המתח בשכונת שייח ג'ראח בירושלים גובר. גם אתמול (ד') התקיימו עימותים בין המשטרה למפגינים ונעצרו חמישה בני אדם על רקע המחאות נגד ההחלטה לפנות משפחות ערביות מהשכונה. היום, אם לא תושג פשרה, עשוי בית המשפט העליון להכריע בעניין.
לפי הכרעת בית המשפט המחוזי בירושלים, שמבוססת על חוק הסדרי משפט ומנהל משנת 1970, תושבים פלסטינים שמתגוררים זה עשרות שנים בשכונה נדרשו לפנות את בתיהם לטובת תושבים יהודים. המקרה הנוכחי מתייחס לשמונה משפחות, שבע מהן ערערו לעליון.
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה עוצרים פלסטיני ב שייח ג'ראח
כוחות משטרה עוצרים פלסטיני ב שייח ג'ראח
עימותים בין המשטרה למפגינים בשייח ג'ראח, הערב
(צילום: רויטרס)
שופטת בית משפט העליון דפנה ברק-ארז הציעה פשרה בעניין, לפיה הבתים יעברו לידיים יהודיות והדיירים יישארו לגור בהם ויוכרו כדיירים מוגנים, ואז יצטרכו לשלם שכירות. המשפחות צפויות לתת תשובה עד השעה 13:00 לגבי הפשרה. אם המשפחות יתנגדו לפשרה, ייתכן שבית המשפט יקבל הכרעה בנושא כבר היום.
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה עוצרים פלסטיני ב שייח ג'ראח
כוחות משטרה עוצרים פלסטיני ב שייח ג'ראח
כוחות משטרה עוצרים פלסטיני בשייח ג'ראח
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
(צילום: רויטרס)
בהפגנות בימים האחרונים משתתפים פלסטינים וערבים ישראלים מאזורים שונים בארץ. "אם המדינה תמשיך להתעקש – ההפגנות יתרחבו והמשטרה תתקשה להשתלט עליהן", אמרו המפגינים. "זה יגרור אותנו למלחמה. לפגוע בבתים ואדמות זה קו אדום ואנחנו לא נשתוק. לא נופתע אם במאבק הזה נראה אנשים שמוכנים להקריב את חייהם למען הבתים והשארת המשפחות בתוכם". אתמול התערב בנושא ארגון חמאס, וראש הזרוע הצבאית שלו מוחמד דף פרסם הודעה נדירה שבה אמר כי כי ארגונו לא יעמוד שלוב ידיים "אם לא תיעצר התוקפנות נגד הפלסטינים בשכונת שייח ג'ראח", וכי "ישראל תשלם על כך מחיר יקר".
במשטרה אמרו אמש כי "בפעילות חכמה במהלך התפרעויות אלימות במקום מצד המפגינים, נעצר חשוד לבוש באפוד צוות רפואה (סהר אדום) לאחר שנצפה מיידה אבנים לעבר הכוחות שפועלים במקום שהוכוונו וביצעו את מעצרו. כוחות המשטרה ומג"ב ממשיכים בפעילות נחושה להשבת הסדר, איתור חשודים ומעצרם".
סלאח דיאב, בן משפחה שניצבת בפני פינוי, אמר: "הבתים שלנו נמצאים בסכנה אבל לא נתייאש ונמשיך להיאבק, לא נצא מכאן. אלה הבתים שלנו ולא של אף אחד אחר. סמוך לבית שלי נמצא בית שמתנחלים נכנסו אליו אחרי שפינו משפחה. המדינה רוצה לגרש אותנו בכוח ודואגת רק למתנחלים על חשבון תושבי שייח ג'ראח וירושלים. אם ישתלטו עם הבתים זאת תהיה דרך להשתלט על עוד בתים בכל מקום שמתגוררים בו אזרחים ערבים פלסטינים".
מונה אלקרד, תושבת השכונה, הוסיפה כי "כבר שנים אנחנו מבקשים מירדן לשלוח את הניירת שתוכיח בעלות על הקרקע, אך ללא הועיל. אנחנו מתעסקים עם מערכת משפט לא חוקית. היא רוצה לשרת את המתנחלים, הם לא רוצים שיהיה מקום מגורים ערבי פלסטיני בירושלים".
5 צפייה בגלריה
בית עם בגן דוד שכונת שייח ג'ראח מזרח ירושלים
בית עם בגן דוד שכונת שייח ג'ראח מזרח ירושלים
בית עם מגן דוד ודגל ישראל בשכונת שייח ג'ראח
(צילום: AFP)
"במשך שנים סירבו בתי המשפט לפתוח את תיק המקרקעין מכיוון שאין שום ראיות שהקרקע היא של המדינה" הוסיפה אלקרד, "אפילו עורך הדין שמלווה אותנו אמר בבית המשפט: 'אם יש לך מסמך כלשהו שמוכיח שהקרקעות בשייח ג'ראח' שייכות לאחרים, אז יכולים לקחת אותן'".
אלקרד סיפרה שמשפחתה גרה רק בחלק מהבית כי על החלק השני "המדינה השתלטה כדי למסור אותו למתנחלים". היא חוותה לפני יותר מעשור פינויים של משפחות אחרות בשכונה שלטענתה נותרו "ללא בגדים": "הם לא הסתפקו בפינוי, אלא גם נדרשו לשלם את הוצאות המעבר של הרהיטים".
הפינוי האחרון בשכונה התרחש בספטמבר 2017. אז משפחת שמאסנה נאלצה לפנות את ביתה לטובת יהודים. על פי נתונים עדכניים מטעם סוכנות האו"ם, ישנן עוד 71 משפחות שניצבות בפני תביעות פינוי בשכונת שייח ג'ראח, שמהווות חלק מ-218 משפחות במזרח ירושלים שעלולות למצוא את עצמן ללא קורת גג.

עבד עודה מגיע כל יום מקלנסווה שבמשולש כדי להפגין. "המדינה לא הסתפקה בהגירת כמיליון פלסטינים בנכבה", הוא אומר, "בכל פעם היא מחוקקת חוקים חדשים שגורמים לנו להפסיד את אדמותינו והבתים שלנו. היום זה קורה בשיח' ג'ראח בויפו. אני פונה לחברה הערבית להצטרף אלינו כדי למנוע עוד הגירה. למדינה אין שום מסמכים שהקרקע היא בבעלותה. אם המדינה רוצה לגרום להם להגר – שיחזירו אותם ליפו".
כיום מתגוררות בשייח ג'ראח כ-20 משפחות יהודיות שמתכוונות להתרחב בהמשך. המשפחות טענו כי יש לקיים את פסק הדין של בית המשפט המחוזי, ושהפלסטינים מפריזים בכמות התושבים שצפויים להתפנות. "הערבים אומרים שמתכוונים לפנות 500 איש. זה נכון רק אם בכל דירה גרים 60 אנשים", אומר אריה קינג, "בימים אלו ישנם עשרות יהודים שפסק דין לפינוי עומד נגדם ביפו, בבאר שבע ואף בירושלים. פסק הדין שניתן כנגד ערבים לא שונה מפסק הדין שניתן כנגד עשרות היהודים ברחבי הארץ. מדובר על הליך אזרחי בין בעלי נכסים חוקיים לפולשים".
גלעד כהן ואלישע בן קימון השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:46, 05.05.21