויות הולך להשתנות: אנשים שמשלמים מיסים, משרתים בצה"ל, יקבלו עדיפות".
3 צפייה בגלריה
"הולכים לדאוג לאינטרסים של החרדים"
"הולכים לדאוג לאינטרסים של החרדים"
"הולכים לדאוג לאינטרסים של החרדים"
(צילום: shutterstock)
הם טוענים שבאים להרוס להם את עולם התורה. אתה יכול להגיד לציבור החרדי שהם יקבלו את התקציבים שלהם? "אני יכול להגיד דבר פשוט - יש הבדל בין האינטרסים של הפוליטיקאים החרדים לציבור החרדי. אנחנו הולכים לדאוג לאינטרסים של הציבור החרדי, הולכים לתת לו כלים להשתלב בחברה הישראלית, בשוק התעסוקה, ניתן להם הזדמנות ללמוד לימודי ליבה. הציבור החרדי לא הולך להיפגע".
יכול להיות שראש הממשלה בנט, שרוצה שהחרדים ייכנסו לממשלה אולי על חשבונכם, ישבש לכם את התוכניות. "אף אחד בממשלה לא קיבל 61 מנדטים, לכן נצטרך להגיע לפשרות. אבל כולם מבינים ונעמוד על זה שסדר העדיפויות יהיה אחר. אותו ציבור דומם שמחזיק את המדינה על כתפיו צריך לקבל את השירותים מהמדינה, מצב אחר הוא בלתי נסבל".

בהתייחסו למצב הכלכלי של ישראל כיום אמר קושניר כי מדובר ב"כלכלה קוטבית" ומסביר: "מצד אחד יש ענף היי-טק והייצוא שלהם צמח למעלה, אבל מצד שני הענפים המסורתיים שהם בעיקר עובדים עם שכר נמוך - קורסים. יש פה כלכלה חזקה על הנייר, אבל אזרחים עניים בפועל שנכנסים כל חודש למינוס. זה מצב שצריך לתקן אותו. יש עשרות אלפים שמחכים למשרות, אבל מצד שני כמות גדולה של עובדים בחל"ת או מובטלים והביקוש והיצע הזה פשוט לא נפגשים. אז צריך לעשות משהו ובהחלט נעשה".
הוא הבטיח כי עבודת הכנת התקציב תיעשה בשקיפות: "ננסה לנהל את הדיונים שקוף ככל הניתן. ננסה לפרסם את סדר היום כמה שיותר מוקדם, כדי שהציבור יוכל לראות". הוא גם שב על אמירתו של שר האוצר ליברמן ולפיה המיסים לא יועלו. לדבריו הגדלת החוב תימנע באמצעות גביית מיסים ב"חורים שחורים", אך סירב לפרט מהם והקמת מיזמי תשתית שיגבירו את הכנסות המדינה.