תקרית בבית הדין הצבאי: קצין צה"ל בדרגת רב סרן ואחיו, אסיר שהורשע בעבירות מין חמורות ובעבירות שחיתות כשהיה בעצמו קצין צה"ל, תקפו הבוקר (יום ה') באולם בית הדין לערעורים בקריה בתל אביב את הכתב לענייני צבא וביטחון של ynet, יואב זיתון. האירוע התרחש בתום דיון על התרת פרסום פרטים בפרשה החמורה.
2 צפייה בגלריה
הקצין שהורשע, בדיון לפני חמש שנים
הקצין שהורשע, בדיון לפני חמש שנים
הקצין שהורשע, בדיון לפני חמש שנים
(צילום: ירון ברנר)
ynet והכתב הגישו לבית הדין - באמצעות עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק - בקשה להתיר לפרסם את עיקרי הפרשה שעד כה הוסתרו מאחורי איסור פרסום. לפני כחמש שנים, בשלבי החקירה, הותר לבקשת ynet לפרסם כי הקצין דאז, בדרגת רב סרן, הואשם בעבירות מין וטוהר מידות במסגרת תפקידו, ללא פרטים נוספים. מאז הוא הורשע, נידון ל-11 שנות מאסר בפועל, וערער על ההרשעה באחת העבירות החמורות ועל העונש.
הבוקר דחה בית הדין הצבאי לערעורים את עיקר ערעורו והותיר את העונש על כנו, אך ביטל את סעיף הגירוש מהצבא שנכלל בעונש, והורידו לדרגת טוראי. לאחר מכן פתח הרכב בית הדין, בראשות הנשיא, אלוף דורון פיילס, את הדלתיים, וקיים דיון בבקשה להתיר את פרסום פרטי הפרשה החמורה והחריגה. לאחר שהצדדים ילמדו את פסק הדין, תתקבל החלטה.
2 צפייה בגלריה
זיתון לאחר התקיפה
זיתון לאחר התקיפה
זיתון לאחר התקיפה
הקצין לשעבר המורשע הגיע מהכלא במדי שירות בתי הסוהר, לשם הועבר בתום ריצוי שנת העונש הראשונה בכלא הצבאי. אחרי צאת השופטים מהאולם, כתב ynet ניגש לצלם אותו. אחיו של האסיר, בעצמו קצין צה"ל שהגיע לדיון עם מדי צה"ל ודרגת הקצין, דרש בתוקף מזיתון להפסיק לצלם, הוא חטף את הטלפון בכוח מידו של הכתב, המשיך לצעוק בטון מאיים גם לעבר עורך הדין שייצג את ynet, ירון חנין, והעביר את הטלפון לאחיו האסיר, שצעק ואיים אף הוא על הכתב.
במהלך התקיפה נחבל זיתון בידו, ודרש שוב ושוב מהאסיר להשיב לו את הטלפון. האסיר השליך את המכשיר לרצפת אולם בית הדין הצבאי, הרים אותו וחבט באמצעותו בקצה ספסל העץ של בית הדין מספר פעמים. הטלפון נופץ ונהרס כליל.
האירוע כולו התרחש בנוכחות המשטרה הצבאית שליוותה את האסיר, ואנשיה לא מנעו את ההתנפלות האלימה מצדם של הקצין והאסיר. למקום הוקפצו כוחות אבטחה צבאיים נוספים, גם של מחנה מטכ"ל, ורק בחלוף דקות של שכנוע מצד קצין בדרגת סגן אלוף, הסכים האסיר להחזיר את הטלפון של הכתב, אחרי שנהרס כאמור.
הכתב זיתון הגיש נגד השניים תלונה במשטרה. האסיר עצמו, שהיה אזוק בידיו וברגליו מתחילת הדיון, נפצע קלות לדבריו במהלך האירוע ונזקק לחבישה.
סנגורו של האסיר המערער, עו"ד אילן כץ, מסר: "מיד לאחר סיום הדיון בדלתיים סגורות תחת איסור פרסום הבחין המערער בכתב שמצלם אותו במכשיר הנייד. המערער לטענתו ביקש מהכתב למחוק את התמונה והתפתח דין ודברים שבמהלכם נפצע המערער שהיה אזוק בידיו וברגליו, בכפות ידיו וכן חש בליבו והובהל לטיפול רפואי. במהלך האירוע אחיו של המערער ניסה לגונן עליו. המערער שהינו אסיר מתכוון להגיש תלונה במשטרה לאחר שיחלים וכך גם אחיו".
יודגש כי הדיון שלאחריו התרחש האירוע התנהל בדלתיים פתוחות.
מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר באירוע אלימות חריג וחמור שיתוחקר בהתאם, הן על ידי קצין משטרה צבאית ראשי והן על ידי הגורמים הרלוונטיים בבסיס מטכ״ל (הקריה), במטרה למנוע הישנות מקרים מסוג זה. צה"ל מגנה אלימות מכל סוג שהוא".