מה שהתרחש היום (ג') בישיבת הממשלה לא קרה מעולם בדרך הזו, הברוטלית וההזויה. הדיאלוגים שנשמעו בה הם מהחריגים בהיסטוריה של ישיבות הממשלה. ב-6 בינואר הסתער המון מוסת על בניין הקפיטול בוושינגטון בניסיון למנוע העברת שלטון מסודרת וכחוק לנשיא הנבחר. היום, ממשלת ישראל קיבלה במפורש החלטה בלתי חוקית, כאשר היועץ המשפטי לממשלה אומר לראש הממשלה ולשרי הליכוד שזו החלטה לא חוקית, המנוגדת לחוק שנתניהו עצמו הציע והעביר.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט אסתר חיות בנימין נתניהו
אביחי מנדלבליט אסתר חיות בנימין נתניהו
אביחי מנדלבליט, אסתר חיות ובנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי, אורן בן חקון, הדר יואביאן)
לא הייתה אלימות בישיבת הממשלה, ולא ניסיון לבטל את הבחירות. היה בה את הניסיון לכרסם ולבטל את ישראל כמדינת שלטון חוק, שבה הממשלה כפופה לכנסת ולחוקיה. הרי העובדות ברורות לגמרי: נתניהו נאשם בפלילים באישומי שחיתות חמורים. מי שהחליט על העמדתו לדין הוא היועץ המשפטי שנתניהו מינה. מי שהיה אחראי על המשטרה בשעה שזו קיבלה את ההחלטה הוא מפכ"ל שנתניהו דאג למנות. מי שהקים את הממשלה הנוכחית והפקיד את תיק המשפטים בידי כחול לבן הוא גם נתניהו. אין לו גרם של טענה עניינית מדוע לא למנות שר משפטים, ועצם העיסוק המתמשך שלו בנושא הוא חילול הרעיון הדמוקרטי. נאשמים בפלילים, לא משנה מי הם, לא אמורים לזמום מזימות ולקיים הצבעות על מינוי שרי משפטים שאחראים, מיניסטריאלית, על תובעיהם.

בארצות הברית זה היה המון שהשתכנע מהרטוריקה של טראמפ. בישראל אלו שרי הליכוד, אנשים שבסתר לבם מתפללים שחרית וערבית שנתניהו ילך כבר, שאפשרו את השיקוץ הזה. המערכת הפוליטית כולה - כולל בליכוד, לבד אולי מכמה נאמנים אחרונים כמו השר אוחנה - מבינה שנתניהו חייב ללכת. שישראל צועדת אל מחוזות הטירוף, וזה מובן לגמרי. המשפט נגד נתניהו הוא איום על חירותו האישית, ולכן הכול כשר כדי להימלט ממנו. מכאן קצרה מאוד הדרך לממשלה שמקבלת החלטה בלתי חוקית בעוד היועץ המשפטי לממשלה זועק שההחלטה לא חוקית.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
המהומות בקפיטול ב-6 בינואר. הכול כשר
(צילום: AFP)
אם בנט, לפיד וסער היו צריכים עוד המחשה למצב המורכב שאליו נקלעה ישראל, הוא התקבל היום. בנט רוצה לעשות עסקים עם נתניהו? איילת שקד תשמח להיות חלק מממשלתו? לפיד רוצה לחכות למנדט? סער רוצה להתעקש על מפתחות השרים? אולי שיפנו מבטם מזרחה אל חדר ישיבות הממשלה, מקום שמוכר להם היטב. אף הסכם לא יישמר, שום התחייבות לא תכובד, והכול אפשרי ביקום הישראלי החדש שנברא כאן, שבו הכול נועד לשרת את בלפור. בלפור שהפך להיות משכן בטאבו של שבט נתניהו ושעדת חנפיו מתחייבת שחלילה לא ייאלץ לצאת אותו. מי שרוצה להמשיך בעסקים רגילים עם ביבי יכול, אבל זה כמעט תמיד נגמר כמו באגדה על הצפרדע והעקרב. בוושינגטון, באיזשהו שלב, אמרו די. לא צריך לחכות להסתערויות אלימות. אפשר לעצור לפני כן.