יו"ר ועדת הקורונה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון (הליכוד), ספגה בימים האחרונים ביקורת קשה ממפלגתה ואף מתמודדת עם ניסיון להדיחה בעקבות עמדתה נגד הגבלות הקורונה שעליהן מחליטה הממשלה. בריאיון היום (שני) לאולפן ynet היא טוענת: "משרד הבריאות צריך לשכנע אותנו, אבל יש סתירה בנתונים שהוא מציג. ביקשנו להבין ממה היא נובעת ולקבל פילוח של הנפטרים - אבל לא קיבלנו וכנראה שלא נקבל".
בהתייחס לניסיונות להדיחה אמרה ח"כ שאשא ביטון כי "אני לא מתעסקת בזה. כל כולי בדיוני הוועדה, יש לנו החלטות מאוד קשות שיושבות על השולחן ועלינו להיות ממוקדים לטובת הציבור. הנושא לא בידיי ואני מעדיפה לא לעסוק בו".
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"נדרשים פתרונות יצירתיים". ח"כ שאשא ביטון
(צילום: שמיר אלבז)
מיקי זוהר וגורמים בסביבת ראש הממשלה איימו בהדחה. דיברו איתך? "לא. אנחנו משקיעים בזה כל כך הרבה זמן כשיש לפנינו שני משברים מאוד גדולים - משבר בריאותי חמור ומשבר כלכלי חמור. אנחנו מבינים היום גם שהמגפה היא באמת רב-ממדית, יש בה גם היבטים חברתיים וכלכליים וגם היבטים של בריאות הנפש שאף אחד לא מתייחס אליה. אנחנו רואים את הסטרס והמתח בציבור, וחייבים לתת על כך את הדעת".
יכול להיות שאותם גורמים ירדו מהעץ כי ראו שאין לזה גב בציבור ובקואליציה? "אני באמת לא עסוקה בזה. הייתי אתמול בדיון של יותר מחמש וחצי שעות, והיום בבוקר נמשיך אותו. אנחנו כל כך ממוקדי מטרה לראות איך עושים את האיזונים הנדרשים בין ההיבטים החברתיים, הכלכליים ובריאות הנפש לבין הנושא הבריאותי. אנחנו צריכים לראות מה הנזק הכלכלי והחברתי של כל מגבלה שמתקבלת, מול התועלת הבריאותית שלה. בדברים האלה אני נמצאת ועוסקת יום-יום".
על נושא סגירת הקייטנות, שלא יגיע לשולחן ועדת הקורונה, אמרה שאשא ביטון כי "מספר החולים המאומתים במערכת החינוך הולך ויורד. יש עוד כשבוע לבית הספר של החופש הגדול, ולכן אני ממליצה לשקול שוב את הנושא. יותר טוב לנו שהילדים נמצאים בתוך המערכת, אפילו בהיבט של קטיעת שרשראות הדבקה. אם יהיה חולה מאומת נוכל לשלוח לבידוד את הסביבה שלו, כי נדע באיזה כיתה הוא היה ומי הצוות שהיה שם. ככה הרבה יותר קל לטפל בזה".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"הטנקים ברמת הגולן ולא נותנים לנו להביא תגבורת". קיש
(צילום: ערוץ כנסת )
אתם עומדים לשנות את המתווה לגבי המסעדות ולאשר את הפתיחה שלהן? "קודם כל הכלי האמיתי הוא בידיים של הציבור, וככל שיקשיב יותר להנחיות, יקיים ריחוק חברתי ויעטה מסכות, נצליח לנצח את המגפה הזו ביחד. יש הרבה מדינות בעולם שמצאו פתרונות יצירתיים למסעדות. אנחנו לא רואים תחלואה גדולה במסעדות לפי הנתונים שהוצגו בוועדה, לצד העובדה שקצב ההכפלה הולך ויורד משבעה ימים לעשרה ימים. אני לא בטוחה שסגר הוא הדבר הנכון".
לדבריה, "אני חושב שצריך תו סגול שהוא אולי מחמיר יותר, ושוב אני אומרת - לבדוק את הנזק הכלכלי של מאות אלפי משפחות שיישארו ללא פרנסה, מול הנזק הבריאותי מהמגבלות הללו".
אפשר למצוא פתרון יצירתי ולא פשוט לנעול הכל כמו שבמשרד הבריאות מעוניינים? "נכון, במיוחד לנוכח העובדה שאנו יודעים שהנגיף הזה יהיה פה לפחות חצי שנה, אם לא שנה, ויש כאלו שאומרים שגם יותר. אנחנו חייבים למצוא את הדרך לחיות איתו ולהשריש בקרב הציבור הסתגלות לחיים האלה ולהנחיות. אני חושבת שאם נצליח, דרך הסברה ורתימת הציבור, להביא לכך שכולנו נסגל אורחות חיים אחרים - זה יהיה פתרון נכון יותר מלסגור ענפים. אנחנו עדיין לא נמצאים בנקודה שסגר הוא הפתרון".

על אמירתו של סגן שר הבריאות יואב קיש נגד ועדת הקורונה, שלפיה "הטנקים ברמת הגולן שועטים ולא נותנים לנו להביא תגבורת", אמרה שאשא ביטון: "אני בעצמי חוקקתי את החוק שהממשלה יכולה לקבל כל החלטה ברגע של חירום, ורק אחרי שתיכנס לתוקף היא תגיע לשולחן הוועדה. תפקיד הכנסת הוא לבחון את ההחלטות על סמך נתונים וחוות דעת מקצועיות, תוך שמיעת כל האנשים שעוסקים בתחום. אם הוועדה לא תקיים דיון רציני אנחנו פשוט חוטאים לציבור".
"לא קל לי ולא קל לוועדה בסיטואציה הזו", הוסיפה. "אנחנו יודעים שיש לנו אחריות מאוד גדולה. משרד הבריאות צריך לשכנע אותנו שזה באמת מה שנכון ונדרש לעשות. אתמול ישבנו בוועדה וראינו שהנתונים של משרד הבריאות לא תואמים ויש סתירה ביניהם. ביקשנו להבין ממה נובעת הסתירה ולקבל פילוח של הנפטרים - באיזה גיל הם ומה מחלות הרקע שלהם - ועד עכשיו לא קיבלנו וכנראה שגם לא נקבל".
איך אחרי ארבעה חודשים משרד הבריאות לא מסוגל להנפיק נתונים שלפיהם יתקבלו החלטות? "יש נתונים שהם מנפיקים, ואני מתייחסת אליהם ומקבלת על בסיסם החלטות. אגב, הנתונים האלה לא בהכרח תומכים בסגר, אלא ביצירה של פתרונות יצירתיים אחרים. מה שמטריד הוא שבנתונים האלה, בחלק מהמקרים מוצגים מספרים מסוימים ובמקרים אחרים מספרים שונים. זה מה שביקשנו לברר מול אנשי המשרד".
איפה ראית את הסתירה המהותית ביותר? "באחוזי החולים המאומתים. אנו רואים שאחוז החולים המאומתים ירד ושקצב התחלואה הולך ויורד, ולכן היום בוועדה נשוב לשאול את השאלות ונזמין מומחים נוספים שהם לא תמימי דעים. נביא דעות לכאן ולכאן, נשמע את כולם ונצטרך להכריע איזה מגבלות מקבלים ואיזה לא. אני מקווה שנעשה את ההחלטה הנכונה על בסיס הנתונים עבור אזרחי ישראל".