אם יש משהו שגדעון סער הוכיח בשבועיים האחרונים, מאז נטש את הליכוד בסערה והקים מפלגה חדשה, זה יכולות עודפות ביחס למקובל במערכת הפוליטית. הוא יודע ליזום, לתכנן ולהפתיע. כשסער פרש, נשא נאום חריף נגד נתניהו, ולאחר מכן צירף את יפעת שאשא ביטון, נראה היה שבזבז תחמושת רבה מדי בשלב מוקדם מאוד בקמפיין. בסביבתו אמרו שיהיו עוד הפתעות רבות ומגוונות. צירופו של זאב אלקין מוכיח שצדקו.
זו לא רק הפרישה המפתיעה של אלקין, שנשמרה בדיסקרטיות אף שהמגעים מתנהלים זה יותר משבועיים (הפעם גם ליברמן, האיש שיודע כמעט הכול, לא גילה מבעוד מועד), זה גם - ואולי בעיקר - הטקסט של אלקין: אחד הנוקבים, החדים והקשים שנוסחו אי פעם נגד בנימין נתניהו.
דברי אלקין הופכים את הבטן למתנגדי נתניהו, אבל לא פחות מכך – לאוהדיו. זהו טקסט מפורט של מי שראה את הדברים מבפנים. התיאורים כיצד התפרץ לחדרו של נתניהו ומה אמר לו בשעות הלחץ בארבע עיניים, סיפקו הצצה די נדירה אל מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הישראלית.
אלקין הוא לא עוד חבר בליכוד. הוא היה תקופות ממושכות בכוורת האינטימית ביותר של ראש הממשלה. איש לא ציפה שהשר הנאמן, זה שרץ להגן על נתניהו כל בוקר בכלי התקשורת, יפציץ כך משום מקום. בחיל האוויר אומרים שהמטוס שיפיל אותך הוא זה שאתה לא רואה. ובכן, אלקין הגיח אמש כמו מפציץ אסטרטגי ואיש, גם לא נתניהו, לא ראה את זה מתקרב.
למהלך של אלקין היו שותפי סוד בודדים בקמפיין סער בשבועיים האחרונים. את הנאום עצמו לא כתבו קמפיינרים כי אם אלקין עצמו, מילה אחר מילה. סער ראה את הטקסט מראש. הוא צולם שעתיים לפני פרסומו, ואפילו הדוברים של הקמפיין – שהודיעו לעיתונאים על הודעה חשובה שתימסר בערב – לא ידעו באיזו הודעה מדובר.
ניכר מהטקסט שחיבר אלקין שנשא עמו מטען רב, זמן רב, נגד נתניהו. הוא פוליטיקאי שנראה אפור, נטול כריזמה, אבל במערכת הפוליטית יודעים כולם שהוא אחד הפוליטיקאים המבריקים ביותר שצמחו בישראל ב-20 השנים האחרונות. אלקין מביא לסער נכסים רבים מעצם היותו איש ימין מובהק, מתנחל, חובש כיפה ודובר רוסית, אבל הנכס המרכזי הוא מוחו הפוליטי החריף, שהפסיק לעבוד אתמול רשמית עבור ראש הממשלה.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
סער הקדים את בנט והפתיע את נתניהו
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם, יואב דודקביץ')
אלקין הוא שחמטאי מחונן. בהשראת "גמביט המלכה", הסדרה המדוברת של נטפליקס, המהלך של סער הוא פתיחה מהממת. יציאה להרפתקה תוך ויתור על מיקום בצמרת מפלגת השלטון. אלקין יהיה שותף בכיר אצל סער וצפוי להוביל את ניהול המו"מ הקואליציוני להקמת ממשלה, אם וכאשר סער יקבל את המנדט לעשות זאת. היחסים בניהם, אגב, חמים כבר הרבה שנים. אלקין הגיע להלוויה של אבי רעייתו של סער, כאשר שאר שרי הליכוד חששו לעשות זאת לבל יסומנו בבלפור.
סער השלים בזמן קצר שורת מהלכים מוצלחת שהופכת אותו לפי שעה למתמודד המרכזי מול נתניהו. ראש בראש. הוא התפטר מהליכוד בטרם הוכרזו בחירות, דבר שנראה בזמן אמת כהימור מסוכן, והיום נראה כהימור נכון ומתגמל במיוחד. קפיצתו למים והכרזתו כי יתמודד לראשות הממשלה לפני בנט נראית עתה בעלת משמעות גדולה. הוא תפס את המשבצת.
במערכת בחירות אחד הדברים החשובים הוא קביעת סדר יום. בשבועיים האחרונים קובע סער את סדר היום הפוליטי. נתניהו, שהיה השליט היחיד והבלעדי בקביעת סדר היום הפוליטי בישראל זה למעלה מעשור, נאלץ להגיב ליוזמות של סער כמה וכמה פעמים.
"ואיזה קור בחוץ, זה לא בסדר, המילים שלך הקפיאו את החדר", שרה נוי פדלון. ניתן להניח שלמשמע נאומו של אלקין, זו הייתה פחות או יותר תחושתו של נתניהו בזמן ישיבת הממשלה אמש. ויש בשיר שורה מעניינת נוספת: "האגו שלי שתלטן איך נתתי לך ללכת". לא יהיה מופרך להעריך שנתניהו מזדהה היום גם עם השורה הזו.