3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נ"קורא לכולם להבין את גודל הרגע". פתלי בנט
(צילום: אלכס קולומסויקי)
הכאוס בממשלה סביב ההצבעה לתפקיד שר המשפטים גורר תגובות קשות במערכת הפוליטית. יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר כי "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. אין לנו מדינה אחרת. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".
במהלך דיון דרמטי ורווי צעקות וחילופי האשמות, לא צלחה ההצבעה על מינויו של בני גנץ לתפקיד שר המשפטים. לאחר מכן הועלה להצבעה מינוי השר אופיר אקוניס לתפקיד, אך היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט קבע כי ההצבעה הייתה לא חוקית ושאקוניס אינו שר המשפטים. מנגד טען נתניהו כי ההחלטה על מינויו של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין. הוא ביקש ממנדלבליט לבקש מבג"ץ בדיון שיתקיים הערב בנושא זה ארכה של 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים.




בלשכת ראש הממשלה טענו לאחר ההצבעה היום כי רה״מ העלה את ההצעה למינוי גנץ, ומשזו נפלה, העלה את מועמדותו של השר אקוניס שקיבל רוב קולות. עוד נטען כי היועמ״ש טען שהפרשנות שלו היא שההצבעה על אקוניס היא לא חוקית כי גנץ התנגד לה. השר אוחנה אמר שההסכם הפריטטי תקף רק על ״סדר היום״ שהיה מוסכם מראש, וכלל רק את מינויו של שר משפטים מבלי לנקוב במועמד ספציפי. בתגובה מזכיר הממשלה ושרים העלו את סעיף 15 לתקנון הממשלה, שקובע כי ראש הממשלה רשאי לעלות לסדר היום נושא שהוא מאשר שיש צורך לדון בו, וכך נהג.
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"ישיבה הזויה". גדעון סער
(צילום: אלכס קולומסויקי)
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "‏הסאגה סביב (אי) מינוי שר המשפטים שהגיעה לשיאה עכשיו בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון".
יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בהצהרה שנשא כי "רה"מ ניסה לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק, ניסה ונכשל. הניסיון שלו להעלות הצבעה באופן מנילפוטי ובלתי חוקי , להשתיק את היועמ"ש ולשבור את עקרון הפריטטיות שנקבע בחוק היסוד שהוא הצביע עליו - הוא ניסיון לרמוס את שלטון החוק".

גנץ קרא "לכל חברי הכנסת שדואגים לישראל להצטרף למאמץ להקמת ממשלת שינוי - זהו צו השעה. נתניהו מפר את ההסכם פעם אחר פעם וגם ינהג כך בהסכמים אחרים. ישראל זקוקה לממשלת ממלכתית ששומרת בראש ובראשונה על עקרונות הדמוקרטיה שנתניהו מבקש לחתור תחתיהם".
גנץ אמר כי מיד עם סיום ישיבת הממשלה פנה לשופטי בג"ץ וביקש מהם למנות אותו לשר המשפטים. "ביקשתי מהם לעצור את הפגיעה של ראש הממשלה באזרחים ובמנהל התקין. להודיע על מינוי שלי לשר משפטים בכדי שממשלת ישראל תוכל לתפקד כנדרש בכל תחומי העשייה".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן מציגים הצעת המחליטים לרפורמה במערך שיקום נכי צה"ל שתועלה לדיון  הממשלה
בני גנץ ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן מציגים הצעת המחליטים לרפורמה במערך שיקום נכי צה"ל שתועלה לדיון  הממשלה
בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
מכחול לבן נמסר בתום הישיבה: "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה - וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית - ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא הייתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש - ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל - ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול".
לעומתם, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שידוע בביקורת החריפה שלו כלפי התנהלות מערכת המשפט, תקף את היועץ המשפטי בעקבות הסערה בממשלה. "אדוני היועמ"ש, אביחי, אל תדאג. קצת סבלנות. אוטוטו נפתלי ואיילת מקימים את 'ממשלת השינוי'. ואתה תחזור להיות ראש הממשלה האמיתי".
במכתב ששלח היועמ"ש לנתניהו ולגנץ לאחר ההצבעה בכנסת, הוא כותב כי "היה פגם מנהלי חמור בכך שלא ניתנה לי להביע דעתי לגבי אי חוקיות ההצבעה על מינוי אקוניס" ו"כי מדובר בהצבעה לא חוקית שאסור היה לקיימה". לדבריו, "בכל מקרה גם תיאורטית אם הייתה הצבעה חוקית על מינוי אקוניס לפי חוק היסוד עדיין בגלל שכחול לבן הצביעו נגד יש לראות את התוצאה כשיוויון בין הגושים לפי חוק יסוד הממשלה".
"כפי שהבהרתי בישיבה הממשלה, ממשלת ישראל לא מינתה בישיבה שהתסיימה שר משפטים", כתב מנדלבליט לסיום.