4 צפייה בגלריה
נתניהו, אקוניס, בנט ולפיד מחכים להכרעת בג"ץ
נתניהו, אקוניס, בנט ולפיד מחכים להכרעת בג"ץ
נתניהו, אקוניס, בנט ולפיד מחכים להכרעת בג"ץ
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
זו אמנם רק ממשלת מעבר, אך למהומה הרבתי שפרצה בישיבת השרים סביב שאלת מינוי שר משפטים עשויות להיות השלכות פוליטיות מרחיקות לכת. גם בליכוד וגם בגוש השינוי יש כעת כאלו שמעריכים כי הכאוס שנגלה בדיון – שבו בין היתר התנערו נתניהו ואנשיו מההסכם הקואליציוני עם כחול לבן – עשוי לאחד את ראשי המפלגות בגוש מתנגדי נתניהו ולקדם את השיחות ביניהם על ממשלה בלעדיו.
מהומה בממשלה - סיקור נרחב ב-ynet:
גם שרי הליכוד הבכירים שישבו סביב שולחן הממשלה לא זכרו אירוע כל כך יוצא דופן, שבו נתניהו מנפח לממדי ענק ויכוח בין שרים. רובם הגיעו לישיבת הממשלה מבלי לדעת מה עומד להתרחש שם. מאחורי הקלעים נשמעו חלק מחברי הליכוד נבוכים, בעוד אחרים גיבו את נתניהו בפומבי – בעיקר אלה המקורבים אליו.
שעות לאחר ישיבת הממשלה, בכינוס במרכז הליכוד שבו ביקש לעצמו נתניהו סמכויות לאחד סיעות במקרה של מערכת בחירות חמישית, נעדרו חלק מחברי המפלגה ונוכחות חברי הרשימה בשונה מבדרך כלל הייתה דלילה – אם כי חלק מאלו שנעדרו נימקו את אי הגעתם למרכז הליכוד בכך שנתניהו מקדם החלטה שנויה במחלוקת, כזו שתוכל לדרדר אותם אחורה למקומות לא-ריאליים.

כמה מחברי הרשימה טענו כי נתניהו שגה באופן שבו ניהל את הישיבה והרחיק ממנו את גדעון סער ונפתלי בנט – שחזו במתרחש וכך התחדדה עבורם ההבנה שיש צורך דחוף בהחלפת נתניהו. "מצד אחד התוצאה הייתה מאוד מפתיעה", אמר גורם בליכוד, "מצד שני, ידוע וברור לכולם שתיק המשפטים הוא מאוד רגיש לנתניהו ולכן ברור שהוא לא יוותר וילך עם זה עד הסוף וכמה רחוק שהוא רק יכול".
גורמים בליכוד אמרו כי הגורם שהוביל לפיצוץ הגדול בישיבת הממשלה היה ההחלטה להעלות להצבעה את מועמדותו לתפקיד שר המשפטים של אופיר אקוניס, במקום להתנגד רק למינויו של בני גנץ ובכך לסיים את האירוע. "שלשום היה מומנטום גדול למחנה נתניהו, ושבר לצד השני", אמר גורם פוליטי בהתייחסות לדיווחים על קשיים במשא ומתן בגוש מתנגדי נתניהו. "כעת זה התהפך".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
התקרבות והתקדמות. סער, מחברי גוש השינוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

גורמים בגוש השינוי מקבלים את הניתוח הזה – ואומרים כי מדובר באירוע שסביבו כל ראשי מפלגות השינוי התאחדו נגד התנהלות נתניהו, מה שגם גרם להתקרבות ביניהם ולהתקדמות בשיחות. אחד מראשי גוש השינוי אמר אמש: "נתניהו עשה את הדבר שכבר לא חשבתי שהוא יכול לעשות – לזעזע אותנו".
למנדט של נתניהו להרכבת הממשלה נותר שבוע בלבד. ההערכה היא שככל שהפערים יצטמצמו וממשלה אחרת – בלי נתניהו – תיראה ריאלית, הנשיא ראובן ריבלין לא יחזיר בתום התקופה הזו את המנדט לכנסת, אלא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או על יו"ר ימינה נפתלי בנט. במקרה כזה, מבקשים שחקני הגוש לחזור אל הנשיא זמן קצר לאחר מכן ולהבהיר שעלה בידם להרכיב ממשלה.

צעקות בממשלה, קרב בבג"ץ: על מה המהומה?

ישיבת הממשלה הסוערת אתמול עסקה במינויו של שר משפטים, תפקיד שנותר מיותם כמעט חודש שלם על רקע המחלוקות הבלתי פוסקות בין הליכוד לכחול לבן בממשלת המעבר. בלי שר משפטים מכהן נפגעת העבודה השוטפת של הממשלה: כך למשל פקע תוקף של צו המאפשר דיונים מרחוק לעצירים ואסירים בבתי המשפט בתקופת הקורונה, וכעת גם חולי קורונה מאובחנים נאלצים להופיע פיזית בבתי משפט.
הדיון התקיים בהתאם להוראת בג"ץ ביום ראשון, אם כי אז נתניהו התחייב רק לקיים דיון ולא בהכרח לאשר את המינוי. אולם כבר בתחילת הישיבה בצהריים, שנערכה ב"זום", התברר שאין בכוונתו לאשר את המינוי. הוא אמר שמינוי כעת בממשלת מעבר יהיה "מלאכותי", וקרא להמתין עמו עד להקמת ממשלה חדשה.

הישיבה הייתה סוערת כבר מתחילתה, ולאורך כמה שעות נשמעו צעקות וחילופי האשמות קשים בין השרים. ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ, שכיהן כממלא מקום שר המשפטים במשך כשלושה חודשים (לאחר התפטרות אבי ניסנקורן), דחה הצעה להמתין עם ההכרעה עוד 48 שעות – ודרש לקיים הצבעה מיד. נתניהו הסכים, וההצעה למנות את גנץ נפלה לאור התנגדות גוש שרי הליכוד והמפלגות שתומכות בו.
הכאוס החל כאשר נתניהו דרש להעלות הצעה משלו – למנות את אופיר אקוניס מהליכוד לשר המשפטים. גנץ התנגד, ואז התערב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואמר כי לאור עקרון הפריטטיות בממשלה – שבה החלטות צריכות להיעשות בהסכמה בין גוש כחול לבן לליכוד – אין אפשרות להעלות את ההצעה הזו לסדר היום, כל עוד גנץ וכחול לבן מתנגדים לכך. נתניהו התעלם ממחאותיו והעלה את ההצעה בכל זאת, ותחילה היה נראה שאכן אושרה, כיוון ששלושה שרים מגוש כחול לבן לא הצביעו. בהמשך הם תיקנו את הצבעתם והצביעו נגד.
4 צפייה בגלריה
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
מנדלבליט. מחה על אי-מתן רשות הדיבור
(צילום: אמיל סלמן)
מנדלבליט הבהיר כי ההצבעה הייתה לא חוקית, וטען: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי". הוא מחה גם על כך שלדבריו לא ניתנה לו רשות הדיבור. במהלך הדיון עצמו נשמע מנדלבליט צועק: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר". מנדלבליט הדגיש לאחר מכן כי גם במקרה שההצבעה הייתה חוקית, מינויו של אקוניס לא תקף כיוון שכל שרי גוש כחול לבן התנגדו – ולכן לפי עקרון הפריטטיות התוצאה שקולה לתיקו (מספרית התוצאה הייתה 17 שתמכו באקוניס מול 10 שהתנגדו).

לאחר תום הישיבה נקבע דיון נוסף בבג"ץ בסוגיה, ולאור האירועים בישיבת הממשלה מנדלבליט הודיע כי הוא תומך במתן צו שיחייב את הממשלה למנות שר משפטים באופן מיידי. בדיון עצמו, שעסק בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, יוצגו נתניהו והשר אקוניס על ידי עורך דין פרטי – שטען כי מינויו של אקוניס תקף. למרות זאת, הם ביקשו ארכה של 48 שעות כדי להגיע להסכמות בין הצדדים. שופטי בג"ץ התייצבו בדיון לצד מנדלבליט וקבעו שחוות דעתו מחייבת את הממשלה. הם לא קיבלו את הבקשה לארכה נוספת, וקבעו דיון ל-15:30 בצהריים. עד להחלטה חדשה בנושא, הם החליטו להקפיא את מינויו לכאורה של אקוניס לשר משפטים.

מה היו התגובות במערכת הפוליטית?

הכאוס בממשלה הוביל לתגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית. יו"ר ימינה נפתלי בנט מסר כי "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ סביב מינוי שר המשפטים. כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
תקף את היועמ"ש. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "‏הסאגה סביב (אי) מינוי שר המשפטים שהגיעה לשיאה עכשיו בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון". יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בהצהרה שנשא כי "רה"מ ניסה לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק, ניסה ונכשל. הניסיון שלו להעלות הצבעה באופן מניפולטיבי ובלתי חוקי, להשתיק את היועמ"ש ולשבור את עקרון הפריטטיות שנקבע בחוק היסוד שהוא הצביע עליו - הוא ניסיון לרמוס את שלטון החוק".
לעומתם, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שידוע בביקורת החריפה שלו כלפי התנהלות מערכת המשפט, תקף את היועץ המשפטי בעקבות הסערה בממשלה. "אדוני היועמ"ש, אביחי, אל תדאג. קצת סבלנות. אוטוטו נפתלי ואיילת מקימים את 'ממשלת השינוי'. ואתה תחזור להיות ראש הממשלה האמיתי".