פריצה ביטחונית או הונאת ביטוח? מפרטים חדשים בפרשת הפריצה לבסיס נבטים לפני כשבועיים עולה כי ייתכן שהסיבה לגניבת המכונית שאיתה נכנס החשוד מנסיה שרוך (21), שוהה בלתי חוקי מדהריה שבאזור חברון, היא הונאה עבור קבלת כספי ביטוח. כך טען היום (ב') נציג המשטרה בדיון שבו הוארך מעצרו בארבעה ימים, ולדבריו החשוד אישר זאת.
מי שנחשד שיזם את ההונאה לכאורה הוא גבר יהודי מדימונה - ששוחרר ממעצר. חשוד שלישי בפרשה, שמעצרו הוארך בשלושה ימים, הוא נהג המונית ג'ודה אבו ג'מאע (53) מערערה, שהסיע אותו למקום. מעצר החשודים התבצע תחת צוות חקירה מיוחד שהוקם בשיתוף חוקרי תחנת דימונה ולוחמי מג"ן.
"מדובר בכנופיה ביטחונית-פלילית", אמר עוד נציג המשטרה בדיון בבית משפט השלום בבאר שבע.
2 צפייה בגלריה
נעצר החשוד בגניבת רכב ובפריצה לבסיס חיל האוויר נבטים
נעצר החשוד בגניבת רכב ובפריצה לבסיס חיל האוויר נבטים
מעצרו של שרוך החשוד בגניבת הרכב והחדירה לבסיס
(צילום: דוברות המשטרה)
2 צפייה בגלריה
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
רכבו של החשוד בפריצה לבסיס נבטים
המכונית הגנובה בבסיס נבטים
(צילום: דוברות המשטרה)
החשדות המיוחסים לשרוך הם קשירת קשר לפשע, גניבת כלי רכב, כניסה למקום צבאי, מסירת רכב לתיקון בשטחים ועבירות נוספות. לפי החשד הוא היה מעורב בגניבת הרכב מדימונה שבו הוא נהג עד לבסיס נבטים - שם פרץ את מחסום הכניסה, נמלט מהרכב, עלה על הגדרות סביב וברח. פרטים חדשים מגלים כי הוא נתפס בידי גשש באזור - אך הצליח שוב להימלט.
מחקירתו עולה כי הוא זימן למקום את נהג המונית, שהוביל אותו אל מעבר למחסום שבין שטחי הרשות הפלסטינית לישראל. בפני החוקרים הוא טען כי קיבל את הרכב מונע, עם המפתחות בפנים, ולהבנתו זה היה מתואם עם בעלי הרכב. לדבריו מדובר היה בהונאת ביטוח.
"מעשי החשוד מלמדים כי הגם שבמרדף משטרתי הוא בחר שלא לעצור ולהישמע להנחיות, ולאחר שנמלט מתוך הבסיס החוצה הוא אף דאג כי יועבר אל המחסום כדי שיוכל להימלט אל שטחי הרשות", קבע שופט בית משפט השלום אמיר דורון בהארכת המעצר, "הנתונים מלמדים גם כי קיים חשש משמעותי שהחשוד, ככל וישוחרר בתנאים, לא ישוב לשטחי המדינה לעמוד לדין".
בדיון הסביר נציג המשטרה כי מדובר בהונאת ביטוח: "אתה מעביר את הרכב לשטחים על גניבה, ואז אתה מקבל כסף מהשטחים וגם מחברת ביטוח. הרכב הושאר מונע". לדבריו, החשוד שרוך אישר את הדברים.
עורך הדין המייצג את אביקרז טען: "אין כאן חשד סביר וסתם עשו לו עוול. המשטרה רצה לתקשורת לספר על גניבת הרכב ובגלל כניסה תמוהה של עצורים שמנסים למלט את עצמם, תפסה את החשוד כקורבן". הוא הוסיף כי "מדובר בנכה צה"ל".
עורך דינו של שרוך טען: "יש יותר מבסיס כדי לחשוב שהמשיב נוצל בצורה צינית על ידי המעורבים האחרים. הם ניצלו אותו כי הוא תושב דהריה, אמרו לו 'קח את הרכב, תעביר לחברון' ועל זה הוא הודה. מפה העמדות מתפצלות - הוא הודה בעובדות כפי שהן ואמר מה חלקו.
"מה שתפס את הנפח התקשורתי זו הכניסה לבסיס", המשיך הסנגור, "מתוך כך שהצבא וכוחות הביטחון ידעו במה מדובר, יצאו מתוך ההנחה הברורה ביותר. אנחנו יודעים שהוא שהה זמן קצר מאוד בבסיס, מהאופן שבו חצה את הש.ג, נמלט מהרכב וברח. הוא נתפס על ידי גשש בשטח, ונבהל",.
השופט דורון ציין את העובדה כי הפריצה לבסיס הובילה לכוננות מוגברת ולהקפצה של כוחות אבטחה ושיטור רבים. "יש לזכור שכאשר בוחנים את עניינו של החשוד, יש לבחון אותו במנותק מהאירוע שהתרחש בבסיס שכן אין כל תשתית ראייתית ולו בסיסית המלמדת כי הוא היה מודע להשתלשלות הדברים", כתב השופט, שהורה לשחררו למעצר בית.
מעצרו של חשוד נוסף, נהג המונית ג'ודה אבו ג'מאע (53) מערערה, הוארך בשלושה ימים. לדבריו עורך דינו, "מדובר במקרה שהגיע לתקשורת ומנסים לעשות ממנו יותר ממה שהוא".