כשפחות משבוע וחצי נותרו עד לבחירות בארה"ב, הזרקורים מופנים באופן טבעי אל המרוץ לבית הלבן בין דונלד טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, אבל הקרב על השליטה בקונגרס, וליתר דיוק בסנאט, צפוי להתברר כמכריע לא פחות.
מכיוון שהדמוקרטים צפויים לשמור בקלות על השליטה שלהם בבית הנבחרים ונראים לפי שעה פייבוריטים גם לזכות בנשיאות, הרי שאם נוסף על אלה יצליחו לחולל מהפך בסנאט – תהיה זו הפעם הראשונה מאז 2010 שבה הם מוצאים את עצמם נהנים משליטה מלאה בשלוש הזרועות החשובות ביותר של הממשל הפדרלי. שליטה בכל השלוש – הבית הלבן, הסנאט ובית הנבחרים – תאפשר להם לקדם ביעילות רבה יותר את משנתם.

11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
ארה"ב בחירות קונגרס בית הנבחרים סנאט
לא רק הם, גם 535 חברי קונגרס. אמריקה בוחרת
(צילום :AP)
הסנאט, נזכיר, הוא הבית העליון של הקונגרס. בין השאר הוא זה שמאשר מינויים שעושה הנשיא – משרים ועד שגרירים ושופטים – ובידיו מסור גם הכוח להדיחו. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב מוקצים בסנאט שני מושבים בלי קשר לגודלה, וכל סנאטור – כלומר חבר בסנאט – מכהן שש שנים. הכהונה הארוכה יחסית אמורה לאפשר לסנאטורים להימנע מפעילות פוליטית המוּנעת על-ידי שיקולי בחירות תמידיים, בניגוד ל-435 חברי בית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, העומדים כולם לבחירה מדי שנתיים.
בסנאט הנוכחי נהנים הרפובליקנים מרוב: יש להם 53 מושבים ואילו לדמוקרטים 47. אלא שבכל שנתיים עומדים לבחירה מחדש כשליש מחברי הסנאט, ובסבב הבחירות הנוכחי 23 מ-35 המושבים העומדים לבחירה הם רפובליקניים, ורק 12 דמוקרטיים. פירוש הדבר הוא שעל הרפובליקנים "להגן" על מושבים רבים יותר, ואם הדמוקרטים יגרפו בסבב הזה 4 מושבים יותר מהם, ייווצר רוב דמוקרטי בסנאט.
יתרה מכך: אם ביידן ינצח בבחירות לנשיאות תספיק לדמוקרטים זכייה ב-3 מושבים יותר מהרפובליקנים במערכת הבחירות הזו, משום שבמקרה של שוויון בסנאט, 50-50, קולו של סגן הנשיא מכריע, וניצחון של ביידן פירושו שקמלה האריס הדמוקרטית היא שתכהן כסגנית הנשיא. הרפובליקנים שולטים בסנאט ברצף מאז 2014, ואובדן הרוב בו יהיה מכה עבורם לא פחות מאובדן הנשיאות.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט בעלה של גבריאל גיפורדס אריזונה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט בעלה של גבריאל גיפורדס אריזונה
האסטרונאוט מארק קלי. מוביל על הטייסת מקסאלי
(צילום: AFP)
לפי האנליסטים של ה-Cook Political Report, מבין 23 המושבים הרפובליקניים שעומדים לבחירה, ב-2 גדולים מאוד הסיכויים שהדמוקרטים יזכו, ועל עוד 8 מתנהל קרב צמוד למדי. מבין 12 המושבים הדמוקרטיים, ב-1 גדול הסיכוי שיזכה מועמד רפובליקני, אך כל ה-11 האחרים נראים מושבים דמוקרטיים בטוחים. בסיכומו של דבר, המודל של אתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight נותן לדמוקרטים סיכוי של 73% להשתלט בבחירות הקרובות על הסנאט, וסיכוי של 96% לשמור על שליטתם בבית הנבחרים.

הדמוקרט היהודי צמוד בג'ורג'יה

מבין המרוצים לסנאט שבהם רועדים כיסאות רפובליקניים, הסיכויים הטובים ביותר מסתמנים לדמוקרטים באריזונה ובקולורדו. באריזונה צועד המועמד הדמוקרטי, האסטרונאוט מארק קלי, ביתרון של כ-5.5% על הסנאטורית המכהנת מרתה מקסאלי, טייסת קרב לשעבר. קלי הוא בעלה של חברת בית הנבחרים לשעבר גבריאל גיפורדס, ששרדה באורח נס ירי בראשה על-ידי מתנקש ב-2011. בקולורדו מוביל המושל לשעבר ג'ון היקנלופר הדמוקרטי בכ-8% על הסנאטור הרפובליקני קורי גרנר, שנאמנותו לנשיא טראמפ עלולה להיות בעוכריו. קולורדו היא מדינה שבחרה במועמד הדמוקרטי בכל אחת משלוש מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מרתה מקסאלי אריזונה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מרתה מקסאלי אריזונה
מרתה מקסאלי. פיגור של יותר מ-5%
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט עם אשתו גבריאל גיפורדס אריזונה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט עם אשתו גבריאל גיפורדס אריזונה
מארק קלי ורעייתו גבריאל גיפורדס, ששרדה את ניסיון ההתנקשות
(צילום: AFP)
מנגד, הסיכוי הגדול ביותר של הרפובליקנים להעביר אליהם מושב דמוקרטי מסתמן באלבמה, שם הסנאטור הדמוקרט דאג ג'ונס נמצא בפיגור גדול, של כ-10%, אחרי יריבו הרפובליקני טומי טברוויל, מאמן פוטבול לשעבר באוניברסיטת אובורן. טברוויל זכה לתמיכתו של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים באלבמה, וגבר שם על ג'ף סשנס, מי שהיה התובע הכללי בממשל טראמפ אך אולץ על-ידי הנשיא להתפטר.
אופטימיות מפיחים בדמוקרטים המרוצים הצמודים המתנהלים בעוד 7 מדינות, אבל בהן יידרש מהם מאמץ גדול יותר. בג'ורג'יה כופה המועמד הדמוקרטי היהודי ג'ון אוסוף, בן 33, קרב צמוד למדי על הסנאטור המכהן דייוויד פרדו, איש עסקים עשיר ובעל בריתו של טראמפ. פרדו מוביל עליו בפחות מאחוז. קרב מתנהל גם על המושב השני של ג'ורג'יה בסנאט, בעקבות פרישתו של הסנאטור הרפובליקני ג'וני אייזקסון. לפי שעה בקרב הזה, שיוכרע כנראה רק בינואר, מוביל המועמד הדמוקרט רפאל וורנוק.
11 צפייה בגלריה
ג'ון אוסוף בן ה-33. כופה מרוץ צמוד
ג'ון אוסוף בן ה-33. כופה מרוץ צמוד
ג'ון אוסוף בן ה-33. כופה מרוץ צמוד
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס טומי טברוויל מאמן פוטבול אלבמה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס טומי טברוויל מאמן פוטבול אלבמה
המאמן לשעבר טומי טברוויל. התקווה הגדולה של הרפובליקנים
(צילום: AP)
באייווה מובילה המועמדת הדמוקרטית תרזה גרינפילד, מתכננת עירונית ואשת נדל"ן, בכ-2% על הסנאטורית הרפובליקנית ג'וני ארנסט, שאותה היא מאשימה כי התנהלה כחותמת גומי של טראמפ ולא התייחסה ברצינות מספקת למגפת הקורונה. בקנזס, מעוז רפובליקני שבו מועמד דמוקרטי לא זכה במושב בסנאט האמריקני מאז 1932, כופה המועמדת הדמוקרטית ברברה בוליה קרב צמוד על המועמד הרפובליקני רוג'ר מרשל, במרוץ למושב של סנאטור רפובליקני שפרש. מרשל מוביל עליה בפער של 4% בלבד, אבל היא נהנית משיעור תרומות גבוה פי 6 משלו, ועדיין יכולה לסגור את הפער.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס סוזן קולינס מיין
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס סוזן קולינס מיין
סוזן קולינס. הרכות היחסית מול טראמפ עלולה להפריע
(צילום: AP)
במדינת מיין מוצאת עצמה הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס בפיגור של 4% אחרי המועמדת הדמוקרטית שרה גידון, והיא מפגרת אחריה גם בהיקף התרומות. מיין היא מדינה שבה טראמפ הפסיד בבחירות לנשיאות ב-2016, וקולינס סופגת שם ביקורת על כך שבשנות כהונתו כנשיא לא שימשה ככוח רפובליקני ביקורתי וממתן מספיק נגדו בסנאט. במונטנה מפגר המועמד הדמוקרטי, המושל לשעבר סטיב בולוק, בפער של 3-2% בלבד אחרי הסנאטור הרפובליקני סטיב דיינס, שמרן המתפאר בקשריו עם טראמפ.

האויב-חבר של טראמפ בסכנה

שני מרוצים מרתקים ומסוכנים עבור הרפובליקנים מתנהלים בשתי ה"קרוליינות". בצפון קרוליינה התפתח אחד המרוצים הדרמטיים של השנה, אחרי שהמועמד הדמוקרט קאל קנינגהאם, שמוביל בקמפיין במשך חודשים, הסתבך בפרשת מין. קנינגהאם נאלץ החודש להתנצל בפומבי אחרי שאתר שמרני חשף התכתבות שקיים במסרונים עם אישה שאינה רעייתו, ובה דיברו השניים על רצונם לנשק זה את זה ועל האפשרות שייפגשו בחשאי. הוא הביע חרטה על הצער שגרם למשפחתו, אך הודיע שלא יפרוש מהמרוץ.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס קאל קנינגהאם צפון קרוליינה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס קאל קנינגהאם צפון קרוליינה
קאל קנינגהאם. מסרונים על נשיקות ופגישה חשאית
קנינגהאם נחשב במשך תקופה ארוכה לאחד המועמדים החזקים ביותר של הדמוקרטים במרוץ לסנאט וצעד ביתרון דו-ספרתי על הסנאטור הרפובליקני המכהן תום טיליס, אבל לאחרונה הצטמק היתרון הזה, והוא עומד כעת על 3-2% בלבד. כעת נשאלת השאלה אם בעידן טראמפ, שבו הפוליטיקה האמריקנית מקוטבת כל כך, הסתבכות בפרשת מין או ברומן מחוץ לנישואים יכולה להיות חשובה לבוחרים הטבעיים של קנינגהאם יותר מאשר הדחתו של סנאטור כמו טיליס.
בדרום קרוליינה נגרר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, מבעלי בריתו הקרובים ביותר של טראמפ בקונגרס, לקרב צמוד מהצפוי עם המועמד הדמוקרטי ג'יימי האריסון, הנהנה מתרומות ענק. גרהאם, שבעבר היה מבקרו של טראמפ ואף פרסם סרטון נגדו אחרי שהנשיא-לעתיד חשף את מספר הטלפון שלו, סופג ביקורת מצד שמרנים מתונים על כך שבמרוצת הזמן הפך מפוליטיקאי בעל עמדות עצמאיות, אולי אף אמיצות, לבעל ברית אדוק של טראמפ, ולא ניצל את השפעתו כדי למתן את דרכיו הנשיא.

11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
הסנאטור לינגזי גרהאם והנשיא טראמפ. האיבה הפכה לברית
(צילום: MCT)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס ג'יימי האריסון דרום קרוליינה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס ג'יימי האריסון דרום קרוליינה
הדמוקרט מדרום קרוליינה ג'יימי האריסון. קרב פתוח
(צילום: MCT)
לאחרונה נמתחה על גרהאם ביקורת חריפה אחרי שהחליט לתמוך במינוי המועמדת של טראמפ לשופטת בבית המשפט העליון, איימי קוני בארט, אף שקידום מועמדותה נעשה בסמוך מאוד למועד הבחירות. נגד גרהאם נשלף סרטון מ-2016 שבו הוא נשמע מביע התנגדות נחרצת למינוי שופט עליון על-ידי אובמה בשנת בחירות, ומבטיח להתנגד גם למינוי שופט עליון על-ידי נשיא רפובליקני בעיתוי דומה. בסרטון הוא אף מבקש: "אם ייווצר מצב כזה, השתמשו במילותיי נגדי".
לפי סקר "ניו יורק טיימס" מלפני שבוע וחצי, למרות הסכנה הנשקפת לו צועד גרהאם ביתרון של 6%, אבל סקר אחר, מהימים האחרונים, הצביע על יתרון של 2% להאריסון.
מנגד, מרוץ פתוח שבו יכולים הרפובליקנים לכבוש מושב דמוקרטי נוסף בסנאט, גם אם הם אינם פייבוריטים בו, מתנהל במישיגן. הסנאטור הדמוקרטי גארי פטרס צועד שם ביתרון לא גדול, של כ-5%, על איש העסקים הרפובליקני ג'ון ג'יימס.
בהכנת הכתבה נעשה שימוש בתכנים מהסוכנות הידיעות רויטרס