ההסלמה בעיר הבירה: ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet כי הוא "רגוע וסומך על משטרת ישראל". זאת בהתייחסו למהומות במסגד אל-אקצא - שהובילו את גורמי הביטחון לאסור על כניסת יהודים למתחם הר הבית ביום ירושלים שחל היום - ועל רקע המהומות שפרצו במקום כבר הבוקר, ולפי דיווחים כבר הובילו לעשרות פצועים.
"דיברתי עם המפכ"ל בשעות הקטנות של הלילה, איחלתי להם הצלחה ואמרתי שכל החלטה תתקבל בברכה. אני סומך על שיקול דעתם", אמר ראש העיר, "יש כאלה שדואגים להסיט את השמחה לאלימות". ליאון טען כי לא מדובר בתושבי מזרח העיר, שלדבריו "רגועים ושמחים איתנו באיחוד העיר".
5 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
"תומך במשטרת ישראל". ראש העיר ירושלים משה ליאון
(צילום: קובי קואנקס)
דבריו של ליאון מגיעים על רקע המהומות שכבר פרצו במתחם. כשעה לאחר שהמפכ"ל יעקב שבתאי החליט כי בשלב זה תיאסר עליית יהודים להר הבית ביום ירושלים, החל יידוי אבנים מאל-אקצא, שם שוהים כ-8,000 מתפללים מוסלמים שחלקם הכינו ביצורים מבעוד מועד. בעקבות זאת כוחות המשטרה נכנסו להר, מול מתפרעים שמשליכים אבנים לעברם ונענים ברימוני הלם. גם יהודים רבים הגיעו לשערים ואיימו: "ניכנס להר גם ללא הסכמה".
- אתה אומר שערביי מזרח ירושלים שותפים לשמחה שלנו, של היהודים, ביום שחרור ירושלים? "מערכת היחסים בין תושבי המערב למזרח טובה מאוד בסך הכול. בשנתיים וחצי האחרונות אני משקיע הרבה מאוד במזרח העיר על מנת להקטין פערים. בסופו של דבר תושבי מזרח ירושלים רוצים להמשיך לגור במקום, הם רוצים את השקט ואת הכלכלה הטובה, והם בהחלט רוצים לחיות יחד איתנו - תושבי מערב העיר".

5 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
עימותים בהר הבית
(צילום: AFP)
- מי הם אותם עשרות אלפי מתפללים באל אקצא שמיידים אבנים, שהכינו ביצורים כדי להשליכם על שוטרים ומתפללים יהודים? "כל אלה שזורקים אבנים הם אנשים שמגיעים מחוץ ירושלים, מצפון הארץ, על ידי הסתה מתמשכת של הרשות הפלסטינית, הג'יהאד האיסלאמי וכל ארגוני הטרור למיניהם, שקוראים להם לבוא לעיר ולפעול באלימות - לכאורה בחסות התפילות של הרמדאן. לכן אני רואה את האירועים ככאלה שיחלפו במהרה. השקט יחזור לירושלים, אף אחד לא יצליח להפר אותו".
- מצעד הדגלים אמור להתקיים ב-16:00, התוואי שלו טרם שונה. עד כמה אתה מודאג מההתפתחויות? "מצעד הדגלים, המסלול שלו והליווי הביטחוני סביבו - הכול נעשה על ידי המשטרה. הם עם אצבע על הדופק בנושא הזה. אני חושב שהמשטרה עושה עבודה נהדרת, מצוינת. אני סומך על ההחלטות, גם לגבי המסלול וגם לגבי הבטיחות. אני בטוח שהכול יעבור בשלום והשמחה תהיה כפי שאנחנו רגילים במשך הרבה שנים".
5 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
"מיידי האבנים - תושבי חוץ". הבוקר בירושלים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
לשכתו של איתמר בן גביר בשייח ג'ראח
לשכתו של איתמר בן גביר בשייח ג'ראח
לשכתו של איתמר בן גביר בשייח ג'ראח. "מקווה שלא יגיעו היום"
- על רקע הדאגה והמתיחות, אתה חושב שצריך לדחות את המצעד או לפחות לשנות את המסלול של החוגגים? "אנחנו דנים בנושא יחד עם המשטרה. בסופו של דבר מי שקובעת את המסלול, שמנהלת את האירועים, היא המשטרה. אני סומך על שיקול דעתה".
ליאון ציין כי הוא תומך במשטרה גם בהחלטתה הבוקר לאסור כניסת יהודים מתפללים להר הבית.
- אין לך חשש אמיתי מהסלמה משמעותית בירושלים, מעליה ברף האלימות ביום הזה? "ירושלים כולה רגועה, היא לא במתח. עשרות אלפי בני אדם מבקרים כעת בעיר, מסתובבים בה. יש כמה נקודות בעייתיות, אחת מהן היא הר הבית, אבל אני בטוח שהמשטרה תדע להשתלט על מה שצריך. אני בהחלט רגוע".
- יש גם כל מיני פרובוקציות של פלגים יהודיים מסוימים. יש לך מסר לפעילים כאלה שאולי רוצים להתסיס את השטח? "אני נגד התגרויות, לא רוצה בהן. אני גם מבקש שמצעד הדגלים יעבור בצורה מכובדת ויפה, בלי התגרויות. הן לא מוסיפות וגם אין להן מקום. מעבר לזה שזה לא תרבותי, יש פה מקום לשמחה וכל מי שמנצל את ההזדמנות הזאת להישגים פוליטיים או אחרים - זה פשוט חבל ומחטיא את המטרה האמיתית של שמחת חג ירושלים".
ליאון התייחס לאנשי הציונות הדתית, בהם ח"כ איתמר בן גביר הפעיל בשכונת שייח ג'ראח הסובלת מעימותים על רקע אפשרות לפינוי כמה משפחות ערביות מהמקום. "אני מאוד מקווה שהם לא יגיעו לשכונה היום, אתמול העברתי להם מסרים וביקשתי מהם לא להגיע. אני מקווה שהם יקבלו את הבקשה שלי".