נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, מינה הלילה (בין רביעי לחמישי) את רון קליין לראש הסגל בבית הלבן. קליין, יועץ ותיק של ביידן, הוא המינוי הראשון של המועמד הדמוקרטי - שנערך לכניסה לבית הלבן בינואר חרף העובדה שהנשיא היוצא דונלד טראמפ טרם הכיר בהפסד. קליין שימש בעבר כראש הסגל של ביידן כשזה היה סגן הנשיא, ובשנת 2014 מינה אותו ברק אובמה לאחראי על מניעת התפשטות האבולה בארה"ב - משימה דומה במעט לזו שעמה יצטרך להתמודד כעת.
6 צפייה בגלריה
רון קליין עם ביידן
רון קליין עם ביידן
"כבוד של פעם בחיים". ביידן עם רון קליין בשנת 2014
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
רון קליין עם אובמה
רון קליין עם אובמה
מונה לטיפול במגפת האבולה - וקצר שבחים. קליין עם אובמה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ משחק גולף
דונלד טראמפ משחק גולף
ממשיך להפיץ סרטונים מטעים בטוויטר - ולא מוכן לוותר. טראמפ
(צילום: AFP)
"לרון היה ערך רב עבורי לאורך השנים הרבות שבהן עבדנו יחד", אמר ביידן. "בשנת 2009 חילצנו יחד את הכלכלה האמריקנית מאחת ההידרדרויות הקשות ביותר שלה, ובשנת 2014 התגברנו על מצב חירום בריאותי מפחיד". לדברי ביידן, "הניסיון העמוק והמגוון של רון, ויכולתו לעבוד עם אנשים מכל הקשת הפוליטית, הם בדיוק מה שאני צריך בראש הסגל של הבית הלבן בזמן שאנחנו מתמודדים עם המשבר הזה ומאחדים את מדינתנו מחדש".
קליין אמר כי התפקיד החדש הוא "כבוד של פעם בחיים", שיבח את ביידן והוסיף: "אני מצפה לעזור לו ולסגנית הנשיא הנבחרת להרכיב צוות מוכשר ומגוון לעבודה בבית הלבן. אנחנו מתמודדים עם האג'נדה השאפתנית שלהם לשינוי, ומבקשים לרפא את המחלוקות בארצנו".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב תור ל בדיקת קורונה לוס אנג'לס קליפורניה
ארה"ב תור ל בדיקת קורונה לוס אנג'לס קליפורניה
ארה"ב שוברת שיאי תחלואה. תור לבדיקות קורונה בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ראש הסגל בבית הלבן רון קליין
ראש הסגל בבית הלבן רון קליין
דמות מוכרת בקרב הדמוקרטים. קליין
(צילום: רויטרס)
כלי התקשורת בארה"ב ציינו כי קלין מביא מומחיות ייחודית להתמודדות עם משבר הקורונה, מאחר שבשנת 2014 הוביל את התגובה האמריקנית למשבר האבולה. ההתפרצות בשנת 2014 גרמה למותם של אלפי בני אדם ברחבי העולם, רובם המוחלט במערב אפריקה, אך בארה"ב טופלו רק 11 בני אדם - ושניים מהם מתו. הקורונה, לעומת זו, היא מן הסתם סיפור מורכב בהרבה: יותר מעשרה מיליון חולים אובחנו עד כה בארה"ב, וכ-240 אלף בני אדם מתו בה מהמחלה.
קליין, יש לציין, זכה לשבחים ממומחים לבריאות הציבור על תפקודו במשבר האבולה. הניסיון שצבר בתפקיד במשך כארבעה חודשים יכול להיות נכס עבור ביידן, בשעה שהתחלואה בארה"ב שוברת שיאים. הלילה פורסם כי ביממה האחרונה אובחנו בארה"ב כ-145 אלף חולי קורונה חדשים, עלייה משמעותית מכ-104 אלף ביממה רק לפני שבוע.

בריאיון למגזין WIRED מוקדם יותר השנה אמר קליין כי במהלך המשבר הוא תיאם את תגובת ארה"ב בין סוכנויותיה השונות, והתמקד בסיוע למערב אפריקה כדי לבלום את המגפה. לדבריו, הוא התעקש לקבוע פגישות פנים מול פנים מול הגורמים המתאימים כדי שיוכל לזהות בעיות במהירות. "תנו למומחים הרפואיים לנהל את משבר הקורונה", אמר בריאיון. "הם צריכים לגבש את האסטרטגיה ולהיות הדוברים".
ראש הסגל הנבחר, ששימש כיועץ לביידן גם במהלך קמפיין הבחירות, היה אחת הדמויות הבולטות בקמפיין בכל הנוגע לדרך שבה יטפל המועמד הדמוקרטי במגפה. בחודש יולי האחרון אמר כי "התגובה של ממשל טראמפ למשבר הזה נכשלה בבירור. טראמפ הניף דגל לבן במאבק מול נגיף הקורונה".
קליין נולד בשנת 1961 להורים יהודים באינדיאנפוליס שבאינדיאנה. הוא סיים את לימודיו בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד בשנת 1987, והחל לעבוד כיועץ לביידן בשנת 1989 - כשהנשיא הנבחר עוד היה סנאטור מטעם מדינת דלאוור. בהמשך הוא צבר מעמד בקרב הדמוקרטים ועבד בתפקידים שונים בממשל של ביל קלינטון, כולל כראש הסגל של סגן הנשיא אל גור. בין השנים 2009 ל-2011 היה ראש הסגל של ביידן, שהיה אז סגנו של אובמה. בשנת 2016 הוא שימש כיועץ בכיר בקמפיין של הילארי קלינטון, והתמקד בעיקר בהכנתה לעימותים עם טראמפ.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
שוחח עם נשיא דרום קוריאה וראש ממשלת יפן. ביידן
(צילום: AP)
ראש הסגל בבית הלבן הוא עוזרו הבכיר של נשיא ארה"ב, ובמסגרת עבודתו הוא אחראי על כל הסגל הנשיאותי ועובד בצמוד לנשיא על בסיס יומיומי. כתוצאה מקרבה זו, פעמים רבות מחזיק ראש הסגל בעוצמה פוליטית רבה. עם זאת, מדובר בתפקיד שנחשב לתובעני במיוחד, ולרוב הנשיאים היה יותר מראש סגל אחד. לטראמפ, למשל, היו ארבעה ראשי סגל שונים - אך בממשלו נרשמה תחלופה גדולה גם בתפקידים אחרים. ראש הסגל הנוכחי הוא מארק מדוז, שנכנס לתפקיד במרץ 2020 ואובחן לאחרונה כחולה קורונה.

טראמפ מתלונן - וביידן התחיל לעבוד

בתוך כך, טראמפ ממשיך שלא להכיר בתוצאות, לטעון להונאות ולזיופים ולספק ראיות מפוקפקות לכך. למשל, הלילה שיתף טראמפ בטוויטר סרטון שבו נראים עובדים בקליפורניה מרוקנים קלפיות דואר לכאורה ימים אחרי הבחירות, וכתב: "האם זה מה שהמדינה שלנו הפכה להיות?". בסרטון נשמעת אישה שטוענת בפני העובדים כי הם מרוקנים את הקלפי למרות שקליפורניה כבר הכריזה על ניצחון ביידן, ואמרה להם כי היא "רק מתעדת" אותם - דבר שטראמפ ועוזריו ביקשו מתומכיו לעשות.
בפועל, הסרטון צולם יממה אחרי הבחירות - ב-4 בנובמבר - ופתקי ההצבעה בקלפי הופקדו על-ידי המצביעים ביום הבחירות, 3 בנובמבר, או אפילו לפני כן. לאור זאת, מדובר על הצבעות חוקיות שנשלחו במועד, ולא בזיוף או הונאה. בנוסף, קליפורניה לא הכריזה על ביידן כמנצח באותה עת, אך ניצחונו הוכרז ברשתות הטלוויזיה שכן כבר בשלבים מוקדמים של הספירה היה ברור שהמועמד הדמוקרטי זכה בה. למעשה, לדמוקרטים אין כל סיבה הגיונית לזייף הצבעות בקליפורניה: המדינה נחשבת ל"מדינה כחולה" מובהקת, שלא בחרה בנשיא רפובליקני מאז 1988. ביידן מוביל על טראמפ בכפי 2 מהקולות בקליפורניה - פער של כחמישה מיליון מצביעים.
הסרטון ששיתף טראמפ:
קמפיין טראמפ, נזכיר, הגיש אתמול תביעה במדינת מישיגן במטרה למנוע ממנה להכריז על ביידן כמנצח. לפי ספירה לא רשמית במישיגן, ביידן מוביל על טראמפ בכ-150 אלף קולות - הפרש של 2.6%. טראמפ טוען לאי סדרים בהצבעה, בעיקר במחוז ווין - מעוז דמוקרטי שבו נמצאת העיר דטרויט. בג'ורג'יה, שם ניצח ביידן באלפי קולות בלבד, תתקיים ספירה חוזרת של הקולות - אך ככל הנראה גם מהפך בה לא יעניק לטראמפ כהונה נוספת. לטענת הקמפיין של הנשיא היוצא, בג'ורג'יה נספרו קולות רבים של "מצביעים מתים".
ביידן הבטיח את הניצחון בשבת בזכות ההכרזה על ניצחונו במדינת פנסילבניה, מדינת מפתח שמחלקת 20 אלקטורים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול שמספירת 98% מהקולות עולה שביידן מוביל על טראמפ ביתרון של 0.7% - פער קטן, אך כזה שמספיק לביידן כדי למנוע ספירה חוזרת (החוק בפנסילבניה קובע שספירה חוזרת תתבצע רק אם הפער לא עולה על -0.5%). גם בפנסילבניה טוען טראמפ לזיופים לטובת הדמוקרטים, ותולה תקוות בעדותו של עובד דואר מקומי שטוען שהיה לטענתו עד למזימה לזייף קולות של בוחרים.

ביידן, שהרכיב צוות משפטי להתמודדות עם טענות טראמפ, ממשיך להיערך לכניסה לתפקיד - למרות שהנשיא היוצא לא מוכן לערוך החלפת שלטון מסודרת - וכבר קיים שיחות עם כמה מבעלי בריתה של ארה"ב. הלילה הוא שוחח עם נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין, ואישר מחדש את מחויבותה של ארה"ב לברית בין שתי המדינות ולשלום בחצי האי. בשיחתם הראשונה מאז ניצחונו של ביידן בבחירות, מון אמר כי הוא יעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הממשל האמריקני כדי להתמודד עם האתגרים העולמיים, כולל משבר הקורונה ושינויי האקלים.
ביידן שוחח גם עם ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, והשניים אישרו את חשיבות הקשרים בין המדינות, כמו גם את החשיבות להביא ל"אזור אינדו-פסיפי חופשי ופתוח". סוגה הוסיף כי המנהיגים סיכמו להיפגש בהקדם האפשרי. יפן, שחוששת מהאסרטיביות הצבאית והכלכלית של סין, מקווה שביידן יחזק את יחסי ארה"ב עמה - יחסים שנפגעו במהלך כהונת טראמפ, שאיים על יפן בהטלת מכסים.
טראמפ, נזכיר, הצליח לקיים פגישות היסטוריות עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ולרקום עמו יחסי ידידות - אך מלבד זאת לא נרשמה התקדמות משמעותית בפירוק המדינה הדיקטטורית מנשק גרעיני, ובשנה האחרונה אף נותק הקשר בין שתי הקוריאות.