שרי הממשלה אישרו אחר הצהריים (ד') במשאל טלפוני את מינויו של השר בני גנץ לתפקיד שר המשפטים, אחרי כמעט חודש שלם שבו נותר המשרד מיותם ונפגעה עבודתה השוטפת של הממשלה. הטלטלה הפוליטית שהחלה אתמול בדיון סוער ורווי צעקות בממשלה הסתיימה לפתע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התקפל והודיע שיתמוך במועמדותו של גנץ לתפקיד.
2 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס, בנימין נתניהו, בני גנץ
אופיר אקוניס, בנימין נתניהו, בני גנץ
אופיר אקוניס, בנימין נתניהו ובני גנץ. סיבוב פרסה מצד רה"מ
(צילום: הדר יואביאן)

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס, שרק אתמול היה המועמד של נתניהו לתפקיד שר המשפטים, החליט שלא להשתתף בהצבעה כסוג של מחאה על המינוי. בהצבעה הטלפונית תמכו 18 שרים במינוי גנץ, ואיש לא התנגד. לפחות תשעה שרים מגוש הימין לא השתתפו בהצבעה, אולם חלק משרי הליכוד כן הצביעו בעד.
הודעתו המפתיעה של נתניהו על תמיכה במינוי גנץ – אף שבדיון הסוער אתמול הוא התנגד לו – הגיעה רגעים ספורים לאחר ששלח את תגובתו לבג"ץ ובה הסביר דווקא מדוע אין לפסול את מינויו אתמול של אקוניס, מינויו שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע כי אינו חוקי והוקפא על ידי השופטים.
נתניהו ביקש במקביל מבג"ץ לבטל את הדיון שתוכנן לאחר הצהריים, שאותו התכוונה הנשיאה אסתר חיות להעביר בשידור חי. ראש הממשלה התחייב בפני השופטים כי יביא לאישור הממשלה את מינוי יתר השרים החסרים – במשרדי התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים, ההשכלה הגבוהה ושוויון חברתי – ביום ראשון הקרוב. בעקבות אישור המינוי הצטרף לבקשת ביטול הדיון גם היועמ"ש מנדלבליט, שמסר כי בכוונתו להגיש לשופטים עדכון בנוגע למינוי יתר השרים ביום שני. בינתיים, הדיון בבג"ץ נדחה לשעה 17:00.

בהודעתו על תמיכה במינוי גנץ מסר נתניהו: "ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק. על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה"מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה"מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה"מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום".
החלטת נתניהו לחזור בו ממינוי אקוניס מגיעה כשברקע ההערכות במערכת הפוליטית שהמהומה בממשלה קירבה את יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער לגוש השינוי. זמן קצר לפני הודעת נתניהו נודע כי בנט ערך מפגש ראשון ודרמטי עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס.

מלבד ההשלכות הפוליטיות של סערת המינוי – כשלצדן אזהרות של אנשי גוש השינוי מלהסתמך על הסכמים עם נתניהו (שבדיון אתמול בממשלה ניסה להתנער מההסכם הקואליציוני עם כחול לבן) – גורמים במערכת אכיפת החוק אף העלו את האפשרות שיש מקום לדון בשאלת קביעת נבצרות מצד נתניהו.
ההודעה של נתניהו עוררה מיד תגובות במערכת הפוליטית. מכחול לבן נמסר: "מנענו את מזימת אפריל, נמשיך לשמור על הדמוקרטיה". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מסר גם הוא תגובה תמציתית: "היום נתניהו מקופלת, השלב הבא זה פסק זמן".
התנועה לאיכות השלטון, זו שעתרה לבג"ץ בדרישה למנות שר משפטים, מסרה בתגובה: "נתניהו הבין שעשה טעות חמורה ולא חוקית כשהעלה במחטף את שמו של אקוניס כמועמד לשר משפטים, על אף חוסר ההסכמה בממשלה הפריטטית, ואנו מברכים על ההחלטה למנות את גנץ לשר משפטים".

עוד נמסר כי "חבל שנתניהו פועל נכון רק כשהוא נצמד לקיר ומבין שלא נותרה לו שום ברירה אחרת אלא להתקפל. כך מתנהל קרקס ולא ממשלה. נמשיך לדרוש בבג"ץ את מינויי ארבעת השרים החסרים באופן מיידי לאור החלל השלטוני החמור שנוצר".

ישיבת הצרחות: על מה המהומה?

הכאוס סביב מינוי שר המשפטים החל לפני כחודש, כשב-1 באפריל הסתיימה תקופת שלושת החודשים שבה כיהן גנץ כממלא מקום שר המשפטים - בעקבות התפטרות אבי ניסנקורן מהתפקיד בינואר. מאז, ועד היום, ממשלת המעבר לא מינתה שר חדש על רקע המחלוקות הבלתי פוסקות בין הליכוד לכחול לבן.
אמנם עוד שורת משרדים נותרו מיותמים, אך השופטים בבג"ץ והיועמ"ש הביעו דחיפות בנוגע למינוי שר משפטים, לאור העובדה שבלעדיו נפגעה העבודה השוטפת של הממשלה. כך למשל פקע תוקף של צו המאפשר דיונים מרחוק לעצירים ואסירים בבתי המשפט בתקופת הקורונה, וכעת גם חולי קורונה מאובחנים נאלצים להופיע פיזית בבתי משפט.

בעקבות הדחיפות הזו, שופטי בג"ץ הורו ביום ראשון לממשלה לקיים דיון בתוך 48 שעות בנוגע למינוי שר משפטים. הדיון הזה אכן נערך אתמול, בישיבה סוערת למדי בין השרים. כבר בתחילת הישיבה שנערכה ב"זום" התברר שאין בכוונת נתניהו לאשר מינוי כזה, לפחות לא של מועמד מכחול לבן. הוא אמר אז שמינוי כעת בממשלת מעבר יהיה "מלאכותי", וקרא להמתין עמו עד להקמת ממשלה חדשה.
לאורך כשלוש שעות נשמעו בישיבת הממשלה אתמול צעקות וחילופי האשמות קשים בין השרים. גנץ שזעם וטען כי נתניהו הוביל נגדו "זובור" בדיון, דחה הצעה להמתין עם ההכרעה עוד 48 שעות – ודרש לקיים הצבעה מיד על מינויו לתפקיד. נתניהו הסכים, וההצעה למנות את גנץ נפלה לאור התנגדות שרי גוש הליכוד.
הכאוס החל כאשר נתניהו דרש להעלות הצעה משלו – למנות את אקוניס מהליכוד לשר המשפטים. גנץ התנגד, ואז התערב היועמ"ש מנדלבליט ואמר כי לאור עקרון הפריטטיות בממשלה – שבה החלטות צריכות להיעשות בהסכמה בין כחול לבן לליכוד – אין אפשרות להעלות את ההצעה הזו לסדר היום, כל עוד גנץ וכחול לבן מתנגדים לכך. נתניהו התעלם ממחאותיו של מנדלבליט והעלה את ההצעה בכל זאת, ותחילה היה נראה שאכן אושרה.
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
צעק בישיבה אתמול: "סתמו לי את הפה". מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
אולם מנדלבליט הבהיר כי ההצבעה הייתה לא חוקית, וטען: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי". הוא מחה גם על כך שלדבריו לא ניתנה לו רשות הדיבור. במהלך הדיון עצמו נשמע מנדלבליט צועק: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר".
היועמ"ש הדגיש בתום הישיבה כי גם במקרה שבו ההצבעה הייתה חוקית, מינויו של אקוניס לא תקף כיוון שכל שרי גוש כחול לבן התנגדו – ולכן לפי עקרון הפריטטיות התוצאה שקולה לתיקו (מספרית התוצאה הייתה 17 שתמכו באקוניס מול 10 שהתנגדו). בתום ישיבת הממשלה נערך אמש דיון נוסף בבג"ץ. בדיון צידדו השופטים ביועמ"ש ואמרו שחוות דעתו מחייבת את הממשלה. הם הקפיאו כאמור את המינוי של אקוניס, שכעת הפך ללא רלוונטי.
בתגובתו היום של נתניהו לבג"ץ, שהוגשה דקות ספורות לפני הודעת ההתקפלות שלו, הוא דחה את הטענות השונות שהעלה מנדלבליט. בין היתר, הוא הזהיר כי פסילת המינוי של אקוניס תביא למבוי סתום, הן במערכת הפוליטית והן במערכת המשפטית. הוא הוסיף שהתערבות של השופטים בסוגיה תפגע בעקרון הפרדת הרשויות. "אל לו לבית המשפט או ליועץ המשפטי לממשלה להשים עצמם כממשלת-על וראוי להימנע מלקבוע עבור הממשלה איזה מינוי פוליטי עליה לעשות", כתב נתניהו.