8 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
התנגשות נוספת בין המומחה לנשיא. פאוצ'י וטראמפ
(צילום: AFP)
שיעורי המוות והתחלואה בארצות הברית הולכים ועולים - ומדינות נוספות מטילות הגבלות: מספר חולי הקורונה שהתגלו מאז פרוץ המגפה בארה"ב חצה הלילה (בין ראשון לשני) את רף ה-11 מיליון, שמונה ימים בלבד לאחר שנחצה הרף של 10 מיליון. זהו פרק הזמן הקצר ביותר שבו אובחנו מיליון חולים בארה"ב. לשם השוואה, לארה"ב נדרשו 16 ימים להגיע משמונה מיליון חולים לתשעה מיליון, ועשרה ימים כדי להגיע מתשעה מיליון לעשרה.
לאור הנתונים, עוד ועוד מדינות בארה"ב מכירות במצב החמור ומטילות הגבלות חמורות על התקהלויות, אך הנשיא היוצא דונלד טראמפ לא נראה כמי שמוקדש כולו לסוגיה זו. הוא גם מסרב לאפשר לאנשי הבריאות בממשלו להיפגש עם צוותו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן - מה שמגדיל את תסכולו של המומחה למחלות זיהומיות של הבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
נשיא ארה"ב ארצות הבחירות דונלד טראמפ עצרת בחירות ב פלורידה לראשונה מאז נדבק ב קורונה
מצטופפים בעצרת של טראמפ ללא מסכות. הנשיא טען בעקביות שמצב המגפה משתפר
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם מסכה כפולה ב צפון קרוליינה בחירות ארה"ב
ג'ו ביידן עם מסכה כפולה ב צפון קרוליינה בחירות ארה"ב
מקבל ירושה של עשרות אלפי חולים ביממה. ביידן
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב טיפול בחולה עם חשד ל קורונה מרילנד
ארה"ב טיפול בחולה עם חשד ל קורונה מרילנד
שברה שיא חולים יממה שנייה ברצף. מטפלים בחולה קורונה במרילנד
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב תור ל בדיקת קורונה לוס אנג'לס קליפורניה
ארה"ב תור ל בדיקת קורונה לוס אנג'לס קליפורניה
"המשבר המסוכן ביותר מאז השפעת הספרדית". תור לבדיקות קורונה בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
זוהי היממה ה-11 ברציפות שבה ארה"ב מדווחת על יותר מ-100 אלף חולים, כשביממות האחרונות היא עוקפת את המספר הזה בשיעורים ניכרים. מאז פרוץ המגפה מתו כ-250 אלף חולי קורונה בארה"ב. ביום שבת לבדו אובחנו יותר מ-159 אלף חולים חדשים, ובכך עלה ממוצע המאובחנים היומי ליותר מ-145 אלף - עלייה של 80% בתוך שבועיים.
מגמת העלייה בתחלואה ניכרת ברמות שונות ב-48 מתוך 50 מדינות ארה"ב. לפי "ניו יורק טיימס", ביום שבת הגיעו עשר מדינות בארה"ב לשיא במספר המאובחנים היומי, וב-29 מדינות נוספות בשבוע שעבר היו יותר מקרים מבכל שבוע אחר. לפחות שתי מדינות ששברו את שיא התחלואה היומי ביום שבת האחרון, מרילנד וניו ג'רזי, שברו אותו פעם נוספת כבר ביום ראשון.
מספר מקרי המוות היומיים בארה"ב עדיין נמוך מבגל הראשון, אך עלה ב-38% תוך שבועיים בלבד. בשבוע האחרון דיווחה ארה"ב על כ-1,120 מתים מקורונה בממוצע ביממה. בארבע מדינות – מונטנה, אוקלהומה, וויומינג ודרום דקוטה - נרשם שיא חדש במספר המתים היומי.

פאוצ'י: "תנו לעבוד עם ביידן"

מספר החולים בארה"ב מפרוץ המגפה מהווה היום 20% מסך המקרים בכל העולם, ומספר המתים בה הוא 19% ממקרי המוות הגלובליים. למעשה, הנתונים הרשמיים בארה"ב הם החמורים ביותר בעולם כבר חודשים ארוכים, אך טראמפ טען לאורך מערכת הבחירות בעקביות כי מצב המגפה משתפר ומספר המתים הולך ויורד. אמירות אלה הובילו להתנגשויות רבות בינו לבין המומחה של הבית הלבן למחלות זיהומיות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, שהלילה כבר מחה על כך שצוותו לא רשאי לעבוד עם הצוות שהרכיב ביידן.
8 צפייה בגלריה
רון קליין עם ביידן
רון קליין עם ביידן
"קליין ניהל מצוין את משבר האבולה". ביידן עם ראש הסגל הנבחר
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה
בדיקות קורונה
בדיקות קורונה בניו יורק. וושינגטון ומישיגן הצטרפו אליה בהגבלות
(צילום: AFP)
טראמפ, נזכיר, מסרב להכיר בתוצאות הבחירות, ולכן לא מתחיל בהעברת מקל מסודרת לממשל ביידן, שאמור להתחיל לעבוד בחודש ינואר. בריאיון ל-CNN טען ד"ר פאוצ'י כי "יהיה עדיף" אם גורמי הבריאות בממשל יוכלו להתחיל לעבוד עם הצוות של ביידן, והזכיר פעם נוספת את העובדה שטראמפ לא נפגש כבר כמה חודשים עם צוות הבית הלבן למאבק במגפה.
"עברתי כבר כמה חילופי ממשל, שירתתי נשיאים במשך 36 שנים", הוסיף פאוצ'י. "חשוב מאוד שהמידע יועבר באופן חלק - כמו מקל במרוץ שליחים. אתה לא רוצה לעצור ולתת אותו למישהו, אלא פשוט להמשיך לרוץ". הצוות של ביידן אמנם פונה למדינות ולקהילות רפואיות כדי להתכונן לכניסה לממשל בחודש ינואר, אך אין לו גישה לתכניות אופרטיביות של הממשל הפדרלי, כמו למשל בסוגיית החיסונים והדרך שיחולקו בארה"ב.
ד"ר פאוצ'י שיבח גם את הבחירה של ביידן ביועצו הוותיק רון קליין, שהיה אחראי על מניעת התפשטות האבולה בארצות הברית, לתפקיד ראש הסגל של הבית הלבן. לדברי פאוצ'י, "זו בחירה מצוינת. קליין תפקד מעולה בזמן התפרצות האבולה, שאותה הצלחנו למגר בהצלחה רבה".
ביידן, נזכיר, צפוי לשנות ב-180 מעלות את הגישה הפדרלית למאבק בקורונה, וכבר הצהיר בעבר שיקשיב למדענים בכל הנוגע לצעדים שיש לנקוט - אמירה שטראמפ לעג לה במהלך הבחירות. כשברקע יותר מ-69 אלף חולי קורונה מאושפזים בארה"ב, אמר יועצו של ביידן, ד"ר מייקל אוסטרהולם, ל-NBC: "אנחנו נמצאים בתקופה מסוכנת מאוד, מערכת הבריאות ממש קורסת. זהו המשבר הבריאותי המסוכן ביותר מאז השפעת הספרדית בשנת 1918, שבה מתו 675 אלף אמריקנים. הפחד הכי גדול שלי הוא שנראה כאן את מה שקרה במדינות אחרות, שבהן אנשים מתו ברחובות".

גם הלילה, אגב, טען טראמפ בכמה ציוצים בטוויטר שכלל לא הפסיד בבחירות - והודיע שבקרוב יגיש תביעות ענק נגד התוצאות.

"המצב מעולם לא היה חמור יותר"

בתוך כך, מדינות וושינגטון ומישיגן הכריזו על שורת הגבלות חדשות נגד התקהלויות בעקבות שיעור התחלואה המאמיר, והצטרפו בכך למדינות אחרות שעשו זאת לאחרונה - כמו ניו יורק ואורגון.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב טיפול בחולה קורונה יוסטון טקסס
ארה"ב טיפול בחולה קורונה יוסטון טקסס
מטפלים בחולה קורונה ביוסטון שבטקסס
(צילום: gettyimages)
במישיגן הודיעה המושלת גרצ'ן וויטמר כי החל מיום רביעי ולמשך שלושה שבועות ייסגרו התיאטראות, בתי הקזינו, אולמות הקולנוע ומקומות נוספים שבהם נוצרות התקהלויות גדולות בחללים סגורים. מיום רביעי ייפסקו גם הלימודים בתיכונים ובמכללות במישיגן, וגם אכילה במסעדות סגורות תיאסר. כמו כן, משפחה תוכל להזמין לביתה משפחה נוספת אחת בלבד - וגם אז יהיה עליה לדאוג שבבית נוכחים רק עשרה אנשים לכל היותר.
וויטמר הזהירה כי ללא צעדים אגרסיביים, מישיגן עלולה להגיע לכאלף מתים מדי שבוע כתוצאה מקורונה. "אנחנו בתקופה הגרועה ביותר של המגפה", אמרה. "המצב מעולם לא היה חמור יותר. אנחנו במצוקה וחייבים לנקוט פעולות כלשהן".
מושל וושינגטון, ג'יי אינסלי, הודיע כי מקומות שמעניקים שירותים ללקוחות בחללים סגורים, כמו מסעדות או חדרי כושר, ייסגרו למשך חודש. התפוסה בחנויות כאלה תוגבל ל-25% בלבד. נאסר על משפחות להזמין לביתן משפחות אחרות, והתקהלויות מחוץ לבית הוגבלו לחמישה בלבד.