עורך דינו של דסטין ג'ון היגס, אסיר פדרלי בארה"ב שאמור להיות מוצא להורג חמישה ימים לפני השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא בחודש הבא, הודיע בסוף השבוע כי האסיר נדבק בנגיף הקורונה – התפתחות שעשויה להביא לדחיית ההוצאה להורג ולפיכך גם לביטולה המעשי. היגס אמור להיות מוצא להורג ב-15 בינואר, וביידן, המתנגד להוצאות להורג, אמור להיכנס לתפקיד ב-20 בינואר.

3 צפייה בגלריה
ארה"ב בית כלא פדרלי טרה האוטה אינדיאנה הוצאות להורג
ארה"ב בית כלא פדרלי טרה האוטה אינדיאנה הוצאות להורג
בית הכלא הפדרלי טרה האוטה באינדיאנה. יותר מ-300 נדבקים
(צילום: AP)
ממשל טראמפ, נזכיר, חידש השנה את ההוצאות להורג של אסירים פדרליים שנידונו למוות, והיה לממשל הראשון המוציא להורג אסירים שכאלה זה 17 שנה. מאז ההוצאה להורג הראשונה בגל הנוכחי, בחודש יולי, הוצאו להורג כבר יותר אסירים פדרליים מבכל ממשל אחר בארה"ב זה יותר מ-130 שנה.
אם מועד ההוצאה להורג של היגס יידחה ביותר מחמישה ימים בגלל ההידבקות שלו בנגיף, פירוש הדבר שהמועד החדש יהיה בימי נשיאותו הראשונים של ביידן, וזה יוכל להכריז על הקפאה מיידית של ההוצאות להורג הפדרליות.
הגילוי שהאסיר היגס נדבק בקורונה בא בשעה שהנגיף הולך ומתפשט במערכת בתי הכלא הפדרליים של ארה"ב, ובמיוחד במתקן הכליאה טרה האוטה באינדיאנה, שבו מבוצעות ההוצאות להורג הפדרליות. ככל הידוע היגס הוא הנידון למוות הראשון שמאובחן כנשא קורונה, ואם מצבו יידרדר עשוי שופט להורות לדחות את הוצאתו להורג.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
ביידן. יכול להקפיא את ההוצאות להורג הפדרליות
(צילום: רויטרס)
נכון לסוף השבוע, יותר מ-300 אסירים בבית הכלא באינדיאנה אובחנו כנשאי קורונה. רבים מהם א-סימפטומטיים או פיתחו תסמינים קלים בלבד. גם עובד ביחידה שבה מוחזק האסיר היגס אובחן כנשא של הנגיף.
היגס נידון למוות אחרי שהורשע כי ב-1996 הזמין את רציחתן של שלוש נשים – טמיקה בלאק, מישאן צ'ין וטנג'י ג'קסון – במרילנד. לפי התביעה במשפטו, היגס ושני שותפיו חטפו את הנשים אחרי שהיגס התרגז משום שאחת מהן הדפה את חיזוריו במסיבה. עורכי דינו מדגישים כי הוא עצמו לא הרג איש וכי לא ראוי לגזור עליו עונש מוות. על שותפו של היגס לפשע, שלפי התביעה ביצע את מעשי הרצח, לא נגזרה הוצאה להורג.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בית כלא פדרלי טרה האוטה אינדיאנה הוצאות להורג
ארה"ב בית כלא פדרלי טרה האוטה אינדיאנה הוצאות להורג
כלא טרה האוטה. האסיר קורא כתבים איסלאמיים
(צילום: AP)
בין שהיגס יוּצא להורג ובין שלא, פירוש האבחון שלו כנשא קורונה הוא שכעת הוא יהיה מבודד עוד יותר משהיה קודם לכן, ולא סביר שיאפשרו לו לפגוש את קרובי משפחתו במה שעשויים להיות השבועות האחרונים של חייו. לפי עורכי דינו, את רוב השבועות האחרונים העביר היגס בקריאת תכנים איסלאמיים, העוזרים לו להתמודד עם המתח הנפשי שבו הוא שרוי מעצם הידיעה שאלה השבועות האחרונים לחייו.
הממשל האמריקני החל לפעול לחידוש ההוצאות להורג במערכת המשפט הפדרלית מיד אחרי שטראמפ נכנס לתפקיד הנשיא בתחילת 2017. אף שבארה"ב יש כעת כ-60 בני אדם שנגזר עליהם עונש מוות בבית משפט פדרלי, מסיבות שונות נמנע הממשל מאז 2003 מביצוע העונשים האלה.
בשנה שעברה הודיע התובע הכללי וויליאם באר כי כעת, משהסתיימה בדיקה שעליה הורה הנשיא הקודם ברק אובמה בנוגע להליך שבו מבוצעת ההוצאה להורג בבתי הסוהר הפדרליים, מתכוון הממשל לחדש את ההוצאות להורג. באר הודיע אז על שינוי בהליך, כך שזריקת הרעל תתבצע תוך שימוש בחומר אחד בלבד, פנטוברביטל, במקום בשלושה. במהלך 2018 ו-2019 הקים הממשל רשת חשאית של חברות שייצרו עבורו את החומר שימית את הנידונים למוות ויבחנו אותו.
יצוין כי גם בשנים שבהן היו ההוצאות להורג הפדרליות בהקפאה, בחלק ממדינות ארה"ב נמשכו הוצאות להורג של אסירים על פי החוק המקומי. עם זאת, בשנים הללו חלה ירידה עקבית גם במספר ההוצאות להורג מהסוג הזה: בשנת 2004 הוציאו מדינות ארה"ב להורג 59 בני אדם, אבל ב-2019 כבר הוצאו להורג 22 בני אדם בלבד – תשעה מהם במדינת טקסס.