נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן סיפקו לפנות בוקר (יום ו') עימות נשיאותי רגוע בהרבה ביחס לקרב המכוער שהתחולל ביניהם מול המצלמות בחודש שעבר. השניים אמנם המשיכו לתקוף זה את זה, וגם הפעם התלהטו הרוחות מעת לעת, אבל ככלל הם נתנו לציבור האמריקני יותר תשובות ענייניות ופחות התחמקויות גסות ועלבונות נבזיים.
כצפוי, בעימות הלילה, שהועבר בשידור חי ב-ynet, תקף טראמפ את ביידן שוב ושוב על מעורבותו-לכאורה בעסקי בנו באוקראינה ובסין בזמן שהיה סגן הנשיא, ואילו ביידן ניסה למקד את הדיון בטיפול של טראמפ במגפת הקורונה, שהפילה כבר יותר מ-220 אלף חללים בארה"ב. כשטראמפ יצא נגד הטלת סגרים בניסיון לעצור את הקורונה ואמר "אנחנו לומדים לחיות עם הנגיף", ביידן השיב לו: "אנחנו לומדים למות איתו".
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
טראמפ וביידן, הלילה. מיקרופונים כבויים אחרי "הבושה הלאומית"
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
קריסטן וולקר
קריסטן וולקר
המנחה קריסטן וולקר מ-NBC. זכתה לשבחים
(צילום: רויטרס)
העימות הלילה בנשוויל, טנסי, נערך בתנאים שונים מאלה שבהם נערך העימות הראשון בין השניים. בעימות ההוא, בספטמבר, הרבה טראמפ להתפרץ לדברי ביידן והמנחה ולעלוב בהם, וביידן מצדו קרא לעבר הנשיא: "אולי תשתוק, בן אדם?". בעקבות אותו עימות, שבעיתונות האמריקנית כונה "בושה לאומית", הוחלט שבחלקים מהעימות הלילה יכובה המיקרופון של כל מועמד בשעה שהמועמד האחר ידבר, וכך אכן היה. המנחָה בעימות הלילה, קריסטן וולקר מ-NBC, זכתה לשבחים על האופן האסרטיבי שבו ניהלה את הדיון, ועל כך שלחצה על המועמדים שלא להתחמק מתשובה על השאלות שנשאלו.
לעימות הלילה עלה ביידן כשהוא עוטה מסכה, וכשהגיע לדוכן הוא הסיר אותה. טראמפ, מצדו, נכנס ללא מסכה. בניגוד לעימות הראשון, שבו מיהר ביידן לפנות לטראמפ בברכה לבבית, הפעם הוא נראה מהוסס בעניין והשתהה, ורק אחרי שניות ארוכות כיבד אותו בברכת שלום רפה. בעקבות הכאוס ששרר בעימות הקודם פתחה המנחה וולקר את הדיון בבקשה מהשניים שלא יפריעו זה לזה, אלא ידברו כל אחד בתורו.
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
טראמפ. מאמין שיהיה חיסון תוך שבועות, לא מבטיח
(צילום: AFP)
גם העימות הלילה, כמו הקודם, חולק לשישה חלקים בני 15 דקות, שכל אחד מהם הוקדש לנושא אחר. בראשית כל חלק נשאלו שני המועמדים שאלה ולכל אחד מהם הוקצו שתי דקות להשיב עליה ללא הפרעה. לאחר מכן, הופנו אליהם שאלות קצרות יותר והותר להם להתערב מעט זה בדברי זה. הנושא הראשון היה מגפת הקורונה, נושא לא נוח עבור הנשיא טראמפ בהתחשב בכך שלפי סקרים כמעט שני שלישים מהציבור האמריקני אינם מרוצים מהאופן שבו טיפל במשבר.
המנחה וולקר שאלה את טראמפ כיצד יתמודד עם המגפה אם ייבחר לכהונה נוספת, והנשיא ניסה להדגיש שהצרה שמולה ניצבת ארה"ב אינה ייחודית לה, ושהממשל משיב מלחמה היטב. "זו מגפה עולמית, זה בכל העולם, אתם רואים את ההתפרצות באירופה ובעוד הרבה מקומות", אמר הנשיא, וטען שהתפרצויות גדולות שהיו בפלורידה, טנסי וטקסס "נעלמו". יצוין כי בשבועיים האחרונים מתמודדת ארה"ב עם התפשטות מחודשת וגדולה של הנגיף. בתשובתו הצהיר טראמפ ש"יש לנו חיסון הולך וקרב, הוא מוכן", וטען שהוא "יוכרז" בתוך שבועות ו"הולך להיות מופץ". המנחה ביקשה להתעכב על הצהרתו שהחיסון יהיה מוכן תוך שבועות ושאלה אם זו הבטחה. "לא, זו לא הבטחה, אבל זה יהיה עד סוף השנה", השיב, ואמר שהוא בכל זאת חושב שיש סיכוי טוב שיידרשו רק עוד כמה שבועות.
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן, הלילה. "נעודד את כולם לעטות מסכה כל הזמן"
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
(צילום: gettyimages)
גם ביידן התבקש להסביר כיצד יוביל את ארה"ב אל מחוץ למשבר הקורונה אם ייבחר לנשיא. הוא ציין שיותר מ-220 אלף אמריקנים כבר מתו מהנגיף ושמומחים מעריכים שעוד 200 אלף ימותו עד סוף השנה, ובמתקפה על טראמפ אמר ש"כל אדם שאחראי למתים רבים כל כך לא צריך להישאר נשיא ארה"ב". המועמד הדמוקרטי טען כי גם כעת אין לטראמפ תוכנית לטיפול במשבר, וכי אם הוא עצמו, ביידן, ייבחר לנשיא, ממשלו "יעודד" את האמריקנים כולם לעטות מסכות כל הזמן, ויוודא שייקבעו תקנות מסודרות שיאפשרו פתיחת בתי עסק ובתי ספר באופן בטוח.
לאורך העימות הִרבה ביידן להציג את טראמפ כמי שמנפק הבטחות חסרות כיסוי בקשר לנגיף. טראמפ שב וטען במהלך האירוע שעכשיו, אחרי שהוא עצמו החלים מקורונה, הוא מחוסן מפני הווירוס, והצהיר ש-99.9% מהצעירים שנדבקים בקורונה מחלימים. הנשיא טען שכל מה שביידן רוצה לעשות הוא להטיל סגרים על הציבור האמריקני, ושהוא לעומתו רוצה לפתוח את בתי העסק ובתי הספר: "אנחנו לא יכולים לסגור את המדינה שלנו, כי אז לא תהיה לנו מדינה", אמר. "אנשים מאבדים את העבודה שלהם. הם מתאבדים, יש דיכאון, אלכוהול וסמים ברמה שאף אחד לא ראה מעולם. אנחנו חייבים לפתוח את המדינה".
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן, טראמפ והקהל המועט שהורשה להגיע בשל הגבלות הקורונה
(צילום: רויטרס)
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן עם רעייתו ג'יל בתום העימות. טראמפ: "לא יכולים להינעל במרתף כמוהו"
(צילום: gettyimages)
כשטראמפ אמר "אנחנו לומדים לחיות עם הנגיף", ביידן ענה לו: "אנחנו לומדים למות איתו". הנשיא השיב בהפניית האשמה לעבר בייג'ינג: "זו לא אשמתי שהנגיף הגיע. זו אשמתה של סין. היא מנעה מהנגיף להגיע לשאר סין, אבל היא לא מנעה ממנו להגיע לשאר העולם, כולל את אירופה ואותנו". את הדיון בסגרים ניצל טראמפ גם כדי לעקוץ את ביידן על שבמשך חודשים נמנע ככל יכולתו מיציאה מביתו בדלאוור בשל חששו להידבק בנגיף. "אנחנו לא יכולים לנעול את עצמנו במרתף כמו ג'ו ביידן", אמר. "לו יש את היכולת לנעול את עצמו, יש לו את הקטע הזה לחיות במרתף. אנשים לא יכולים לעשות את זה".

טראמפ על האנטר: "ביידן חייב לציבור הסברים"

סוגיה שכצפוי הועלתה שוב ושוב לאורך העימות הלילה – הן על-ידי טראמפ והן על-ידי המנחה וולקר – הייתה קשריו-לכאורה של ביידן לעסקים של בנו האנטר באוקראינה ובסין. זאת בעקבות התחקיר של "ניו יורק פוסט" מהשבוע שעבר, שבו הוצגו אימיילים ומסרונים המרמזים לכאורה כי בימיו כסגן הנשיא נפגש ביידן עם בכיר בחברת הגז האוקראינית שבה עבד בנו, בניגוד לטענתו שלא היה מעורב כלל בעסקי הבן באוקראינה. הרפובליקנים, נזכיר, טוענים כי יש לחקור אם ביידן ניצל את מעמדו הרם בממשל-אובמה כדי לסייע לסגור חקירת שחיתות נגד חברת הגז שבה עבד הבן.
22 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם בנו האנטר. "לא אני עשיתי כסף בסין"
ג'ו ביידן עם בנו האנטר. "לא אני עשיתי כסף בסין"
ג'ו ביידן עם בנו האנטר. "לא אני עשיתי כסף בסין"
(צילום: AP)
22 צפייה בגלריה
טוני בובולינסקי שותף עסקי לשעבר של האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים ב נשוויל טנסי לקראת עימות בחירות ארה"ב בין ביידן ל טראמפ
טוני בובולינסקי שותף עסקי לשעבר של האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים ב נשוויל טנסי לקראת עימות בחירות ארה"ב בין ביידן ל טראמפ
השותף בובולינסקי, הלילה. "לא רוצה לקבור אף אחד, אני פטריוט"
(צילום: רויטרס)
שעות אחדות לפני העימות הלילה הופיע לפתע בטנסי – לפי הדיווחים כאורחו של טראמפ בעימות – טוני בובולינסקי, מי שהיה בעבר שותף-לעסקים של האנטר ביידן. הוא כינס שם מסיבת עיתונאים ובה סיפר על פגישה שקיים לדבריו עם ג'ו ביידן במאי 2017: "שמעתי את ג'ו ביידן אומר שהוא מעולם לא דן עם האנטר בעסקיו בחו"ל. זה שקר", טען. "במהלך הפגישה שלי עם ג'ו באותו לילה דנו בתוכניות העסקיות של משפחת ביידן עם הסינים, והוא היה מודע להן לחלוטין".
בובולינסקי גם הציג תכתובות מייל והודעות טקסט, שבאחת מהן הוזהר לכאורה על-ידי עמיתו בחברת אנרגיה סינית שלא להזכיר את מעורבותו של ג'ו ביידן בעסקה עם החברה. הוא טען במסיבת העיתונאים שאין לו רצון "לקבור אף אחד", ושהוא בסך הכול פטריוט אמריקני. במטה ביידן כינו את דבריו "פארסה פאתטית", ומסרו שאין להם שחר.
שעה קלה אחר כך, בעימות הנשיאותי, תקף טראמפ את ביידן על הדיווחים האלה ואמר לו: "אני חושב שאתה צריך להבהיר את העניינים ולדבר אל העם האמריקני". סגן הנשיא לשעבר השיב שכל ניסיון קודם להדביק לו חשדות כלשהם במישור הזה כבר התברר כחסר יסוד, במסגרת העדויות שנמסרו בחקירת פרשת "אוקראינה-גייט" שבה הסתבך טראמפ עצמו.
ביידן אמר שלא לקח אגורה משום מקור בחו"ל אי-פעם בחייו, ושלעומת זאת טראמפ חייב לציבור האמריקני תשובות על הדיווחים שלפיהם התחמק במשך שנים מתשלומי מס פדרלי: "אני פרסמתי את כל דו"חות המס שלי, 22 שנים, לך תביט בהם. אתה לא חשפת את דו"חות המס שלך אפילו משָנה אחת. מה אתה מסתיר? מדינות זרות משלמות לך הרבה כסף. רוסיה וסין משלמות לך הרבה".

טראמפ, ביריונים ואדולף היטלר

בחלק שעסק בביטחון הלאומי נשאלו טראמפ וביידן על הודעת ראשי המודיעין האמריקני אתמול שרוסיה ואיראן פרצו למערכות מידע בארה"ב, השיגו פרטים אישיים של מצביעים ומנסות להתערב בבחירות – במקרה של איראן בין השאר על-ידי שליחת הודעות איום למצביעים. השניים התבקשו לומר כיצד יתמודדו עם התערבויות מהסוג הזה, וביידן השיב: "הבהרתי שכל מדינה שתתערב בבחירות האמריקניות תשלם מחיר. בבחירות האלה רוסיה מעורבת, סין מעורבת במידה מסוימת, ועכשיו אנחנו שומעים שגם איראן מעורבת. אם איבחר, הן ישלמו מחיר. הן פוגעות בריבונות האמריקנית. ככל הידוע לי, טראמפ לא אמר לפוטין כלום על זה, ואני לא יודע למה".
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
"טראמפ נתן לגיטימציה למשטר קים". ביידן בעימות
(צילום: AFP)
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
טראמפ. "יחסים טובים עם מנהיגים מהעולם זה דבר טוב"
(צילום: AFP)
ביידן גם הזכיר את הדיווחים שלפיהם הרוסים מזינים את עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, בחומרים שקריים, כדי להשפיע על המערכת הפוליטית האמריקנית באופן שייטיב עמם. הוא העלה את התהייה מדוע טראמפ אינו פועל ביתר תקיפות נגד פוטין, וטען – בהסתמך על דיווח מאמצע השנה – שההתעלמות של טראמפ באה בשעה שרוסיה משלמת מענקים למחבלים באפגניסטן כדי שיהרגו חיילים אמריקנים.
כשטראמפ נשאל על היחסים עם צפון קוריאה ועל כך שלפי שעה למרות הפסגה שקיים עם שליטהּ קים ג'ונג און אין שום התקדמות בדרך לפירוק המדינה הקומוניסטית מנשק גרעיני, הנשיא השיב שהודות לו עצמו נמנעה מלחמה. הוא סיפר שכשנכנס לבית הלבן ונפגש עם הנשיא היוצא ברק אובמה, זה העבירו לו את המסר שלפיו תפרוץ מלחמה בין שתי המדינות, שתהיה מלחמה גרעינית.
"במקום להיות במלחמה שמיליוני בני אדם היו מתים בה, אין לנו מלחמה ויש לי יחסים טובים", אמר הלילה טראמפ. "להיות ביחסים טובים עם מנהיגים של מדינות אחרות זה דבר טוב". ביידן, שבמהלך העימות האשים את טראמפ כי הוא מאמץ לחיקו "ביריונים", כלשונו, כמו פוטין וקים, השיב: "היו לנו יחסים טובים גם עם היטלר לפני שהוא פלש לשאר אירופה". המועמד הדמוקרטי טען כי בפגישותיו עם קים נתן טראמפ לגיטימציה למשטר הדכאני בצפון קוריאה.
22 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ בעימות. הפעם המסכות נשארו על הפנים
(צילום: AFP)
בחלק שעסק בהגירה תקף ביידן את טראמפ בעקבות החשיפה השבוע שהרשויות בארה"ב אינן מוצאות את ההורים של יותר מ-500 ילדי מהגרים שהופרדו מהוריהם בגבול, ואמר: "הילדים האלה לבד. לבד. אין להם לאן ללכת. זה פלילי". ביידן הבטיח שכשיהיה הנשיא, יפעל לקדם מהר חוק שייתן מסלול מהיר לאזרחות ל-11 מיליון מהגרים שהובאו לארה"ב על-ידי הוריהם באופן בלתי חוקי כשהיו ילדים, ומאז גדלו, התבגרו בה והפכו לאמריקנים לכל דבר.
את האמירה הזו, כמו אמירות רבות אחרות של ביידן לאורך העימות, ניצל טראמפ כדי להדגיש את העובדה שהוא מפזר שלל הבטחות, אבל בפועל יכול היה לכאורה לממש אותן ב-8 שנותיו כסגן הנשיא של אובמה. טראמפ הרבה הלילה לכנות את ביידן "פוליטיקאי", כנראה בניסיון להציג את עצמו כנציגם של פשוטי העם: "אתה אומר 'אני אעשה את זה, אני אעשה את זה'", אמר טראמפ לביידן בטון לעגני. "אתה יודע למה? כי אתה כולך דיבורים ואפס מעשים".

הצהרת הנפט: שמעת, פנסילבניה?

כאשר לדיון עלתה סוגיית הגזענות נשאלו שני המועמדים אם הם מבינים מדוע משפחות שחורות חרדות לגורל ילדיהן ומכינות אותם לרגע שבו ייאלצו להתגונן, גם מפני שוטרים, רק בשל צבע עורם. "כן, אני מבין", השיב ביידן. "מעולם לא נאלצתי להגיד לבת שלי שאם עוצרים אותה בכביש לבדיקה שגרתית אז שתניח את הידיים שלה במעלה-ההגה ולא תשלח אותן לתא הכפפות כי מישהו יכול לירות בה. אבל הורים שחורים, לא משנה כמה עשירים או עניים הם, כן צריכים להגיד את זה. אכן יש גזענות ממוסדת בארה"ב". ביידן אמר שארה"ב חייבת לספק לאוכלוסיות הללו חינוך טוב יותר והזדמנויות טובות יותר. גם טראמפ השיב שהוא מבין מדוע משפחות שחורות חרדות לגורל ילדיהן, ואז ניצל את ההזדמנות כדי להזכיר את מעורבותו של ביידן ב-1994 בקידום חוק נגד פשיעה, שבדיעבד הכניס המוני אפרו-אמריקנים לבתי הכלא.
22 צפייה בגלריה
מלניה טראמפ
מלניה טראמפ
הגברת הראשונה מלניה טראמפ באולם בנשוויל
(צילום: AFP)
טראמפ טען שהוא עצמו "האדם הכי פחות גזען שנמצא כאן בחדר" ואמר: "אף אחד לא עשה יותר מכפי שאני עשיתי למען שחורים". הוא טען שאובמה וביידן לא פעלו למען הקהילות הללו, וששחורים מבינים זאת כעת. ביידן ירה בתגובה: "הוא שופך דלק על כל מדורת גזענות שיש", והזכיר את התקפותיו של טראמפ על מקסיקנים ומוסלמים, ואת ההימנעות שלו בעימות הקודם מלגנות את ארגון Proud Boys, שרבים מגדירים אותו כארגון ימין קיצוני וגזעני.
בשלביו האחרונים של העימות התווכחו ביידן וטראמפ על סוגיית שינויי האקלים, ובחלק זה סיפק ביידן הצהרה שעשויה לגרום לו נזק אלקטורלי מסוים: ביידן נתן תשובה מגומגמת-משהו על השאלה אם הוא מתנגד לשימוש בסדיקה הידראולית – תהליך הפקת נפט נפוץ בארה"ב הכולל שימוש בחומרים רעילים המזיקים לסביבה. בתשובה לשאלת המנחה אמר ביידן שהוא שולל הטלת איסור על סדיקה הידראולית, וכשטראמפ לחץ עליו ואמר שלאורך הפריימריז הדמוקרטיים הצהיר כי הוא מתנגד לסדיקה הידראולית, ביידן נסוג מעט והודה שאמר שהוא מתנגד לה – באדמות פדרליות.
ביידן אמר עוד שיקדם זניחה הדרגתית של הנפט לטובת אנרגיה מתחדשת, והסביר: "תעשיית הנפט מזהמת מאוד. היא חייבת להיות מוחלפת במרוצת הזמן באנרגיה מתחדשת".
22 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
לפני העימות הותקנו מחיצות בין המועמדים בגלל הקורונה, אך בהסכמת שני הצדדים הן הוסרו
(צילום: gettyimages)
טראמפ – מופתע ומרוצה למשמע דבריו של ביידן – מיהר לנצלם ואמר שזו "הצהרה גדולה" שלא תתקבל יפה בכמה מדינות מתנדנדות שהנפט הוא חלק חשוב מכלכלתן. "אז בעצם מה שהוא אומר זה שהוא הולך להרוס את תעשיית הנפט", אמר טראמפ בתגובה על דברי ביידן. "תזכרי את זה, טקסס? פנסילבניה? אוקלהומה? אוהיו?". כל ארבע המדינות שטראמפ מנה הן מדינות שבהן ניצח ב-2016, אבל לפנסילבניה יש השנה חשיבות גדולה במיוחד, ובסבירות גבוהה היא תהיה המדינה שתכריע את הבחירות.
אחרי העימות, בדרכו בחזרה לדלאוור, הדגיש ביידן פני כתבים שאין לו שום כוונה להטיל איסור על דלק מאובנים, ושתוכניתו כוללת רק מעבר הדרגתי לאנרגיה מתחדשת. כך או כך, הרפובליקנים רואים כעת בהצהרה של ביידן אמירה שאפשר לנצלה כדי לרשום הישגים בהצבעה במדינות הנשענות על תעשיית הנפט והגז.
22 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ההצצה בשעון. השוואות לטעות של ג'ורג' בוש האב
(צילום: AFP)
בסמוך לתום העימות פנה ביידן למצלמה ואמר: "אתם יודעים מי אני, אתם יודעים מי הוא, אתם יודעים מה האופי שלי, אתם יודעים מה האופי שלו. האופי שלנו עומד להצבעה בקלפי". זה היה אחד הרגעים היותר מתוחים בין השניים בעימות הלילה. טראמפ התרגז, ושב לעסוק בדיווחים על קשריו של ביידן באוקראינה, בסין וברוסיה. "אם הדברים האלה נכונים", אמר, "אז הוא פוליטיקאי מושחת".
חדי העין הבחינו שבשלהי העימות, כשוולקר ציינה שלא נותר עוד זמן רב, ביידן הציץ בשעונו. זו פעולה תמימה לכאורה, אבל יש כבר מי שמשווים אותה להצצה של ג'ורג' בוש האב בשעונו במהלך העימות עם ביל קלינטון ורוס פרו במרוץ לנשיאות ב-1992. ההצצה ההיא נתפסה בשעתה כטעות טקטית שהציגה אותו כמי שרוצה שהעימות יסתיים כבר. בוש הפסיד בבחירות ההן.
פורסם לראשונה: 03:29, 23.10.20