בולגריה הודיעה בצהריים (יום ד') כי היא אוספת ראיות למעורבות אפשרית של שישה אזרחים רוסים בארבעה פיצוצים שאירעו בשנים 2020-2011 במחסני נשק בשטחה. במחסנים אלה אוחסנה תחמושת שיועדה לאוקראינה ולגאורגיה – שתיים מיריבותיה המרות ביותר של מוסקבה בעשור האחרון. ההודעה עשויה להחריף עוד יותר את המתיחות בין חלק מהמדינות הקומוניסטיות לשעבר לבין רוסיה, שכללה בשבועות האחרונים גירושים הדדיים של דיפלומטים.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין. על הכוונת: הסוחר שמעביר נשק לאוקראינה וגאורגיה
נשיא רוסיה פוטין. על הכוונת: הסוחר שמעביר נשק לאוקראינה וגאורגיה
נשיא רוסיה פוטין. על הכוונת: הסוחר שמעביר נשק לאוקראינה וגאורגיה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
פיצוץ מחסן הנשק בצ'כיה ב- 2014
פיצוץ מחסן הנשק בצ'כיה ב- 2014
פיצוץ מחסן הנשק בצ'כיה ב-2014. שניים נהרגו
(מתוך יוטיוב )
ההודעה הבולגרית באה שבוע וחצי אחרי שצ'כיה גירשה משטחה 18 דיפלומטים רוסים משום שלטענתה גילתה כי סוכני מודיעין של רוסיה הם שעמדו מאחורי פיצוץ מחסן נשק בשטח הצ'כי ב-2014. בפיצוץ ההוא נהרגו שני עובדים במחסן, ולפי דיווחים נראה כי הוא כוון נגד נשק שאמור היה להישלח אל הממשלה הפרו-מערבית בקייב, יריבתם של המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. התחמושת, כך דווח, אמורה הייתה לעבור דרך סוכן נשק בולגרי בשם אמיליאן גברב.
בהודעתה בצהריים מסרה התביעה בבולגריה כי יש יסוד סביר להנחה שיש קשר בין הפיצוצים במחסני הנשק בבולגריה, הפיצוצים במחסן הנשק בצ'כיה והניסיון הכושל להרעיל למוות את סוכן הנשק גברב ב-2015. לדבריה ששת החשודים הרוסים שהו בבולגריה במהלך התקופה שבה אירעו הן פיצוצי המחסנים, שבוצעו מרחוק, והן ניסיון ההרעלה. דוברת התביעה הבולגרית, סייקה מילבה, מסרה כי הראיות מובילות למסקנה שמטרת האזרחים הרוסים האלה הייתה למנוע העברת נשק לגאורגיה ולאוקראינה.
בין אוקראינה לרוסיה יש מתיחות עמוקה ביותר מאז הדחת הנשיא הפרו-רוסי של אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' ב-2014 ועלייתן של ממשלות פרו-מערביות במקומו. זה שש שנים שבמזרח המדינה מתנהלת – בעצימות משתנה – מלחמה בין כוחות הממשלה האוקראינית לבין בדלנים פרו-רוסים הדורשים עצמאות לחבלים שבהם הם פועלים. במלחמה הזו נהרגו כבר יותר מ-14 אלף בני אדם. בין רוסיה לגאורגיה התחוללה בשנת 2008 מלחמה בת שבוע, שבה פלשה רוסיה לחבלים אוסטיה ודרום אבחזיה שגאורגיה טוענת לריבונות עליהם. בין מוסקבה לטביליסי נותרה מאז איבה עמוקה.
הדוברת הבולגרית מילבה לא מסרה בהודעתה בצהריים מיהם ששת האזרחים הרוסים שהחוקרים זיהו כחשודים, אך ציינה ששלושה מהם, הנאשמים בניסיון לרצוח את גברב, הם כנראה סוכנים של המודיעין הרוסי. עוד אמרה כי הרשויות בבולגריה מנהלות שיחות עם עמיתיהן בצ'כיה כדי לבחון קשר בין הפיצוצים בשתי המדינות.
4 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה ליד אוקראינה טנקים ו ציוד ב שטח אימונים ב וורונז' ש ברוסיה
ריכוז הכוחות של צבא רוסיה ליד הגבול עם אוקראינה, החודש
(צילום: Maxar Technologies via AP)
אחרי גירוש הדיפלומטים הרוסים מצ'כיה בשבוע שעבר הודיעה גם רוסיה על גירוש 20 דיפלומטים צ'כים משטחה. היום נמשך גל הגירושים, כשמשרד החוץ הרוסי הורה לשבעה דיפלומטים מסלובקיה, ליטא, לטביה ואסטוניה להסתלק מרוסיה. זאת בתגובה לגירושם של דיפלומטים רוסים ממדינות אלה כהזדהות עם צ'כיה.
המתיחות בין רוסיה לבין מדינות במזרח אירופה באה בשעה שמוסקבה נמצאת במסלול התנגשות עם המערב בשלל סוגיות, בין השאר ריכוז הכוחות המדאיג שלה בגבול אוקראינה, מצבו המידרדר של מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני המוחזק בכלא והמשך ניסיונות ההתערבות שלה בבחירות בארה"ב.