המחבל הפלסטיני עבאס א-סייד, אדריכל הפיגוע במלון פארק בליל הסדר, הוא אחד מ-69 אסירים בכלא גלבוע שנדבקו בקורונה. לפי מידע שהגיע לידי ynet, על אף שברשות הפלסטינית דווח כבר אתמול (יום שני) שא- סייד נדבק ולמרות שבשב"ס הכחישו זאת, המחבל היה למעשה בקבוצה מצומצמת של חמישה אסירים שנבדקו אתמול ותוצאות בדיקותיהם היו גבוליות. הבוקר הוא נבדק שוב ונמצא חיובי לקורונה.
4 צפייה בגלריה
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
עבאס א-סייד בבית המשפט, ב-2010
ב-2010 אמר: "זו התנגדות לכיבוש". עבאס א-סייד
(ציום: נועם מושקוביץ)
4 צפייה בגלריה
בית כלא "גלבוע"
בית כלא "גלבוע"
69 אסירים נדבקו, האגף הפך לאגף בידוד רפואי. בית כלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)
א-סייד נחשב לאחד האסירים הביטחוניים ה"כבדים" ביותר הכלואים בישראל, שסירבה בתוקף לשחרר אותו במסגרת עסקת גלעד שליט.
אשתו של א-סייד אישרה גם היא את הפרטים. גורם במשפחתו טען כי הוא אובחן כחולה קורונה ביום שלישי שעבר, ומאז ישראל ניסתה להסתיר את הפרטים על כך. ברשות האסירים הפלסטינית טוענים כי אסירים נוספים באגף שבו כלוא א-סייד נדבקו בקורונה, אך הם לא ידעו לציין את שמותיהם. מדובר באגף שבו שוהים אסירי חמאס.
עבאס א-סייד תכנן את הפיגוע במלון פארק בחודש מרץ 2002 - פיגוע ההתאבדות הקטלני ביותר שבוצע בישראל, שבעקבותיו יצא צה"ל למבצע חומת מגן. בפיגוע נהרגו 30 בני אדם, ו-160 נפצעו. א-סייד נעצר בידי ישראל כעבור שלושה חודשים, ונידון ל-35 מאסרי עולם. הוא מעולם לא הביע חרטה על מעשיו. ב-2010 הוא אמר ל-ynet: "אני לא מתחרט. זוהי התנגדות לכיבוש. מה עם הצד השני? נהרגו הרבה יותר פלסטינים מישראלים. זו מורכבות הסכסוך".
4 צפייה בגלריה
הפיגוע במלון פארק, 2002
הפיגוע במלון פארק, 2002
הפיגוע במלון פארק, 2002
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
עשרות נהרגו. הפיגוע במלון פארק
עשרות נהרגו. הפיגוע במלון פארק
עשרות נהרגו. הפיגוע במלון פארק
(צילום: שאול גולן)
ברשות הפלסטינית דווח כבר אתמול כי א-סייד נדבק בקורונה, וגורם בשירות בתי הסוהר הכחיש את הדברים ואמר כי הוא לא מופיע ברשומות בתור חולה. בתגובה רשמית משב"ס נמסר כי הם אינם מתייחסים לבריאותם של אסירים.
כפי שדיווחנו הבוקר, ההתפרצות של מחלת הקורונה בכלא גלבוע, שמאכלס בעיקר אסירי חמאס, כוללת עד כה 69 אסירים שנדבקו. ל-ynet נודע כי מרבית החולים המאומתים כלואים באותו אגף. לאור זאת, הוחלט כי כל החולים המאומתים ישהו יחד באגף ושם יטופלו, ומפקד מחוז צפון הכריז על האגף שבו שוהים האסירים כאגף בידוד רפואי. חמשת האסירים שנמצאו גבוליים הוכנסו אף הם לבידוד באגף אחר, ועם קבלת התוצאות התגלה כי ארבעה מהם אובחנו - והם הועברו לאגף יחד עם שאר חולי הקורונה.
בית הסוהר הוכרז כ"אזור אדום" ונעצרו הכניסות אליו והיציאות ממנו עד לסיום דגימת כלל האסירים והסגל וחיטוי שטח בית הסוהר. בסך הכול אובחנו 102 אסירים כחולי קורונה בבתי הכלא ברחבי הארץ.
בתגובה להתפרצות הקורונה בכלא מסרו בחמאס: "העלייה במספר חולי הקורונה בבתי הכלא בישראל היא איום מסוכן על חיי האסירים. אסון אמיתי עלול לפקוד אותם. הזלזול הישראלי וההתעלמות מבריאות מחייב את ארגון הבריאות העולמי ואת כל הגורמים הרלוונטיים להתערב במהירות כדי להציל את חיי האסירים בכלא גלבוע".
כבר בחודש יולי אמרה המדינה לבג"ץ בדיון על תנאי האסירים, כי "כללי הריחוק החברתי אינם צריכים לחול על אסירים ביטחוניים". בדיון בעתירת מרכז עדאלה, בדרישה ליישם את הנחיות משרד הבריאות באגפי האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע, שנערך ב-23 ביולי, נודע כי 30 סוהרי שב"ס חלו בקורונה ו-489 נמצאים בבידוד. עד כה חלו שבעה אסירים ו-58 נמצאים בבידוד.
בעתירה, שהוגשה במאי 2020 באמצעות עו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה, מפורט מידע שהגיע מידי אסירים ולפיהם שישה אסירים חולקים תאים בגודל ממוצע של 22 מ"ר (כולל מטבח, מקלחת ושירותים), בצורה שאינה מאפשרת להם לעמוד בכללי הריחוק החברתי ובכך למנוע הידבקויות בנגיף. זאת, על פי מרכז עדאלה, "לאחר ניסיונות חוזרים לקבל מידע מידי שב"ס אודות תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים, במיוחד לנוכח החרגתם מההסדרים שנועדו להפחית הצפיפות בכלא ושלא רווחו את האגפים בהם הם מוחזקים". עוד אומרים בעדאלה כי תנאי כליאה אלה אינם עומדים בסטנדרטים שבג"ץ קבע בעתירת האגודה לזכויות האזרח המחייבים מרחב מחייה מינימלי של 4.5 מ"ר לכל אסיר.
תשובת המדינה שהוגשה ונדונה בשעתו, התבססה על הטענה כי כללי הריחוק החברתי אינם צריכים לחול על בני משפחה או על מי שמתגוררים יחד. זאת, בעוד המדינה הכירה בצורך להפחית את הצפיפות בין כותלי בתי כלא, הן בדברי ההסבר לתקנות שעת חירום האוסרות ביקורים בבתי הכלא לרבות עורכי דין, והן בהנמקותיה לשחרור מנהלי של אסירים פליליים בתקופת הקורונה.