רשת הרכבות הביתית של גרהרד ברנדט, פנסיונר בן 72 מברלין, נמצאת בבנייה כבר שלושה עשורים, אבל השנה תפס הפרויקט שלו תאוצה – ולא עצר לרגע. הגבלות הקורונה, שאילצו את ברנדט, כמו מבוגרים רבים אחרים, להישאר בבית במשך תקופות ארוכות, אפשרו לו להקדיש ב-2020 זמן רב יותר לבנייתה של רשת המסילות המיניאטורית המעטרת את סלון ביתו. "הדברים האלה לוקחים זמן", הוא מודה, "וניצלתי לזה את תקופת הקורונה".

12 צפייה בגלריה
גרמניה צעצועים דגמי רכבות בזמן ה קורונה מגפה
גרמניה צעצועים דגמי רכבות בזמן ה קורונה מגפה
ברנדט ואחת הרכבות בסלון הביתי שלו
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
גרמניה צעצועים דגמי רכבות בזמן ה קורונה מגפה
גרמניה צעצועים דגמי רכבות בזמן ה קורונה מגפה
30 רכבות, 300 דמויות. הדגם של הפנסיונר מברלין
(צילום: AFP)
ברנדט הוא רק אחד מגרמנים רבים שבזמן הקורונה מצאו מפלט בבנייה של דגמי רכבות ושל משחקים אחרים למבוגרים, ועדות לכך אפשר למצוא גם במספרים בחנויות: מאז תחילת המגפה נסקו המכירות של דגמי הרכבות, והתאחדות יצרני הצעצועים הגרמנית (BVS) מעריכה שבסך הכול תגלגל תעשיית הצעצועים בשנת 2020 לא פחות מ-4.5 מיליארד דולר, עלייה של 8% ביחס לשנה שעברה. הגידול הזה נובע גם מהגידול במכירת משחקי שולחן, פאזלים וצעצועים המיועדים למשחקים מחוץ לבית.
על כל פנים, אין ספק ששוק דגמי הרכבות, אותן רכבות-צעצוע שחובביהן ברוכי-הידיים בונים עבורן מסלולים שלמים בתוך ביתם, נהנה מגידול חד במיוחד במכירות אחרי שנים של קיפאון. הבנייה של דגמי רכבות היא תחביב פופולרי במיוחד בגרמניה, וגם שר הפנים הגרמני, הורסט זיהופר, הוא חובב מושבע שלה. בגרמניה אפשר למצוא גם את מערכת דגמי הרכבות הגדולה בעולם – ה-Miniatur Wunderland בהמבורג.
החברה המובילה בשוק דגמי הרכבות, Maerklin, דיווחה בנובמבר, כשגרמניה נכנסה לסבב השני של הגבלות מחמירות, על עלייה של 50% בהזמנות ביחס לשנה שעברה. "אנחנו אחת מאותן תעשיות שזכו לדחיפה מהקורונה", מודה מנכ"ל החברה, פלוריאן זיבר. "אין ספק שזה נובע מכך שהרבה אנשים נשארים בבית ומנסים למצוא פעילות משמעותית שהם יכולים לעשות בבית בלי להידבק".
גידול בהזמנות של דגמי רכבות חל גם בסגר הראשון של גרמניה, במרץ ובאפריל, אם כי הגידול ההוא לא היה חד כמו עכשיו, משום שבאופן מסורתי האביב איננו תקופה פעילה במיוחד בכל הקשור לבניית רכבות במדינה. בסיכומה של השנה מצפים ב-Maerklin לגידול של 10% בהזמנות ב-2020 ביחס ל-2019.
בעקבות הגידול בביקוש חלה עלייה גם במספר הפניות למרכזי התמיכה של Maerklin, וכדי להשיב על שאלותיהם של הלקוחות היא שכרה עובדים נוספים. תעשיית הצעצועים של גרמניה, יש לציין, הייתה עוד קודם לכן הגדולה ביותר באירופה, הן מבחינת מספר המועסקים (רבע מכלל המועסקים בתעשיית הצעצועים של האיחוד האירופי עובדים בגרמניה) והן מבחינת היקף הכספים שהיא מגלגלת.
כך או כך, ב-Maerklin לא צופים גידול משמעותי ברווחים השנה, משום שהגבלות הקורונה גרמו גם לגידול בעלויות הייצור. התועלת הגדולה ביותר שלה מייחל זיבר הוא שהביקוש הגבוה יימשך גם אחרי המגפה: "אנחנו חושדים שאלה שמתחילים להתמסר לתחביב עכשיו ידבקו בו כמה שנים או אפילו יותר מזה", הוא אומר, ספק מתנבא ספק מקווה. "זה לא תחביב שאתה פשוט מתחיל איתו היום ועוצר מחר".
בכל הקשור לברנדט, הפנסיונר הברלינאי, דבריו של זיבר ודאי נכונים. את ערכת המתחילים שלו קנה ברנדט לפני עשרות שנים במחיר של 30 מארק, אחרי שקיבל את המשכורת הראשונה שלו, ומאז הוא מעולם לא הביט לאחור. רשת הרכבות שבנה בסלון הביתי שלו כוללת כיום 30 רכבות, 300 דמויות ורחוב מיניאטורי משובץ מנורות רחוב, והוא מכסה את החדר כולו. אבל אל דאגה: הדגם כולו מחובר למתקן מיוחד, וכשהגבלות הקורונה יוסרו סוף סוף – אפשר יהיה להרים אותו עד לתקרה, ולפנות מקום בחזרה לחיים נורמליים.