זאב אלקין, השר הממונה על ההשכלה הגבוהה, אמר היום (ראשון) כי "ראשי המוסדות האקדמיים מודעים להשלכות של ניסיון לדחות מבחנים. אם סטודנט לא יקבל ציון בקורס, הוא רשאי לקבל חזרה את כספי שכר הלימוד".

2 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלקין אמר את הדברים ברקע המאבק סביב קיום הבחינות מרחוק ולאחר הודעת ראשי האוניברסיטאות אתמול כי הבחינות בקמפוסים יבוטלו החל מהיום בשל הצו האוסר על קיום בחינות פרונטליות שנכנס לתוקף.
אלקין הוסיף: "אם המוסדות האקדמיים יעשו ניסיון לא לסיים קורסים ולדחות אותם לשנה הבאה , אעשה כל מה שצריך כדי שיחזירו את הכסף לסטודנטים ואת התקציב שקיבלו מהמדינה".
השר הבהיר כי הוא מצפה שראשי המוסדות להשכלה גבוהה יביאו בפני המועצה להשכלה גבוהה מתווה התואם להנחיות משרד הבריאות שמאפשרות מבחנים פרונטליים בהיקף של עשרה אחוזים ולא עד ארבעים או חמישים אחוזים כפי שהם מבקשים.
"ראשי האוניברסיטאות עושים את זה מסובך למרות שזה פשוט", טען אלקין. "הם משכו זמן ומנסים שהמתווה שלהם, שמנוגד לעקרונות משרד הבריאות, יאושר. זאת למרות שהודעתי לרקטורים כבר ביום חמישי שלא אביא למל"ג מתווה שמשרד הבריאות מתנגד לו. הם מחזיקים את הסטודנטים כבני ערובה בניסיון ליצר לחץ פסול כדי שמשרד הבריאות ישנה את ההנחיות. על המוסדות להבין שההנחיות רק יוחמרו בשל העלייה בתחלואה ולא יאושר מתווה המנוגד לעמדת משרד הבריאות".
עם זאת הוסיף: "יש היגיון בטענות שלהם לפיהן לא ניתן לקיים מבחנים פרקטיים ברפואה ולכן ביקשתי החרגה, אך המתווה חייב להיות בקריטריונים של משרד הבריאות. אם נגיע שוב לסגר אדאג הפעם שבכל הסכם עם המוסדות להשכלה גבוהה תוסדר באופן חד וברור סוגיית המבחנים המקוונים ומתן ציונים לסטודנטים בלי פגיעה בסמסטר".

2 צפייה בגלריה
מבחן באוניברסיטת ת"א
מבחן באוניברסיטת ת"א
מבחן באוניברסיטת ת"א
(. המאבק עם השר נמשך)
אמש הודיע ועד ראשי האוניברסיטאות כי מהיום לא יתקיימו בחינות בקמפוסים עצמם. זאת לאור כניסתן לתוקף של התקנות החדשות, האוסרות כאמור על קיום הבחינות בקמפוסים כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.
היום מסרו בתגובה לדבריו של אלקין: "אנו מבקשים להזכיר שאיננו מצויים בקמפיין בחירות, ועל השר הממונה על מערכת ההשכלה הגבוהה לפעול מתוך אחריות אמיתית לעתיד הסטודנטים והמערכת עליה הופקד רק לפני חודש ולכנס את המל"ג במיידית לדון במתווה אותו הצענו. בזמן שהאוניברסיטאות עסוקות במציאת פתרונות לאלפי נבחנים בבחינות מותאמות לבעלי מוגבלויות, שאינם יכולים להיבחן בקמפוסים, בבחינות גמר ברפואה - ש-700 בוגריהן אמורים לצאת בשבועות הקרובים לעבוד בבתי החולים, ממשיך השר הממונה להפריח איומים ריקים. המל"ג אשר אמורה היתה להתכנס עוד בשבוע שעבר ולאשר מתווה החרגות, לא מתכנסת בהוראתו, ולכן לא ידועה לנו עמדת משרד הבריאות לגבי המתווה המפורט שהוצע עי המוסדות".
היום נמסר גם כי גם הבחינות הפסיכומטריות לא יתקיימו בימים הקרובים. במרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו) הודיעו כי "בעקבות כניסתו לתוקף הבוקר, של צו בריאות העם האוסר על קיום בחינות פיזיות בקמפוסים בכל רחבי הארץ, ולנוכח העובדה שהמועצה להשכלה גבוהה עדיין לא כונסה כדי לדון בהחרגות לתקנות אלו, לצערנו נמנע מאיתנו בשלב זה לקיים בחינות במוסדות להשכלה גבוהה ואנו נאלצים לדחות את כל הבחינות, כולל הבחינה הפסיכומטרית בתנאים מותאמים למועמדים עם מוגבלות, שנקבעו לימים הקרובים. מאל"ו עושה את כל המאמצים האפשריים כדי למצוא פתרון, ובכלל זה בחינת אפשרות להחרגת הבחינות ובדיקת חלופות לקיומן בהמשך".
פורסם לראשונה: 16:04, 05.07.20