על רקע המהומות בהר הבית שפרצו שוב הבוקר (ב') במקביל לחגיגות יום ירושלים, ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) כינה את מצעד הדגלים המסורתי בעיר "התרסה", וכן "מסע גזעני של שנאה".
בריאיון לאולפן ynet הוא אמר כי "התמונות שמגיעות מהמקום מראות על איבוד שליטה", תקף את התנהלות המשטרה, והאשים את הנוער של הציונות הדתית, כלשונו, "שמכניס אצבע בעין - עובר ברובע המוסלמי וקורא 'מוות לערבים'". עם זאת הוא ציין: "כולנו מגנים את הפרות סדר והאלימות".
5 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
ח"כ עיסאווי פריג'. "מצעד הדגלים - מסע של שנאה"
(צילום: הדר יואביאן)
- אתה רואה את התמונות שמגיעות מהר הבית, מהי תגובתך? "עצוב. זה מראה על איבוד שליטה. אני ירושלמי כבר שלושה עשורים, אני מכיר את התהלוכה הזאת ואת כל ההתרסה מקרוב. איזו מין חגיגה זאת כשקוראים 'מוות לערבים'? כשהנוער של הציונות הדתית בא להכניס אצבע בעין, עובר בתוך הרובע המוסלמי וצועק אמירות גזעניות? ירושלים היא של כולם. אפשר למצוא אלף דרכים לחגוג את האיחוד".
לדבריו, "רק 2,000-1,000 איש מתוך ה-100 אלף מתפרעים במקום". על החלטה לאסור את כניסת המתפללים היהודים להר הבית היום הוא אמר: "אם בכך שהם לא ייכנסו הרוחות יירגעו, אז הם לא ייכנסו, אז מה?".

5 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
הנהג, לאחר יידוי האבנים אל מכוניתו
(צילום: EPA)

על הימצאותם במוקד המהומות של חברי כנסת מהציונות הדתית וכן ממפלגות נוספות בימין הוא אמר: "זכותם להיות שם, זכותם להאמין שהם צריכים להיות שם, אבל יש משטרה אחראית שהחליטה מה שהחליטה וצריך לכבד זאת".
את מסע הדגלים הוא כינה "מסע גזעני של שנאה", ויתרה מכך אמר: "מצעד הדגלים שעובר ברובע המוסלמי הוא התרסה, נקודה. זה כמו לקיים מצעד גאווה במאה שערים או להפגין עם דגלי פלסטין בשדרות".
על החלטה לאסור את כניסת המתפללים היהודים להר הבית היום הוא אמר: "אם בכך שהם לא ייכנסו הרוחות יירגעו, אז הם לא ייכנסו, אז מה?".
5 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
הר הבית, היום
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
7 פלסטינים נפצעו קשה, קריאות ניצחון בהר הבית
(צילום: AP)
- מה תאמר על אלפי המתפללים ששהו שם בלילה, וחלקם הגדול הכין מצבורי אבנים כדי להשליך על יהודים ועל שוטרים? "על זה אין ויכוח. גם אצל הערבים וגם אצל היהודים תמיד יש את המיעוט הקיצוני שמנסה למשוך למקומות שאנחנו לא רוצים. אני ראיתי את המיעוט היהודי בשייח ג'ראח, איך שהוא רוצה להבעיר את כולם. אני ראיתי גם את המיעוט היהודי במצעד הדגלים".
פריג' גינה את אותו מיעוט קיצוני: "צריך להוציא אותם ולשים עליהם יד, אסור לייצר אווירה כאילו שיש להם גב לפעולה מהמרחב הכולל". הוא מתח ביקורת על התנהלות המשטרה: "אין לה מספיק תבונה, לפי דעתי היא חסרת ניסיון. המחסומים שהציבו בפני האוטובוסים שהביאו מתפללים מהצפון? החלטה מטופשת שמראה משטרה לא מתפקדת".
על המתיחות בשכונת שייח ג'ראח שמזרח העיר - שבאה לידי ביטוי בעימותים מול תושבים יהודים, תושבים ערבים שניצבים בפני סכנת פינוי מבתיהם , ושוטרים - אמר חבר הכנסת: "האדמה הזאת היא של יהודים, על זה אין ויכוח. אבל לגבי האנשים האלה, שגרים שם משנות ה-50, אני אומר שצריך להפקיע את האדמות למדינה - ולפצות את התושבים".



הרשימה המשותפת בשייח ג'ראח: "נתניהו ואוחנה מסלימים את היחס"

חברי הרשימה המשותפת ובהם ח"כ אחמד טיבי והיו"ר איימן עודה החליטו לקיים את ישיבת סיעתם בשכונה שהפכה למוקד של מהומות ומתיחות. יו"ר הרשימה אודה אמר בפתח הישיבה: "מה שקרה בחודש הרמדאן הוא פגיעה ישירה במתפללים - המחסומים, שער שכם, ניתוק הרמקולים, ניסיון לעשות 'טרנספר' לתושבי שייח ג'ראח. נתניהו, שנמצא במצב קשה פוליטית, מסלים את המצב לטובת מטרותיו האישיות על חשבון העם הפלסטיני".
"אנחנו כאן כי זה המקום הטבעי שלנו, מי שפלש לכאן הם המתנחלים", אמר ח"כ טיבי, "העניין הוא לא נדל"ני - ירושלים היא עיר תחת כיבוש. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מסלימים את היחס המשטרתי, האגרסיבי, כלפי מפגינים. גם כאן בשכונה וגם במסגד אל-אקצא".
בתוך כך, במפלגת רע"מ בראשות מנסור עבאס ובתנועה האיסלאמית גינו את "הפגיעה במסגד אל-אקצא ובמתפללים". בהודעה משותפת הם קראו לממשלה "להסיג את הכוחות משם ומנעו מקיצונים לפרוץ למתחם". עוד מסרו: "אנחנו מזהירים מפני כל שינוי בהחלטת המניעה של המשטרה תחת לחץ של צדדים קיצוניים, ששואפים לכפות מציאות חדשה במסגד".