2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם בני גנץ
דודי אמסלם בני גנץ
דודי אמסלם ובני גנץ
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)
שר הדיגיטל דודי אמסלם תקף בחריפות את שר הביטחון - ומהיום גם שר המשפטים - בני גנץ, בעקבות הסערה בממשלה סביב ההתקפלות של נתניהו ומינויו של גנץ מחדש. אמסלם כינה את גנץ בצהריים (רביעי) בקבוצת הוואטסאפ של השרים "סוס טרויאני" וקרא לו לפרוש לאופוזיציה. בינתיים, הדיון בבג"ץ בוטל ובית המשפט יקבל עדכון על מינויי השרים עד יום ב' ב-16:00.
"האיש שגרם באופן מעשי להפלת הממשלה והביא לבחירת פרקליט מדינה בניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים, היום הוא מיילל ורוטן מדוע לא מכבדים הסכמים קואליציוניים שאבד עליהם הכלח", כתב אמסלם. "רצוי להזכיר לכבודו שהוא קיבל 17 שרים על 19 ח"כים, שחלקם פרשו במהלך הקדנציה ופעלו במפגיע להפלת הממשלה, ושאר חברי המפלגה הצביעו בכנסת בניגוד להסכמים הקואליציוניים".

עוד ציין כי "אני רוצה להזכיר למר גנץ שהציבור נתן לו בבחירות הנוכחיות 8 מנדטים בלבד, והוא ואנשיו עדיין ממשיכים לזעוק את טענת 'הקוזאק הנגזל' שהסכמים צריכים לקיים. מר גנץ, אם הייתה לך טיפת כבוד עצמי, וכנראה זה מושג שאתה לא מכיר, היית פורש, אתה ואנשיך לאופוזיציה, ולא פועל כסוס טרויאני בתוך הממשלה.
"להזכירך, גם בימים אלה אתה התנגדת לרכישת החיסונים לאזרחי מדינת ישראל. אמש חבר אליך 'היועץ המפלגתי' מר מנדלבליט, שמעניין מאוד למה כל כך חשוב לו שתהיה שר המשפטים, בתמיכת כל להקת המעודדות של השמאל ובראשם אברמוביץ, דרוקר ודנה ויס. אני מתנגד בתוקף לסידור העבודה הזה שבו בג"ץ והיועץ המשפטי, יחד עם התקשורת המגויסת קובעים את הפרסונה הנוחה והמתאימה להם לשר המשפטים במדינת ישראל, וכל זאת בשם 'הדמוקרטיה'. זה יום שחור לדמוקרטיה בישראל -ולכן אני מתנגד להצעה הזו ומתנער ממנה מכל וכל". תחילה איש לא ענה לאמסלם, אך לבסוף השיב שר החקלאות אלון שוסטר: "דודי, גם אם זה לא נוח לך - אנחנו נמשיך לשמור על מערכת המשפט ושלטון החוק מבפנים".
בתוך כך, שרי הממשלה אישרו אחר הצהריים במשאל טלפוני את מינויו של השר בני גנץ לתפקיד שר המשפטים, אחרי כמעט חודש שלם שבו נותר המשרד מיותם ונפגעה עבודתה השוטפת של הממשלה. הטלטלה הפוליטית שהחלה אתמול בדיון סוער ורווי צעקות בממשלה הסתיימה לפתע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התקפל והודיע שיתמוך במועמדותו של גנץ לתפקיד.

2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט אסתר חיות בנימין נתניהו
אביחי מנדלבליט אסתר חיות בנימין נתניהו
מנדלבליט, נתניהו וחיות
(צילום: אמיל סלמן, אורן בן חקון, הדר יואביאן)
השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס, שרק אתמול היה המועמד של נתניהו לתפקיד שר המשפטים, החליט שלא להשתתף בהצבעה כסוג של מחאה על המינוי. בהצבעה הטלפונית תמכו 18 שרים במינוי גנץ, ואיש לא התנגד. לפחות תשעה שרים מגוש הימין לא השתתפו בהצבעה, אולם חלק משרי הליכוד כן הצביעו בעד.הודעתו המפתיעה של נתניהו על תמיכה במינוי גנץ – אף שבדיון הסוער אתמול הוא התנגד לו – הגיעה רגעים ספורים לאחר ששלח את תגובתו לבג"ץ ובה הסביר דווקא מדוע אין לפסול את מינויו אתמול של אקוניס, מינויו שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע כי אינו חוקי והוקפא על ידי השופטים.
נתניהו ביקש במקביל מבג"ץ לבטל את הדיון שתוכנן לאחר הצהריים בשל העתירה של התנועה לאיכות השלטון, שאותו התכוונה הנשיאה אסתר חיות להעביר בשידור חי. ראש הממשלה התחייב בפני השופטים כי יביא לאישור הממשלה את מינוי יתר השרים החסרים – במשרדי התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים, ההשכלה הגבוהה ושוויון חברתי – ביום ראשון הקרוב. בעקבות אישור המינוי הצטרף לבקשת ביטול הדיון גם היועמ"ש מנדלבליט, שמסר כי בכוונתו להגיש לשופטים עדכון בנוגע למינוי יתר השרים ביום שני.

אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון, הגיב: "זה ניצחון ענק, ניצחון בנוק-אאוט. אני חושב שמה שהוציא משיווי משקל את נתניהו אלה הצווים שהוצאו אתמול בלילה, צו הביניים שהתנועה לאיכות השלטון בישראל ביקשה הביא אותו לכך שהוא חישב מסלול מחדש".

ח"כ גינזבורג מכחול לבן: "גם נתניהו הבין שהוא הגזים"

בהודעתו על תמיכה במינוי גנץ מסר נתניהו: "ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק. על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה"מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה"מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה"מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום".
החלטת נתניהו לחזור בו ממינוי אקוניס מגיעה כשברקע ההערכות במערכת הפוליטית שהמהומה בממשלה קירבה את יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער לגוש השינוי. זמן קצר לפני הודעת נתניהו נודע כי בנט ערך מפגש ראשון ודרמטי עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס.

מלבד ההשלכות הפוליטיות של סערת המינוי – כשלצדן אזהרות של אנשי גוש השינוי מלהסתמך על הסכמים עם נתניהו (שבדיון אתמול בממשלה ניסה להתנער מההסכם הקואליציוני עם כחול לבן) – גורמים במערכת אכיפת החוק אף העלו את האפשרות שיש מקום לדון בשאלת קביעת נבצרות מצד נתניהו.
ההודעה של נתניהו עוררה מיד תגובות במערכת הפוליטית. מכחול לבן נמסר: "מנענו את מזימת אפריל, נמשיך לשמור על הדמוקרטיה". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר גם הוא תגובה תמציתית: "היום נתניהו מקופלת, השלב הבא זה פסק זמן". התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "נתניהו הבין שעשה טעות חמורה ולא חוקית כשהעלה במחטף את שמו של אקוניס כמועמד לשר משפטים, על אף חוסר ההסכמה בממשלה הפריטטית, ואנו מברכים על ההחלטה למנות את גנץ לשר משפטים".