6 צפייה בגלריה
בני גנץ אסתר חיות בנימין נתניהו
בני גנץ אסתר חיות בנימין נתניהו
נתניהו, גנץ, מנדלבליט וחיות. תוקף הפשרה שהציע בג"ץ לממשלה תם היום
(צילום: קובי קואנקס, אורן בן חקון, הדר יואביאן, דנה קופל)
מהומה בישיבת הממשלה: הקרב על מינוי שר משפטים, תפקיד שנותר מיותם כבר כמעט חודש שלם באופן שפוגע בעבודתה השוטפת של הממשלה, עורר היום (ג') סערה חסרת תקדים בישיבת השרים. לאחר כמה שעות של צעקות וחילופי האשמות נפלה ההצעה למנות את בני גנץ לתפקיד, ובהמשך פסל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצבעה על מינויו לתפקיד של מועמד הליכוד, השר אופיר אקוניס, וקבע שנערכה באופן לא חוקי.
במהלך ישיבת הממשלה הסוערת ורוויית הצעקות, שנערכה ב"זום", טענו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר אמיר אוחנה כי ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן כבר לא בתוקף, ולכן לכאורה תפקיד שר המשפטים לא צריך להינתן למועמד מטעם כחול לבן. גורמים משפטיים דחו את הטענה הזו.
הישיבה התכנסה בעקבות דרישת בג"ץ לקיים דיון במינוי שר משפטים עד היום. בג"ץ קבע דיון נוסף להמשך הערב, ולאחר שתי בקשות הארכה מטעם מנדלבליט הדיון נדחה לשעה 18:30. נתניהו מסר כי למרות שהוא סבור שמינויו של אקוניס נעשה כדין, הוא פנה ליועמ"ש על מנת שזה יבקש מבג"ץ ארכה של 48 שעות - כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים. יצוין כי למרות התעקשות נתניהו שמינוי אקוניס היה כשיר, בשיחות עם שרי הליכוד התברר שגם הם הבינו שהמינוי לא תקף.

הסערה סביב ההצבעה על מינוי אקוניס החלה כמה דקות לאחר שגנץ דחה הצעה לפשרה שבמסגרתה תידחה ההכרעה במשך 48 שעות. הוא טען כי נתניהו ואנשיו הובילו נגדו "זובור" בדיון. ההצבעה על מינויו לתפקיד שר המשפטים נפלה, לאחר שכל שרי הגוש בהובלת נתניהו התנגדו, וכל שרי הגוש של כחול לבן תמכו (17 מול 10).
בהמשך התעקש נתניהו להעלות להצבעה את מועמדותו של אקוניס, למרות מחאותיו של גנץ והתנגדות היועמ"ש מנדלבליט. הללו טענו כי לא ניתן להעלות את המועמדות להצבעה כיוון שלא אושרה מראש בסדר היום של ישיבת הממשלה. לאחר שגנץ אמר כי הוא מתנגד לכך, השיב לו נתניהו: "אתה יכול להתנגד כמה שאתה רוצה, עולים להצבעה - קדימה".
שרי כחול לבן דרשו בעקבות זאת ממזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, שלא להעלות את ההצבעה על אקוניס. אולם זה השיב: "אני כפוף לחוק, לנוהל, למנהג. ראש הממשלה מנהל את הישיבה ואני כפוף אליו קודם כל". השרה פנינה תמנו שטה מכחול לבן הטיחה בו: "אתה מזכיר ממשלה, לא מזכיר הליכוד". גם מנדלבליט דרש מברוורמן שלא להעלות את ההצבעה לדיון: "אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק".

בשלב זה לא נתן נתניהו למנדלבליט להמשיך לדבר. היועמ"ש המשיך להתעקש בכל זאת כי מדובר בהצבעה לא חוקית: "שלא תחשבו לרגע אחד שההצבעה הזאת תעבור". למרות זאת, כאמור, ההצבעה המשיכה, ותחילה נראה הייתה שאושרה, כיוון ששלושה משרי כחול לבן לא הצביעו, ומינויו של אקוניס לשר משפטים אושר ברוב של 17 מול 7 נגד. מירי רגב עוד הספיקה לומר לאקוניס "מזל טוב", אך היועמ"ש מיהר לקבוע שוב שההצבעה הייתה לא חוקית: "מרגע שרה"מ החליפי (גנץ) ביקש לא להעלות את זה לסדר היום, חלה חובה שלא להעלות זאת - כי יש צורך בהסכמה מראש בין רה"מ לרה"מ החליפי. ההצבעה לא חוקית, אסור היה לקיים אותה".

היועמ"ש צעק: "סתמו לי את הפה"

לאחר ההצבעה ביקשו שלושת שרי גוש כחול לבן (מיכאל ביטון, עומר ינקלביץ' ואיציק שמולי) שלא הצביעו לצרף את שמם לרשימת המתנגדים - כך שעקב עקרון הפריטטיות מינויו של אקוניס לא אושר מלכתחילה, גם אם הליך ההצבעה היה חוקי בעיניו של היועמ"ש. כך או כך, זה קבע כי המינוי לא יצא לפועל, והמשיך להתלונן על היחס שלו זכה מנתניהו: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר", טען.
בהמשך נתניהו תקף את מנדלבליט, וטען כי "אף אחד לא מבין את ההסברים" שלו. היועמ"ש הזועם זרק בתגובה: "בג"ץ יבין, אל תדאג". נתניהו לא נותר חייב: "הציבור לא יבין את ההתפלפלויות שלכם". בהמשך הוסיף היועמ"ש: "מה שקרה כאן זה היה לא תקין, לא בסדר שלא אפשרו לי לדבר... ביצעתם הצבעה לא חוקית כנגד היועמ"ש - דבר חסר תקדים. השר אקוניס איננו שר המשפטים של ישראל".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט
צרחות ועימות בין נתניהו למנדלבליט. היועמ"ש: "סתמו לי את הפה"
(צילום: אמיל סלמן, אלכס קולומויסקי)
הישיבה היום, שהחלה בסביבות השעה 12:00 והסתיימה בתום כשלוש שעות, נערכה לאחר שבג"ץ החליט ביום ראשון להותיר לממשלה את האפשרות למנות שר משפטים עד היום. במסגרת הדיון בעתירה שהוגשה בנושא, הציעו שלשום הנשיאה אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן פשרה לפיה ימונה שר משפטים תוך 48 שעות. נתניהו סירב להתחייב למנות שר משפטים - אך הודיע כי יהיה מוכן לקיים דיון בנושא היום.
אולם כבר בתחילת הדיון בצהריים התברר שאין בכוונת נתניהו לאשר מינוי של שר משפטים כעת, והוא אמר שיהיה זה "מלאכותי" לעשות זאת עכשיו. במקום זאת, הוא קרא להמתין להקמת ממשלה חדשה. "עדיף ששר משפטים קבוע ימונה על ידי הממשלה הבאה שתוקם. זה המקסימום", אמר בתחילת הדיון. עם זאת, ראש הממשלה ציין כי "אם בית המשפט יחייב אותנו להחליט - מיד נחזור ונתכנס. אני מנסה למנוע התנגשות מיותרת".
"אפשר למנות שר משפטים", אמר נתניהו לגנץ, "יש לנו סימני שאלה האם המשרד הזה עדיין בחזקתכם לפי ההסכם. אתם רוצים את הלחץ של בג"ץ כדי להכריע בנושא שר המשפטים". גנץ השיב: "אתה משחק משחקים. לא ברור לי למה. לא משנה אם יעברו עוד 48 שעות - אני נשאר המועמד של כחול לבן לתיק המשפטים".
6 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
מירי רגב הספיקה לברך "מזל טוב", אבל היועמ"ש קבע: "אופיר אקוניס אינו שר המשפטים"
(צילום: הדר יואביאן )
גנץ דרש למנות אותו שוב לתפקיד והטיח בנתניהו: "בהסכם הקואליציוני נקבע שתפקיד שר המשפטים יהיה בגוש כחול לבן. משרד המשפטים הוא משרד חיוני, וזה שהוא מתפקד כבר חודש ללא שר זו תקלה. אתה נושא באחריות ולא תהיה החלטה אחרת מבחינתי. כל דבר אחר זה היתממות פוליטית. אם אתה רוצה - נשב ונדבר, אבל עמדתי לא תשתנה".
ההצבעה על מינויו של גנץ לתפקיד, שנפלה, נערכה כאמור לאחר שזה אמר כי הוא לא מוכן לפשרה שהציע נתניהו - דחייה של 48 שעות נוספות בהכרעה. יו"ר כחול לבן צעק: "מבקש להביא את המינוי שלי לשר משפטים עכשיו ומיד. אני המועמד, אין מועמד אחר. ראש הממשלה הוביל כאן זובור. אני דורש הצבעה עכשיו ולא עוד 48 שעות".
גנץ ואנשי כחול לבן דחו גם את הצעת הליכוד לבזר את סמכויות שר המשפטים, ולאשר החלטה שתעניק לגנץ או לשר אחר את היכולת לחתום על צו שיאפשר לחדש דיונים מרחוק של אסירים ועצורים בפני בבתי המשפט באמצעות שיחת וידאו. תוקפו של הצו הזה פקע תוקף, וכעת האסירים צריכים להגיע פיזית לבית המשפט, למרות שחלקם חולי קורונה מאובחנים.
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן
גנץ. טוען שסיכל "פיגוע בדמוקרטיה"
(צילום: עמית שאבי)
מכחול לבן נמסר בתום הישיבה: "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה - וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית - ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא הייתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש - ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל - ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול".

גרסת נתניהו מול גרסת מנדלבליט

גם מטעם נתניהו התפרסמה הודעה בתום הישיבה, שבה ניסתה לשכתו להסביר את גרסתו לאירועים בדיון הסוער. לפי הודעת נתניהו, גנץ הסכים תחילה להצעת הפשרה לדחות את הדיון ב-48 שעות, אך בהמשך דחה אותה ודרש הצבעה. "רה"מ הסכים והעלה את ההצעה למינוי גנץ, ומשזו נפלה, העלה את מועמדותו של השר אקוניס שקיבל רוב קולות", נכתב בהודעת לשכת נתניהו - שהתעלמה מכך שבהמשך שלושת שרי כחול לבן תיקנו את הצבעתם וכך נוצר למעשה תיקו על פי ההסדר הפריטטי.
מנדלבליט: "קיים פגם מנהלי חמור ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג את חוות דעתי המשפטית ביחס לאי-חוקיות ההצבעה. הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי"
בהודעת נתניהו נכתב עוד: "היועמ"ש טען שהפרשנות שלו היא שההצבעה על אקוניס היא לא חוקית כי בני גנץ התנגד לה. השר אוחנה אמר שההסכם הפריטטי תקף רק על 'סדר היום' שהיה מוסכם מראש, וכלל רק את מינויו של שר משפטים מבלי לנקוב במועמד ספציפי. בתגובה מזכיר הממשלה ושרים העלו את סעיף 15 לתקנון הממשלה, שקובע כי ראש הממשלה רשאי להעלות לסדר היום נושא שהוא מאשר שיש צורך לדון בו, וכך נהג".
היועמ"ש מנדלבליט עצמו שלח בהמשך מכתב לנתניהו ולגנץ, ובו חזר על עמדתו ולפיה ההצבעה על מינוי אקוניס לא הייתה חוקית, והתלונן שוב על כך שלא ניתנה לו רשות הדיבור: "קיים פגם מנהלי חמור ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג את חוות דעתי המשפטית ביחס לאי חוקיות ההצבעה על מינוי השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, עובר לקיום ההצבעה, וזאת אף לאחר שאמרתי כי לעמדתי, מדובר בהצבעה לא חוקית שאין לקיימה. כתוצאה מכך הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה". בנט
(צילום: אלכס קולומסויקי)
מנדלבליט הבהיר כי בכל מקרה, בעקבות התוצאה המעודכנת של ההצבעה (עם תיקון הצבעתם של שלושת שרי גוש כחול לבן), אישור המינוי של אקוניס נפל - כיוון שמדובר בממשלה פריטטית. "גם אילו מבחינה תאורטית הייתה ההצבעה על מינויו של השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים חוקית, הרי שלנוכח העובדה כי כל שרי גוש כחול לבן הצביעו נגד הצעת ההחלטה - הרי שבהתאם להוראת סעיף 13א לחוק יסוד: הממשלה, יש לראות בתוצאה כאילו היה שוויון בין הקולות, ולפיכך - כי ההצעה לא התקבלה", כתב מנדלבליט.
גם יו"ר ימינה נפתלי בנט הגיב למהומה בישיבת הממשלה. "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה", מסר. "אין לנו מדינה אחרת. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".

ההסכם "חלף מהעולם"? לא לפי המשפטנים

מוקדם יותר, בעיצומו של הדיון הסוער והיצרי, השר אמיר אוחנה הצטרף לעמדת נתניהו וטען שאין מחויבות להעניק לכחול לבן את תפקיד שר המשפטים, בגלל שההסכם עם הליכוד כבר לא תקף לכאורה. "כותרת ההסכם הקואליציוני היא 'לכנסת ה-23'", אמר אוחנה, "הכנסת עברה מן העולם וגם ההסכם עבר מן העולם. דרך המלך היא לאפשר העברת סמכות לשר אחר בסוגיה הזו".
על רקע הטענה הזו הבהירו גורמים משפטיים בכירים כי כל עוד ההסדר הפריטטי מעוגן ב"חוק יסוד: הממשלה" - הורי שההסדר הפריטטי שריר וקיים. לדברי אותם גורמים, שר המשפטים היחיד שיכול להתמנות לפי ההסדר הזה הוא משורות כחול לבן.
6 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
אמיר אוחנה בריאיון באולפן
השר אמיר אוחנה. טען שההסכם בין הליכוד לכחול לבן כבר לא תקף
(צילום: הדר יואביאן)
הטענה של אוחנה שההסכם לא בתוקף עוררה גם קריאות אזהרה מצד אנשי כחול לבן לאלו שנמצאים כעת במגעים עם נתניהו הקמת משלה חדשה, בראשם יו"ר ימינה נפתלי בנט. השרה אורית פרקש-הכהן קראה ל"כל מי שמציעים לו רוטציה מטעם הליכוד" להקשיב לנאמר בדיון: "שיחשוב לעצמו איך תיראה הממשלה הבאה שלו עם הליכוד".

"ליקוי מאורות" ו"הטפת מוסר": הדיון הסוער שקדם להצבעה

הישיבה הייתה יצרית במיוחד. בשלב מסוים בדיון הטיח נתניהו בשרי כחול לבן: "אני לא מוכן לקבל הטפות מוסר על מינוי שר משפטים לצרכים חיוניים. אם במשך שבועות לא יכולתי להביא תוספת חיסונים לצרכים הרבה יותר רציניים וקריטיים בגלל שהחזקתם את נושא מינוי שר המשפטים, אז אני מבקש להפסיק את ההטפות האלה. אתם טוענים שיש לכם חזקה על התפקיד הזה, אפשר להתווכח על זה".
השר אלי כהן מהליכוד חשב שהוא נמצא במצב השתק אך המיקרופון שלו היה פתוח והשרים שמעו אותו אומר: "נתניהו סתם יזרוק שם של מועמד כדי למרוח זמן. חבל על הזמן של כולנו".
במהלך עימות מילולי בין השרות מירי רגב ופנינה תמנו-שטה איים מזכיר הממשלה צחי ברוורמן שהוא יעביר אותן למצב "השתק". לעומת זאת, השר אלי כהן מהליכוד חשב שהוא נמצא במצב השתק אך המיקרופון שלו היה פתוח והשרים שמעו אותו אומר: "נתניהו סתם יזרוק שם של מועמד כדי למרוח זמן. חבל על הזמן של כולנו".
היועמ"ש מנדלבליט אמר במהלך הדיון שאם לא תתקבל החלטה על מינוי שר משפטים, הדבר עלול להוביל לצו של בג"ץ שיחייב מינוי שכזה. "זה בלתי סביר בצורה קיצונית", העיר. כדוגמה לבעייתיות של היעדר שר משפטים הזכיר את המצב הנוכחי שבו עצורים לא מחוסנים, חלקם חולי קורונה, מובאים להארכות מעצר בבתי המשפט - בגלל שאין שר משפטים שיחתום על השתתפותם דרך הזום כפי שהיה עד כה. "בגלל היקף ההתחסנות הנמוך בקרב העצורים, בעיקר אלה שמגיעים ממזרח ירושלים, יש סיכון של התפרצות תחלואה אם ימשיכו להוביל אותם לבית המשפט", הזהיר.
השר דודי אמסלם מהליכוד אמר במהלך הדיון: "בוא נמתין שבועיים עד שתקום ממשלה". השרה פרקש-הכהן מכחול לבן צעקה עליו בתגובה: "אתם לא עושים טובה לאף אחד, יש בממשלה הזו ליקוי מאורות, זה שר משפטים, זה לא עוד שר, אתם מפרים את ההסכם".
השרה תמנו-שטה דחתה את הטענה שיש להמתין לממשלה הבאה על מנת למנות שר משפטים: "מי אמר שתוקם ממשלה ולא נלך לבחירות חמישיות? אז לא יהיה שר משפטים? זה אחד משומרי הסף כנבחר ציבור. כל יום שאין פה שר משפטים זה לרמוס את זכויות האזרח במדינת ישראל. תראו לי מדינה אחרת שזה קורה בה? אתם עושים צחוק מהאזרחים ולא משנה איזה טיעון תביאו".

לא רק המשפטים: עוד תיקים נותרו בלי שרים

השרה פרקש-הכהן שאלה את מנדלבליט: "איך יתכן שנתניהו מנהל את הדיון, איך זה תקף מול הסכם ניגוד העניינים? הדיון הזה הוא שפל מאז הקמת הממשלה". היועמ"ש הגיב כי נתניהו לא נמצא בניגוד עניינים בנושא הזה.

תפקיד שר המשפטים, נזכיר, מיותם מאז 1 באפריל, אז הסתיימו שלושת החודשים שבהם כיהן גנץ כממלא מקום שר המשפטים, לאחר שבינואר השנה התפטר אבי ניסנקורן מהתפקיד. מאז לא מינתה הממשלה שר קבוע בגלל המחלוקת בין כחול לבן לליכוד. בעקבות השיתוק בממשלת המעבר עוד תיקים נותרו מיותמים: משרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים והשכלה גבוהה ושוויון חברתי. בדיון שלשום בבג"ץ הציעה נשיאת העליון אסתר חיות לאייש את התיקים הללו בדיון בממשלה בשבוע הבא, בעוד בנוגע למינוי שר המשפטים היא דרשה כאמור לקיים דיון כבר היום.
"אנחנו רוצים שהממשלה תבצע את ההחלטות שלה בעצמה", אמרה חיות, "אם נצטרך להידרש לנושא - פנו לכם את היומן ביום שלישי. אם לא תהיה החלטה - נצטרך להתכנס. אנו נותנים תוקף של החלטה לקיום דיון עד יום שלישי לפני הצהריים. אם זה לא יסתייע בממשלה - נצטרך לשבת על המדוכה".
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כתב בתשובת המדינה לעתירה, שאותה הגישה התנועה לאיכות השלטון, כי "אי-מינוי שרים קבועים ובפרט שר משפטים מביא לפגיעה קשה בתפקוד הממשלה". הוא הוסיף כי אי המינוי לאורך זמן עלול להיחשב "התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני, כך שתקום חובה משפטית לאייש משרות אלו".
פורסם לראשונה: 12:22, 27.04.21