6 צפייה בגלריה
ביידן, המגדל שהושמד בעזה ונתניהו. הקרדיט צפוי להסתיים
ביידן, המגדל שהושמד בעזה ונתניהו. הקרדיט צפוי להסתיים
ביידן, המגדל שהושמד בעזה ונתניהו. הקרדיט צפוי להסתיים
(צילום: EPA, AP, הדר יואביאן)
אף שהפלגים הפלסטיניים מאותתים זה כמה ימים כי הם מוכנים לרגיעה בהובלת מצרים, ישראל עדיין לא פתחה במגעים להפסקת אש עם חמאס, והורתה לצה"ל להמשיך בתקיפות ככל שיידרש, בצל שיחה שהתקיימה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הערב (שבת). זמן קצר אחר כך, התקשר ביידן לנשיא הפלסטיני אבו מאזן ושוחח עמו על "ההתפתחויות האחרונות בזירה".
השליח האמריקני לאזור, האדי עמר, נחת בישראל אתמול וטרם נפגש עם גורם ישראלי. לפי ההערכות, ארה"ב צפויה להעניק "מרחב תמרון" במבצע עד יום ראשון, אז צפוי להתקיים במועצת הביטחון של האו"ם דיון על הלחימה בעזה. מדינות ערב, כך לפי ההערכות, ינסו לקדם גינוי לישראל בדיון - ולקרב את סיום המבצע.

6 צפייה בגלריה
 שיגורים מעזה. הפלסטינים מוכנים להפסקת אש
 שיגורים מעזה. הפלסטינים מוכנים להפסקת אש
שיגורים מעזה. הפלסטינים מוכנים להפסקת אש
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
האדי עמר
האדי עמר
השליח האמריקני האדי עמר בישראל. טרם נפגש עם נציגים בארץ
(צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem)
בשיחה שהתקיימה בין ביידן לנתניהו, שאותה יזם נשיא ארה"ב, עדכן נתניהו את ביידן בפעולות ישראל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הודה לביידן על תמיכתה של ארה"ב בזכות ישראל להגן על עצמה, וכי הוא הדגיש שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. "ההוכחה לכך היא שבלתי מעורבים מפונים ממגדלים שבהם יש יעדי טרור שמותקפים על-ידי צה"ל", אמרו עוד בלשכת רה"מ.
הבית הלבן פרסם הערב הודעה רשמית ובה נכתב כי ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הרקטות של חמאס וארגונים אחרים ברצועת עזה ומגנה את הירי. עוד נכתב כי ביידן עדכן את נתניהו במגעים שארה"ב מקיימת עם כל השותפות האזוריות בנושא. "הנשיא ציין כי הסבב הנוכחי גבה באופן טרגי את חייהם של אזרחים ישראלים ופלסטינים, כולל ילדים. הוא הביע חשש לשלומם וביטחונם של עיתונאים וחיזק את הצורך להבטיח את הגנתם", נכתב.
עוד נכתב כי "הנשיא הביע את דאגתו מהאלימות הבין-קהילתית ברחבי ישראל. הוא בירך על הצהרותיהם של ראש הממשלה ומנהיגים אחרים המתנגדים למעשי שנאה כאלה ועודד את המשך הצעדים למצות את הדין עם קיצונים אלימים ולהביא לרגיעה. הם דנו במתיחות בירושלים והביעו את רצונם המשותף שירושלים תהיה מקום של דו-קיום שליו לאנשים מכל הדתות". לפי הבית הלבן, בשיחה שב ביידן על תמיכתו בפתרון שתי המדינות. "המנהיגים סיכמו להמשיך בהתייעצויות בין צוותיהם ולהישאר בקשר בימים הקרובים".

בשיחת ביידן-אבו מאזן, נשיא ארה"ב הדגיש את מחויבותה של ארה״ב לפתרון שתי המדינות ואת החשיבות של מתן תקווה לעם הפלסטיני להשיג שלום. ביידן הבהיר כי הממשל האמריקני מתנגד לכל צעד חד צדדי כמו פעילויות התנחלויות ופינוי פלסטינים מבתיהם בשייח ג'ראח ובמזרח ירושלים. הוא הבטיח שממשלו ימשיך לספק סיוע לרשות הפלסטינית, לעם הפלסטיני ולאונר"א.
גם שר הביטחון בני גנץ שוחח עם עמיתו האמריקני לויד אוסטין, והודה לו על הגיבוי שמעניק הממשל האמריקני לישראל. מלשכתו של שר הביטחון נמסר גם כן כי "הוא הדגיש בפני אוסטין שישראל עושה את כל מה שניתן כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, ושמטרתה להשיג שקט ארוך טווח מול ארגון טרור שמכוון לפגיעה בריכוזי אוכלוסייה".
6 צפייה בגלריה
כוננות בלוד מחשש למהומות
כוננות בלוד מחשש למהומות
תושבים עם נשק בלוד. במשרד החוץ הבהירו: זה עניין פנימי
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
כוננות בלוד מחשש למהומות
כוננות בלוד מחשש למהומות
(צילום: שאול גולן)
דברי נתניהו באים על רקע תקיפת צה"ל שכוונה אחר הצהריים למגדל אל-ג'לאא בעזה, שממנו פעלו כמה רשתות תקשורת. בין הרשתות נמנית סוכנות הידיעות האמריקנית AP, שגינתה בחריפות את תקיפת המגדל.
מוקדם יותר היום דיווחה רשת אל-ערבייה על מגעים לרגיעה, ולפיהם ייקבע מועד מוסכם להפסקת אש תוך 72 שעות. הפלגים הפלסטיניים, כך נטען בדיווח, הבהירו שהם מוכנים לכל רגיעה שתוביל מצרים ויעמדו בה, במידה שייפסקו התקיפות ברצועה.
במקביל, בצל הפרעות ברחובות הערים המעורבות, מחתה ישראל בפני כמה מדינות אירופה על התבטאויות מצדן בנושא. במשרד החוץ הבהירו כי מדובר בהתערבות לא ראויה בענייני פנים, שרק מוסיפה שמן למדורה במקום להרגיע.
המחאה הישראלית הגיעה אחרי שכמה שגרירים אירופים פרסמו בימים האחרונים הודעות שבהן הביעו דאגה מהעימותים בין יהודים וערבים מדינת ישראל. לפחות חלק מהם התבטאו לא מתוך ביקורת או עוינות אלא במטרה להרגיע את הרוחות, אולם במשרד החוץ טענו כי האפקט הוא הפוך, גם אם לעיתים הכוונה טובה.
6 צפייה בגלריה
בית כנסת שרוף בלוד
בית כנסת שרוף בלוד
בית הכנסת דוסא שהוצת בלוד
(צילום: AFP)
בין ההתבטאויות נמנו דברי שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל גופרה, שצייץ: "עקבתי בדאגה עמוקה על הדיווחים על אזרחים שהותקפו על ידי אספסוף במספר ערים בישראל. למנהיגים פוליטיים, דתיים וקהילתיים יש את האחריות להפחית מתח ולגנות את התקריות. על הרשויות מוטלת החובה להגן על אזרחים בכל הקהילות". גם שגרירת גרמניה אמרה כי היא "מביטה בפחד וצער באלימות בתוך ערים מעורבות. תמיד הערצתי את הכבוד והסובלנות שמגלים אזרחים יהודים וערבים בחיי היומיום שלהם. בתקווה שהנכונות לחיות ביחד ולבנות אמון תוחזר בדחיפות".
עם ההתבטאויות שהובילו למחאת משרד החוץ נמנתה גם התבטאות של שגרירת אוסטריה חנה ליקו שאמרה כי "עצוב ומרתיע ביותר לראות אזרחים יהודים וערבים פונים אלה נגד אלה. אני באמת מקווה שתימצא דרך לעצור את האלימות ולבנות מחדש את האמון", והודעה של שגרירות בלגיה בישראל שבה נכתב: "אנו רואים בפחד וצער את האלימות האחרונה בתוך ישראל. אזרחים יהודים וערבים רבים הוכיחו שאפשר לחיות יחד. בתקווה שהנכונות לחיות ביחד ולבנות אמון מחדש תוחזר בדחיפות. הכללה היא המפתח לחברות שלוות".
אליאור לוי ויואב זיתון השתתפו בהכנת הכתבה