הבית הלבן פרסם הלילה (בין רביעי לחמישי) בטוויטר נאום מוקלט של נשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, כשעה וחצי לאחר שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו בפעם השנייה תוך 13 חודשים, אלא שלאורך הסרטון כולו טראמפ התעלם לחלוטין מהחלטת הבית. הנשיא גינה שוב את אלימות תומכיו בגבעת הקפיטול בשבוע שעבר ואמר כי "אין מקום לאלימות בארה"ב, ואין מקום לאלימות בתנועה שלי, תמיד תמכנו בחוק וסדר". נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן גיבה את החלטת בית הנבחרים: "זו הייתה הצבעה דו-מפלגתית של צירים שנותרו נאמנים לחוקה ולמצפונם".
8 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ביידן גיבה את החלטת בית הנבחרים, טראמפ התנער מתומכיו
(צילום: AFP)
בסרטון התנער טראמפ מאותם פורעים בגבעת הקפיטול: "הייתי בהלם ממה שקרה בשבוע שעבר. לא ייתכן שתומכיי האמיתיים נהגו באלימות. לא ייתכן שהם איימו על שוטרים או פגעו בדגל או באזרחים". הוא הדגיש: "מי שעשה זאת, לא תמך בתנועה שלי. האלימות יצאה בשנה האחרונה משליטה. בין אם אתם ימין או שמאל, אין הצדקה לאלימות. מי שהיו מעורבים במתקפה, יועמדו לדין".
טראמפ התייחס גם למהומות אפשריות סביב השבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן וביקש: "הפחיתו את המתחים". הוא ציין כי קיבל תדרוך מהשירות החשאי על "איומים אפשריים" ופירט: "יש דיווחים על הפגנות נוספות מתוכננות בימים הקרובים. כולם צריכים לכבד את החוקים. הוריתי לרשויות להשתמש בכוחן כדי לשמור על הסדר". לפי הנשיא היוצא בימים הקרובים יוצבו עשרות אלפי שוטרים בוושינגטון הבירה.
טראמפ הוא הנשיא היחיד בהיסטוריה האמריקנית שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו לא פעם, אלא פעמיים במהלך כהונתו. ההצבעה נערכה אמש, שבוע בדיוק לפני המועד שבו אמורה להסתיים כהונתו של טראמפ כנשיא. 232 מחברי בית הנבחרים הצביעו בעד קידום ההדחה, 197 הצביעו נגד.
8 צפייה בגלריה
טראמפ ופלוסי בחדר העיתונאים בבית הלבן
טראמפ ופלוסי בחדר העיתונאים בבית הלבן
הצהרות טראמפ ופלוסי בחדר העיתונאים בבית הלבן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי חותמת על האישום "בלב שבור"
ננסי פלוסי חותמת על האישום "בלב שבור"
ננסי פלוסי חותמת על האישום "בלב שבור"
(צילום: AFP)
ביידן פרסם הצהרה שעות לאחר ההצבעה ובה ציין כי "המתקפה בוושינגטון נעשתה על-ידי טרוריסטים מבית שהוסתו על ידי הנשיא טראמפ". הוא הוסיף כי כעת על הסנאט להכריע בעניין: "אני מקווה שהנהגת הסנאט תמצא דרך להתמודד עם משפט ההדחה, ובמקביל לעסוק בעניינים הדחופים של האומה. עלינו להניע את הכלכלה שוב, רבים מדי מהאמריקנים סבלו במשך זמן רב מדי בשנה האחרונה".
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, חתמה רשמית על כתב האישום נגד טראמפ, שעליו הצביעו אמש חברי בית הנבחרים. היא אמרה במעמד החתימה: "היום קבענו שאיש אינו מעל החוק - גם לא נשיא ארה"ב. טראמפ הוא סכנה מיידית וברורה למדינה שלנו, ושוב כיבדנו את השבועה שלנו להגן על החוקה האמריקנית. בעצב ובלב שבור אני חותמת על כתב האישום".
האישום שהציגו הדמוקרטים נגד טראמפ הוא "הסתה למרידה". מלבד הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים שהצביע בעד ההדחה, הצטרפו בתמיכה גם 10 צירים רפובליקנים. מעולם לא קרה שמספר גדול כל כך של מחוקקים ממפלגתו של הנשיא הצביעו בעד הדחתו. יש להבהיר כי נמוכים הסיכויים שהליך ההדחה יאושר בהמשך בסנאט, שם דרושה תמיכתם של שני שלישים מהסנאטורים. משפטו של טראמפ שם צפוי להיפתח רק אחרי שיסיים את תפקידו כנשיא.
8 צפייה בגלריה
המסמך עליו חתמה פלוסי
המסמך עליו חתמה פלוסי
המסמך עליו חתמה פלוסי
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב קפיטול קונגרס בית הנבחרים הצבעה על הדחה דונלד טראמפ
ארה"ב קפיטול קונגרס בית הנבחרים הצבעה על הדחה דונלד טראמפ
תוצאות ההצבעה
( צילום: House Television via AP)
8 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
"להתמקד בהעברת הנשיאות ולא במשפט ההדחה". מקונל
(צילום: AP)
מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, אמר כי פסק הדין במשפט ההדחה לא יינתן לפני העברת הנשיאות בשבוע הבא, וקרא להתמקד בה, ולא במשפט. "גם אם הוא יתחיל השבוע ויתקדם במהירות", הבהיר מקונול, לא יינתן פסק דין עד 20 בינואר. הוא ציין: "זו לא החלטה שלי, זו עובדה".
מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, היה תקיף בהרבה. "טראמפ הפך לנשיא הראשון בהיסטוריה האמריקנית הנושא את כתם ההדחה פעמיים. הסנאט נדרש לפעול וימשיך במשפטו, ובהמשך גם יקיים הצבעה על הרשעתו. למרות מאמציהם של טראמפ ואנשי המרד האלימים, אמריקה אינה דיקטטורה", הדגיש. הדמוקרט היהודי שומר האשים את טראמפ באחריות ישירה למהומות בוושינגטון הבירה: "הוא הסית אספסוף זועם נגד ממשל שנבחר כדין, בניסיון נואש ומרושע להישאר בשלטון".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר
ארה"ב מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר
"טראמפ הסית אספסוף זועם נגד ממשל שנבחר כדין". מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט
(צילום: MCT)
טום רייס, אחד מעשרת הצירים הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחת טראמפ, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא גיבה את טראמפ במשך ארבע שנים, והסביר את החלטתו להצביע יחד עם הדמוקרטים: "הצבעתי עבורו פעמיים, אבל הכישלון המוחלט הזה הוא בלתי נסלח".

משפט אחרי סיום הכהונה

טראמפ הוא לא רק הנשיא הרביעי בלבד בתולדות ארה"ב שנפתח נגדו הליך הדחה בבית הנבחרים, אמש הוא הפך כאמור גם לנשיא האמריקני הראשון שהליך כזה מקודם נגדו פעמיים: לפני כשנה הצביע בית הנבחרים בעד הדחתו בגין פרשת "אוקראינה גייט", שבה נחשף כי ניסה לכאורה לשדל את נשיא אוקראינה לקדם חקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן וכך להשפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב. הסנאט, שם היה אז רוב רפובליקני של 6 מחוקקים, זיכה אותו.
בסנאט הקרוב יתחלקו המושבים 50-50 בין הרפובליקנים והדמוקרטים, ומכיוון שלצורך הרשעת הנשיא היוצא נדרש רוב של שני שלישים מהחברים, פירוש הדבר שהדמוקרטים יצטרכו למצוא 17 סנאטורים רפובליקנים שיסכימו להצביע בעד הרשעת טראמפ. לעת עתה אותתו רק ארבעה סנאטורים רפובליקנים כי הם מוכנים לתמוך במהלך.
הסנאט נמצא בפגרה עד 19 בינואר, וב-20 בינואר, יום רביעי הבא, כבר יושבע ביידן לנשיא החדש. על רקע דיווחים אמש שהסנאט עשוי למהר ולהתכנס כבר ביום שישי הקרוב כדי לפתוח את משפט טראמפ, כך שהצבעה על הרשעתו או זיכויו תיתכן כבר ביום שני, הבהיר מנהיג הדמוקרטים בסנאט מיץ' מקונל כי אין לו כוונה לאפשר זאת. פירוש הדבר, שהמשפט יחל כנראה רק אחרי שטראמפ יסיים כבר את תפקידו.
על כל פנים, אם הדמוקרטים ישיגו במפתיע בסנאט רוב מספיק להרשעת טראמפ, והדבר יקרה רק אחרי תום כהונתו, לא תהיה לכך משמעות סמלית בלבד. הרשעה של טראמפ בסנאט תאפשר לסנאטורים להצביע גם על החלטה נפרדת שתקבע כי לא יוכל להחזיק שוב בתפקיד ציבורי, ולאישור מהלך שכזה יידרש רוב רגיל בלבד, ולא רוב של שני שלישים. סגנית הנשיא הדמוקרטית קמלה האריס, שבהינתן השוויון 50-50 בין המפלגות בסנאט תהיה בעלת הקול המכריע, תוכל להטות את הכף נגד טראמפ, וצעד כזה ימנע ממנו להתמודד שוב על הנשיאות ב-2024 - התמודדות שטראמפ כבר אותת כי הוא שוקל ברצינות.