באחד מימי שבת בחודש אוגוסט האחרון, הגיע רפאל לוי לבדוק את דירתו שנמצאת בבניין שעדיין בתהליך בנייה בשכונת פסגות אפק בראש העין. בבניין המתין לו וליד מנצור, פלסטיני בן 23 מג'נין, שדקר אותו דקירות רבות. אותו מנצור הצליח להיכנס לשטח ישראל דרך פרצה בגדר מול ראש העין. רק עובר אורח שהבחין בלוי הצליח להציל אותו ולהזעיק את כוחות ההצלה.
באותה שכונה, כעבור חודש, הסתובב מעתז מוסא חוסיין, פלסטיני מקלקיליה, עם אקדח טעון בכוונה לבצע פיגוע. בחקירתו עלה כי הוא החליט לסיים את חייו בעקבות מותה של אשתו בתאונת דרכים. כשהגיע לראש העין נתקל באדם דתי, שוחח עימו ותכנן לירות בו, אך ראה תינוק במושב האחורי של מכוניתו ולכן לא ירה בו. הוא המשיך להסתובב בעיר וכעבור שעתיים נעצר על-ידי שוטר במקרה. שני האירועים הללו עוררו סערה בראש העין ובשכונה בפרט, וכדברי אחת מהתושבים, החיים שם הפכו ל"רולטה רוסית".
3 צפייה בגלריה
פרצה בגדר ראש העין גן ילדים
פרצה בגדר ראש העין גן ילדים
הפרצה בגדר וגן הילדים. "החיים הפכו לרולטה רוסית"
(צילום: ליהי קרופניק)
שכונת פסגות אפק, שכונה חדשה בראש העין, נמצאת במזרח העיר וקרובה מאוד לגדר ההפרדה. ממש מול הרחוב שבו נדקר רפאל לוי בחודש אוגוסט, נראית פרצה בגדר ההפרדה. "יש פה אתר בנייה, אולי הגדול בארץ", מתאר חבר מועצת העיר ראש העין, רז שגיא בסיור בשכונה. "בטווח של קילומטר וחצי יש את גדר המערכת, שאפשר יותר לקרוא לה גבינה שוויצרית".
לדברי שגיא, "פועלים עוקפים את המחסום בכביש 5, מגיעים ברגל ואף אחד לא בודק אותם. אף אחד לא יודע מה עובר בראשם. חלק מהפועלים ללא היתר, וגם ישנים באתרים בלילות. התושבים מרגישים שאין ביטחון ואין מספיק כוחות שמגנים עליהם. יש כאן שני גני ילדים, והאירועים האחרונים מוכיחים שאי אפשר לבוא לתושבים בטענות".
3 צפייה בגלריה
זירת הדקירה
זירת הדקירה
זירת הפיגוע באוגוסט האחרון. "אין ביטחון"
בקצה הרחוב שבו דקר המחבל את לוי בחודש אוגוסט, מסבירה לילך רחבי, אם לשתי ילדות שמתגוררת בשכונה כבר ארבע שנים, כי "התחושות מאוד קשות, כמו רולטה. אנחנו שואלים כל פעם על מי זה ייפול. אולי מחר כשאלך עם הילדות יצוץ לי פועל. יש פה בעיה מהותית בראש העין. אנחנו צמודים לגדר, שלא עושה את העבודה. זו שאלה של זמן עד שיקרה פה אסון גדול".
רחבי מתארת את השפעת הפרצה ושהות הפועלים גם על חיי הפנאי של התושבים. "אני יוצאת להליכות, אבל בעלי מציע שתמיד אלך עם שותפה", היא אומרת. "יש הרבה שנמנעים מיציאה בשעות מסוימות ובמקומות מסוימים. אבל בסוף, אנחנו צריכים לחיות ואני לא אתפשר על לא לצאת מהבית. אני מצפה לקבל את המינימום של תושב עיר במרכז הארץ. זה לא שטח C (ביהודה ושומרון – רב"צ). זה ביטחון מינימלי".
3 צפייה בגלריה
השכונות המזרחיות של ראש העין אשר נמצאות בסמוך לקו התפר עם הרשות הפלסטינית
השכונות המזרחיות של ראש העין אשר נמצאות בסמוך לקו התפר עם הרשות הפלסטינית
"אפשר לקרוא לה גבינה שוויצרית". הגדר ליד השכונות בראש העין
(צילום: ליהי קרופניק)
במקום שבו נעצר הפלסטיני מקלקיליה שהסתובב עם אקדח טעון, יש 10 גני ילדים. "אין פה שומר אחד ומסתפקים בסייר", מספרת רחבי. "אני משקיפה מהגן של הבת שלי מהמרפסת. 350 ילדים בלי שומר, ולמה? אין תשובה הגיונית. ההורים עושים תורנויות ומשקיפים על הגן. זה בלתי נסבל. ברגע שאין מאבטח – אין מי שיעצור מפגע. הדקה או שתיים עד שיגיעו הסיירים זה פשוט אסון".
צה"ל: "משקיעים מאמצים רבים כדי למנוע מעבר בלתי חוקי מיהודה ושומרון"
מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "הפרצות בגדר ההפרדה הן מצב בלתי נסבל המסכן את תושבי העיר והאזור. גלגול האחריות של צה"ל ומערכת הביטחון חייב להיפסק. ראש העיר שלום בן משה ערך שיחה נוקבת עם שר הביטחון גנץ ואמר לו כי מערכת הביטחון וצה"ל לא מגנים על תושבי העיר ומאפשרים כניסה לעיר ולערים באזור ללא בדיקת הנכנסים מכיוון שהם לא עוברים דרך המחסומים אלא דרך הפרצות בגדר המערכת.
"במסגרת תוכנית הביטחון העירונית, העירייה תתקין מצלמות על הבתים המזרחיים, תתקין תאורה של פרוז'קטורים מזרחית לבתים, וגדר מזרחית לשורת הבתים. בכל הצעדים שאנו נוקטים וננקוט, איננו מסירים מאחריות את צה"ל, מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים. יש לציין כי ברובע הנביאים יש מאבטחים קבועים בשני אשכולות הגנים ובבית ספר צומח E וכן סייר ביטחון המסייר ביניהם. בנוסף, השבוע העירייה תחל במחאה מול ביתו של שר הביטחון".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משקיע מאמצים רבים במגוון מישורים כדי למנוע מעבר בלתי חוקי מיהודה ושומרון דרך גדר הביטחון. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב המשתנה מעת לעת ובהתאם לסד"כ בגזרה, ומונחים להשתמש במגוון אמצעים כדי למנוע מפלסטינים לחצות את גדר הביטחון ללא היתר".