7 צפייה בגלריה
רומן פרוטסביץ' בריאיון לטלוויזיה בבלארוס
רומן פרוטסביץ' בריאיון לטלוויזיה בבלארוס
רומן פרוטסביץ' בריאיון. אמר שהוא "מכבד את לוקשנקו" תחת איומים?
(צילום: ONT Belarus)
פעיל האופוזיציה הבלארוסי רומן פרוטסביץ' התראיין אתמול (יום ה') לטלוויזיה הבלארוסית ושיבח את הנשיא הרודן אלכסנדר לוקשנקו, תוך שהוא מודה שהיה לו חלק בארגון ההפגנות נגדו. באופוזיציה הבלארוסית אמרו שהריאיון נערך תחת איומים. בסוף הריאיון נראה פרוטסביץ' מרים את ידיו, ועליהן נגלה מה שנראה כמו סימני אלימות.
פרוטסביץ', מתנגד משטר ידוע שחי בגלות בפולין, נעצר בשבוע שעבר אחרי שהרשויות בבלארוס הסיטו מטוס שהיה בדרכו מאתונה בירת יוון לווילנה, בירת ליטא. המטוס של חברת ריינאייר חלף בשמי בלארוס, ומעט לפני צאתו מהמרחב האווירי של מינסק הרשויות במדינה הורו לו לשוב על עקבותיו ולנחות בבירה הבלארוסית בטענה שמטען חבלה הוטמן במטוס.
7 צפייה בגלריה
מסלול המטוס שהוסט
מסלול המטוס שהוסט
מסלול המטוס שהוסט
(צילום: רויטרס)
לאחר הנחיתה נערכו "בדיקות" למטוס ולנוסעיו, ובסיומן נעצרו פרוטסביץ' בן ה-26 ובת זוגו. במערב האשימו מיד כי מדובר היה במעשה "פיראטיות" וב"טרור של מדינה", וטענו כי בלארוס השתלטה על מטוס נוסעים תמים בכוונה תחילה רק כדי לעצור את פרוטסביץ', שנמנה עם מייסדי NEXTA – ערוץ טלגרם שמשמש כלי תקשורת מרכזי של האופוזיציה בבלארוס, ושסייע בארגון הפגנות נגד לוקשנקו.
בהופעה השלישית שלו מאז מעצרו, פרוטסביץ' "הודה" בטלוויזיה הבלארוסית הממלכתית שתכנן להפיל את הנשיא אלכסנדר לוקשנקו באמצעות ארגון "פרעות". הוא גם התכחש לביקורת שהביע בעבר על לוקשנקו, שמכונה בפי רבים "הרודן האחרון באירופה". לקראת סיום הריאיון הוא אמר בדמעות שהוא מקווה שיום יבוא ויהיו לו אישה וילדים.
7 צפייה בגלריה
לוקשנקו והמטוס שהוסט ממסלולו. "ביצים מברזל"
לוקשנקו והמטוס שהוסט ממסלולו. "ביצים מברזל"
לוקשנקו והמטוס שהוסט ממסלולו. "ביצים מברזל"
(צילום: AP, EPA)
פרנק ויצ'ורקה, אחד מיועציה הבכירים של מנהיגת האופוזיציה הבלארוסית הגולה סבטלנה טיחנובסקאיה, אמר כי "כואב לראות את 'ההודאות' של רומן. ההורים שלו מאמינים שהוא עבר עינויים. זה לא רומן שאני מכיר". לדבריו, "האיש הזה, בטלוויזיה של גבלס, הוא בן ערובה של המשטר. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי לשחרר אותו ועוד 460 אסירים פוליטיים". טיחנובסקאיה עצמה אמרה השבוע שהיא מאמינה גם כן שפרוטסביץ' עבר עינויים והוכה בכלא. עורך דין שביקר אותו אמר מנגד שהוא בסדר.

סימנים על הידיים

בריאיון, שארך כשעה וחצי, נשמע פעיל האופוזיציה אומר בקולו שהוא מתראיין מרצון. "אני כמעט בטוח שהם יגנו אותי בפומבי ושהפגנות התמיכה בי לא יימשכו, אבל לא אכפת לי מה הם יגידו", הוא אמר על חבריו לאופוזיציה. הוא גם הצהיר שהיה בקשר עם אנשים שתכננו לתפוס בכוח את השלטון בבלארוס, ושהוא שימש המתווך בינם לבין מנהיגת האופוזיציה הגולה טיחנובסקאיה.
פרוטסביץ' שיבח בריאיון את נשיא בלארוס הרודן, וכשנשאל אם הוא מכבד אותו – השיב שבהחלט כן. "ביקרתי אותו הרבה, אבל כשנעשיתי יותר מעורב בנושאים פוליטיים התחלתי להבין שהוא עושה את הדבר הנכון ושאני למעשה מכבד אותו", הוא אמר. "ברגעים רבים הוא התנהג כמו איש עם ביצים מברזל". בהמשך קרא לאנשי האופוזיציה לזנוח את המחאה ולהמתין לסיטואציה שבה המצב הכלכלי יהיה רע.
7 צפייה בגלריה
רומן פרוטסביץ'
רומן פרוטסביץ'
פרוטסביץ'. בכה והציג סימנים על הידיים
(צילום: ONT Belarus)
7 צפייה בגלריה
רומן פרוטסביץ' בריאיון לטלוויזיה בבלארוס
רומן פרוטסביץ' בריאיון לטלוויזיה בבלארוס
(צילום: ONT Belarus)
בסיום הריאיון אמר פרוטסביץ' שהוא משתף פעולה באופן מלא. "אני חי חיים רגילים ורגועים. אני מפסיק לברוח ממשהו". אחר כך הוא כיסה את פניו בשתי ידיו, והחל לבכות. ברגעים אלו, נראו סימנים על ידיו, שהובילו גולשים ברשתות החברתיות לתהות אם מדובר בסימני אלימות. בתמונות אחרות שפרסמה הטלוויזיה הבלארוסית נראה פרוטסביץ' כשהוא מחייך במתחם מעצר במינסק, ובתמונה אחרת הוא נראה מעשן.
אביו, שצפה בריאיון, אמר שהוא חש כאב. "אני מכיר את הבן שלי טוב מאוד, ומאמין שהוא לעולם לא היה אומר דברים כאלה. הם שברו אותו והכריחו אותו לומר את זה", קבע האב.
7 צפייה בגלריה
רומן פרוטסביץ' במתקן מעצר במינסק
רומן פרוטסביץ' במתקן מעצר במינסק
פרוטסביץ' מעשן, עם סימן על היד. תמונה שהופצה ממתקן המעצר במינסק
(צילום: AP)
הגרסה הבלארוסית להסטת המטוס בשבוע שעבר כוללת את הטענה שהרשויות בבלארוס קיבלו הודעת דואר אלקטרוני שבה אנשים שהזדהו כפעילי חמאס איימו לפוצץ את המטוס במחאה על התמיכה של האיחוד האירופי בישראל. בחמאס הכחישו בתוקף את הדברים. רוסיה, בעלת בריתה החשובה ביותר של בלארוס, התייצבה לצד המשטר במינסק וטענה כי אין סיבה שלא להאמין לטענות בלארוס. בהמשך חשפה חברת האינטרנט השווייצרית Proton Technologies AG שהמכתב שלפיו פצצה הוטמנה במטוס נשלח רק לאחר שהמטוס כבר הוסט ממסלולו.
בעקבות הסטת המטוס מנהיגי האיחוד האירופי אסרו על חברת התעופה הלאומית של בלארוס לנחות בנמלי התעופה של מדינותיהם, והורו לחברות התעופה האירופיות להימנע מטיסה בשטח המדינה. לצד זאת, הם גם מתכוונים להטיל סנקציות נוספות על חברות תעשייה במדינה, מלבד אלו שהוטלו בעבר על-ידי ארה"ב והאיחוד עצמו. בתגובה לסנקציות האמריקניות משרד החוץ הבלארוסי מסר אתמול שהחליט לקצץ במספר הדיפלומטים האמריקנים בשטח המדינה, והודיע גם על הקשחת תנאי הכניסה של אמריקנים לבלארוס.