יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי התראיינה היום (ב') לאולפן ynet והתייחסה לביקורת על מספר 7 ברשימתה, אבתיסאם מראענה, בשל התבטאויות שנויות במחלוקת שהשמיעה בעבר: "היא לא כופרת במדינת ישראל אלא להפך. היא חזרה בה מהדברים שאמרה. בואו נתקדם".
• כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
על שיתופי פעולה בממשלה: "גפני ואני ביחסים טובים, זה שהחרדים הפכו להיות כאילו שייכים לימין זה דבר חדש. מעבר ל-'לא נשב עם נתניהו', לא אמרתי שלא נשב עם אף אחד אחר. תלוי מה תהיה הקונסטלציה הפוליטית".
7 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי באולפן ynet
מרב מיכאלי באולפן ynet
"גפני ואני ביחסים טובים". מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
- יש לך העדפה לממשלה מסוימת? ממשלה עם חרדים אולי, ממשלה עם ליברמן? איך את רואה את עצמך בתוך זה? "יש לי חד-משמעית העדפה לממשלה מסוימת - העדפה לממשלה שהיא מרכז-שמאל".
- כן, אבל לממשלה גם שהיא גם ריאלית. "נשאלתי מה אני מעדיפה. זאת הממשלה שאני מעדיפה. אני מזכירה לכולם שבחירות הן לא 'ווינר', לא מנחשים את התוצאות שלהן ולא מחלקים פרסים על ניחושים מוצלחים".
- עברת דרך, דברים שחשבנו פעם שהם חלומיים כמו ישיבה עם ליברמן או מישהו בימין יכולים לקרות עכשיו? "אני שוב מזכירה לכל הבוחרים והבוחרות - אתם ואתן קובעות את תוצאות הבחירות בפתק שאתם שמים בקלפי. מי שתתנו לו כוח - יהיה לו כוח. קודם כל בואו נעשה מפלגת עבודה גדולה, חזקה, בית אמיתי שאפשר לסמוך עליו, שאומר אמת. שידאג לצרכים. הציבור מותש אבל לא בגלל בלבולי המוח של הפוליטיקה, אלא מכיוון שהפרנסה שלו אבדה, שהבריאות שלו בסכנה, כי יש יותר ויותר בעיות קיומיות בשגרה".
7 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
משה גפני. "זה שהחרדים הפכו לימין - דבר חדש"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- ליברמן אומר "אני לא אשב עם החרדים", סער תוהה אם הוא יכול לשבת עם מרצ. גם את מטילה וטו על מי מהמפלגות? "אמרתי שאני לא אשב עם נתניהו והוכחתי את זה. אגב, בשונה מכל האחרים שהיום מתחרים ביניהם על 'מי לא נתניהו', אבל כולם – לפיד, בנט, ליברמן וסער – שיתפו פעולה עם נתניהו וישבו איתו ונתנו לו ממשלות".
מיכאלי נשאלה על ישיבה בממשלה עם החרדים והשיבה: "גפני ואני ביחסים טובים, זה ידוע. אני, מפלגת העבודה, תפעל במקסימום מימוש של הערכים שאותם אנחנו מייצגות ומייצגים".
- אנחנו מכירים את העמדות והאידאולוגיות שלך, איפה זה פוגש את גפני? איפה הנישואים האזרחיים? "אחד הדברים שאני עסוקה בו הוא להפסיק לדבר רק מהפוזיציות הסקטוריאליות. יש לאזרחיות ואזרחי ישראל הרבה יותר מהמשותף והגיע הזמן שהם יפעלו למען זה. אי אפשר להמשיך לראות אחת את השנייה, אחד את השני, רק דרך אם את חרדית או אם אתה ערבי. מעבר ל-'לא נשב עם נתניהו', לא אמרתי שלא נשב עם אף אחד אחר. תלוי מה תהיה הקונסטלציה הפוליטית".
- אם הקלפים מתערבבים והגושים המסורתיים מתפוררים, מפלגת העבודה יכולה למצוא את עצמה בקואליציה אחת עם ש"ס ויהדות התורה? "מפלגת העבודה, לאורך השנים, שיתפה פעולה פעמים רבות. זה שהחרדים הפכו להיות כאילו שייכים לימין, בטאבו, זה דבר חדש. לאורך השנים למפלגת העבודה היו יחסים מאוד טובים עם המפלגות החרדיות, עם הציבור הדתי בישראל.
"הם עושים דברים שלא מקובלים עליי, אבל האם זה פוסל אותם באופן קטגורי והופך אותם ללא לגיטימיים? לא, התשובה היא לא. אני מעוניינת לעזור להם ולעזור לכל אזרחיות ואזרחי ישראל לעשות פה חברה יותר טובה, מדינה יותר טובה, צריך לעשות את המאמץ הזה ביחד".
- איזה תפקיד את מסמנת בממשלה הבאה? את יו"ר מפלגה, יש סיכוי שתהיי שרה. "אני לא מחלקת תיקים, לא לעצמי ולא לאף אחד. אני לא חושבת במונחים האלה, באמת ובתמים. אני חושבת קודם על לבנות מחדש מחנה פוליטי שמייצג את רוב מה שציבור ישראלי רוצה. את הדאגה לחיים עצמם, לבריאות, לחינוך, לדיור, לרווחה. זה לא מיוצג היום במערכת הפוליטית בכלל, יש לי כמעט 40 יום, 36, מי סופרת, קודם כל לשכנע את הציבור שוב שהם יכולים לקבוע לעצמם - אתם יכולים לפעול למען מה שאכפת לכם. זו לא גזרת גורל, לא צריך לקבל את כל הדיבורים הפוליטיים המנותקים האלה כמשהו שאי אפשר לשנות. אפשר לשנות.
"אין משרד שיש לי תוכניות לגביו, ובאותה נשימה אגיד שאין משרד שאי אפשר לפעול באמצעותו. בכל משרד אפשר לפעול למען שוויון וחברה טובה יותר", הוסיפה מיכאלי.
- מיהם הגורמים שרוצים למשוך את מפלגת העבודה למטה? "מנסים, לא יצליחו. אני לא יודעת מי האנשים האלה, לא הטרדתי את עצמי בזה. מפלגת העבודה מתחדשת מאוד עכשיו. בחודש האחרון הצטרפו יותר מ-10 אלף איש ואישה".
- את לא מתרגשת מנטישות, עזיבות, מפרסומים כאלה ואחרים. "לא. אני רואה שיש אנשים שעוברים לגנץ, ויש שרוצים לחזור לזרועות נתניהו. זה מצער אותי, נראה לי לא נכון. אבל מפלגת העבודה מתקדמת בדיוק מהמקום הזה - הולכת קדימה, בונה מחדש, מצרפת ציבור שחוזר הביתה וגם ציבור שהמפלגה לא הייתה הבית שלו אבל אין לו שום בית אחר שמייצג אותו ונותן לו קול".

- ייתכן שמצבכם בסקרים קשור במספר 7 שלכם, אבתיסאם מראענה? "ראשית המילה 'התייצבות' היא מאוד יפה למפלגה שעוד רגע לא הייתה כמעט, יש הצטרפות אדירה. ההתנפלות על אבתיסאם מראענה, נראה לי שאפשר להתקדם ממנה. אין שום התבטאויות חדשות, הכול דברים מאוד ישנים מלפני 10-12 שנים שהיא הבהירה שהיא לא עומדת מאחוריהם, שהיא לא הייתה כותבת אותם היום בשום שלב. היא לא כופרת במדינת ישראל אלא להפך, היא שותפה לבנייה שלה".
מיכאלי התייחסה לביקורת שהושמעה לאחרונה על מראענה, שבין היתר כתבה לאחרונה בפייסבוק "ט"ו בשבט הגיע - חג הנכבות", ובעבר ביקרה את "צבא הכיבוש שרצח ילד". ב-2009 היא אף פרשה ממרצ בשל מבצע בעזה: "היא באמת השותפה האולטימטיבית במובן של הכוונות שלה. היו התבטאויות גרועות, היא חזרה בה מהן באופן פומבי ומוחלט, בואו נתקדם. יש לנו מה לבנות. אי אפשר להמשיך ובאמת לנבור בדבר הזה".
7 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
"שותפה אולטימטיבית". מיכאלי על אבתיסאם מראענה
(צילום: מוטי קמחי )
7 צפייה בגלריה
הפוסט
הפוסט
אחד הפוסטים של מספר 7 ברשימת העבודה
7 צפייה בגלריה
הפוסט
הפוסט
"הכיבוש האכזרי". פוסט נוסף של מראענה
- הניסיון של הימין לייצר סימטריה בינה לבין בן גביר ואחרים, את מבינה אותו? "ברור שאני מבינה אותו, זה מה שהימין עושה מאז ומעולם. הוא עושה לגיטימציה לאנשים שאסור לתת להם לגיטימציה באמצעות דה-לגיטימציה לאנשים שאין שום סיבה לכך".
- את רואה שוני בינה לבין איתמר בן גביר? "זאת שאלה רצינית? אני חושבת שלא הגון לשאול דבר כזה. מדובר באדם שיש נגדו כתבי אישום רבים מספור, באנשים שחשודים בחברות בארגון טרור. האם הוא חזר בו מהדברים האלה? האם הוא שינה את האידאולוגיה שלו? התשובה היא לא. באידאולוגיה שלה מעולם לא הייתה בעיה, היא מעולם לא כפרה במדינת ישראל.
"הבוקר קראתי ציטוט של יצחק רבין על החובה של כל דמוקרטיה, אפילו אם היא מאוד חלשה, לשמור מכל משמר על חופש הביטוי" מיכאלי המשיכה במקרה שלה, שוב, מדובר בדברים מהעבר - יש בהם חוסר טעם ופגיעה ברגשות, אבל אין בהם אידאולוגיה בעייתית. היא מעולם לא קראה לעשות משהו לא בסדר. הדברים באו מתוך כאב שלה, שכמו שהיא כינתה בעצמה - 'ביטוי עלוב' והיא חוזרת בה מזה. בואו נתקדם, בואו נדבר על זה שברשימת מפלגת העבודה לכנסת יש מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, דובר צה"ל לשעבר, שגריר בוושינגטון לשעבר".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"בן גביר מאמין בעליונות יהודים על ערבים. זאת גזענות"
(צילום: אבי מועלם )
- "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי, הייתי משמידה את זיכרון יעקב". גם זה משהו שהיא אמרה. "אני שוב חוזרת ואומרת - די, כמה אפשר? היא חזרה בה מהדברים, מה לא ברור?".
- אפשר גם לשאול "כמה אפשר לדבר על בן גביר". "אי אפשר להגיד אותו דבר על בן גביר, שעדיין מאמין בעליונות היהודים על ערבים. זאת גזענות".
- עלה בדעתך לבקש ממנה לעזוב? "ממש לא. אבתיסאם מראענה נבחרה בבחירות דמוקרטית. אנחנו המפלגה היחידה שמיישמת דמוקרטיה ולא רק מדברת עליה גבוהה-גבוהה. לא אני בחרתי בה, אלא חברי וחברות מפלגת העבודה באלפים רבים בחרו בה. לשאלה האם היא מתאימה למפלגה של יצחק רבין? התשובה היא חד-משמעית כן. -רבין, כמו שחזרתי ואמרתי עכשיו, הדגיש את חשיבותו של חופש הביטוי, את חשיבותה של השותפות עם החברה הערבית. היה ראש הממשלה, שאגב חלק מהדה-לגיטימציה שעשו לו היא בדיוק בגלל השותפות שקיים עם החברה הערבית ובגלל תהליך אוסלו".