גם יממה לאחר שחרורה מגדות תעלת סואץ של ספינת הענק Ever Given, שחסמה במשך כמעט שבוע שלם את אחד מנתיבי הסחר הימי החשובים בעולם, הפקק הענק שנוצר שם טרם השתחרר לחלוטין – אך הרשויות מביעות תקווה שבתוך ימים אחדים התנועה תחזור לשגרה.
5 צפייה בגלריה
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
ה-Ever Given לאחר שחרורה מגדות תעלת סואץ, אתמול
(צילום: AP)

מאז שחרור האונייה ופתיחת הנתיב הימי עברו בו לפי הרשויות במצרים לפחות 113 ספינות, ועד סוף היום צפוי המספר הזה לגדול ל-140. בפקק שנוצר המתינו לפחות 400 אוניות משני צדיה של התעלה המחברת בין הים התיכון לים האדום, וההערכה במצרים היא שהפקק ייפתח לחלוטין בתוך שלושה ימים או ארבעה. גורם באו"ם העריך כי יידרשו אולי חמישה ימים לשם כך, אך הוא הזהיר שהשיבוש שגרם פקק הענק בנמלים השונים שאליהם מיועדות הספינות צפוי להיפתר רק בתוך כמה חודשים.
לפתרון המשבר סייעו חברות בינלאומיות שונות, בעזרת צי של ספינות גוררות ודחפורים שחפרו עשרות אלפי מטרים מעוקבים של חול מגדות התעלה. אולם כעת נראה שהנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי מנסה לנכס אותו לממשלתו שלו – אחרי שבוע קשה במיוחד שעבר על מצרים וכלל גם תאונת רכבות קשה – וכינה את שחרור הספינה "הצלחה מצרית".
בביקור שערך היום במטה רשות תעלת סואץ בעיר איסמאעיליה, א-סיסי הכריז כי מצרים תפעל לרכוש ציוד מתאים יותר שימנע הישנות של מקרים כאלו בעתיד. הוא הוסיף כי בכוונתו לקשר בין הים האדום לים התיכון בעזרת "רשת של נמלים ומסילות רכבת".
5 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקור ב תעלת סואץ אחרי שחרור ה פקק  שנוצר עקב היתקעות ספינה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקור ב תעלת סואץ אחרי שחרור ה פקק  שנוצר עקב היתקעות ספינה
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בביקור בתעלת סואץ
א-סיסי, שבהמשך ביקורו בתעלה עלה על ספינה שעגנה בה וערך על סיפונה מסיבת עיתונאים ממושכת כשהוא עומד על שטיח אדום, אמר כי אף שאיש במצרים לא ייחל למשבר שכזה, הוא הראה עד כמה חשובה תעלת סואץ לעולם כולו: "לא קיווינו למשהו כזה, אבל הגורל עשה את שלו. הוא הדגיש וחיזק את המציאות של חשיבות התעלה".
התעלה, שדרכה עוברים כ-12% מהסחר הימי העולמי, נחסמה על ידי ה-Ever Given מאז שזו נתקעה לפני שבוע בדיוק מסיבה שטרם התבררה בחלקה הדרומי של התעלה, סמוך לעיר סואץ. ה-Ever Given היא אחת מספינות המשא הגדולות בעולם, ואורכה כ-400 מטרים, כמעט כגובהו של בניין האמפייר סטייט בניו יורק.
חברת השירותים הפיננסיים הגרמנית Allianz העריכה כי הנזק מהשבתת המסחר בתעלת סואץ עמד בכל יום על בין 6 ל-10 מיליארד דולר, בעוד שווי הסחורות הכולל על הספינות שנתקעו בפקק נאמד על בין 3 ל-9 מיליארד דולר. מצרים עצמה, לפי ההערכות, איבדה בכל יום סכום של כ-12 עד 15 מיליון דולר.
5 צפייה בגלריה
הספינה שתקועה בתעלת סואץ
הספינה שתקועה בתעלת סואץ
נזק של מיליארדים, בכל יום. הספינה הענקית בזמן שנתקעה
(צילום: AP)
הנזק הכלכלי הרב הזה עשוי להוביל בעתיד לתביעות פיצויים, וייתכן מאוד שעל רקע האפשרות לתביעות יפרוץ קרב האשמות בנוגע לאחריות למשבר. העובדה שהחברה נמצאת בבעלות של חברה יפנית, אך מופעלת על ידי חברת ספנות מטייוואן ונושאת את דגל פנמה – צפויה רק להגביר את התסבוכת הבינלאומית.
שאלה מרכזית שכעת עומדת תלויה היא מה הסיבה לכך שחרטומה של ה-Ever Given נתקע בצד אחד של התעלה בעוד ירכתיה פגעו בצדה השני, כאשר עשתה את דרכה מסין להולנד. לאחר שהספינה שוחררה אתמול מגדות התעלה וצפה מחדש, היא עשתה את דרכה במעלה התעלה וכעת עוגנת ב"אגם המר הגדול", שמפריד בין חלקה הדרומי לחלקה הצפוני של סואץ.
סוכנות הידיעות AP דיווחה הבוקר כי לאחר שעגנה באגם עלו על סיפונה צוות של חוקרים-מומחים. חובל בכיר שפועל בתעלה סיפר בעילום שם ל-AP כי המומחים בוחנים סימנים לנזק על גבי הספינה ומנסים לקבוע מה גרם לכך שנתקעה בין גדות התעלה.
בתחילת המשבר דווח כי לפני התאונה פקדה את האונייה הפסקת חשמל, אבל מפעילי הספינה הכחישו זאת. בהמשך הועלתה האפשרות שהרוחות העזות וסופת החול שפקדו את האזור באותה העת הן שגרמו לתאונה – אולם בסוף השבוע גורמים ברשות תעלת סואץ העלו את האפשרות שדווקא תקלה טכנית או טעות אנוש הם שגרמו לכך.
5 צפייה בגלריה
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
מצרים פעולות ל חילוץ ה ספינה התקועה תעלת סואץ
20,000 מכולות, ועומס עצום. האם נגרם נזק?
(צילום: AFP)
קפטן ג'ון קונארד, מייסד ומנכ"ל אתר חדשות הספנות gcaptain.com, סיפר לסוכנות הידיעות האמריקנית כי אחרי כמעט שבוע שבו הייתה ספינת הענק נתונה לכוחות הגאות והשפל, כשמעליה עומס אדיר של 20,000 מכולות, עלול היה להיגרם נזק לשלדה של ה-Ever Given.
"יציבות מבנית היא הדבר מספר 1 בחשיבותו", אמר קונארד. "הם חייבים לבדוק הכול עבור סדקים ובמיוחד את ההגה ואת המדחף בירכתי הספינה, שמחובר לחדר המנועים". קונארד הוסיף: "הם חייבים לעבור על כל הציוד המכני, הם צריכים לבחון את המנועים, את כל שסתומי הביטחון, ולקבוע אם זה בטוח להפליג עם הספינה לבד או עם ספינה גוררת עד לנמל הבא".
בחברה היפנית שבבעלותה נמצאת הספינה, Shoei Kisen Kaisha Ltd, אמרו כי הם יהיו שותפים לחקירה שמתנהלת כעת. בחברה ציינו כי אם נזק כלשהו נגרם לספינה, הוא צפוי להיות ממוקד בשדרית שלה. לא ברור עדיין אם היא תעבור תיקון במצרים עצמה, באתר אחר – או תמשיך ליעדה המקורי שברוטרדם.