נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן החריף היום (ב') בצורה משמעותית את הטון הלוחמני מול צרפת ונשיאה עמנואל מקרון, וקרא לאזרחי ארצו להחרים מוצרים צרפתיים במחאה על אמירות שהשמיע לאחרונה הנשיא הצרפתי, במסגרת המאבק שלו באיסלאמיסטים בארצו. ארדואן האשים בנאומו היום שמקרון מוביל "קמפיין שנאה" נגד המוסלמים באירופה. הוא אף טען כי הללו נרדפים כעת כמו שהיהודים נרדפו לפני מלחמת העולם השנייה.
עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
גידופים וקריאות לחרם. ארדואן
(צילום: MCT)
בעולם המוסלמי, נזכיר, נשמעות בימים האחרונים קריאות לחרם על מוצרים צרפתיים במחאה על דברים שאמר מקרון בשבוע שעבר, אחרי שאיסלאמיסט קיצוני רצח ליד פריז את המורה סמואל פאטי, מכיוון שהראה לתלמידיו קריקטורות של הנביא מוחמד. מקרון אמר שצרפת "לא תוותר על הקריקטורות" ושפאטי "נרצח בגלל שהאיסלאמיסטים רוצים לקחת לנו את העתיד שלנו". עוד לפני הדברים האלה מקרון עורר סערה, כשהכריז בתחילת החודש שיילחם ב"בדלנות האיסלאמיסטית", שמתפשטת בחלק מהקהילות המוסלמיות בצרפת. הוא כינה את האיסלאם "דת במשבר".
ארדואן כבר תקף בחריפות את מקרון בשבת, ואמר אז שהוא צריך לקבל "טיפול רפואי" בגלל יחסו למוסלמים. האמירה הזו של נשיא טורקיה הביאה למחאה מצד פריז, שהחזירה את השגריר שלה מאנקרה. למרות זאת ארדואן חזר על האמירה הבוטה הזו אתמול, וגם בנאומו היום. היום, עם זאת, הוא הצטרף גם לקריאות לחרם על צרפת, דבר שעשוי להרגיז עוד יותר את פריז.
5 צפייה בגלריה
בריסל האיחוד האירופי הסכם סיוע כלכלי מגפת קורונה עמנואל מקרון
בריסל האיחוד האירופי הסכם סיוע כלכלי מגפת קורונה עמנואל מקרון
מקרון. "האיסלאם דת במשבר"
(צילום: EPA)
"ממש כמו שהם בצרפת אומרים 'אל תקנו מותגים טורקיים', אני קורא לכל האזרחים שלי מפה: לעולם אל תעזרו למותגים צרפתיים או תקנו אותם", אמר ארדואן בנאום שנשא באנקרה, עם תחילתו של שבוע שבו חוגגים המוסלמים את יום הולדתו של הנביא מוחמד.
צרפת, יצוין, היא המקור העשירי בגודלו של סחורות מיובאות בטורקיה. המכוניות הצרפתיות, למשל, הן מכלי הרכב הנמכרים ביותר שם. צרפת היא גם השוק השביעי בגודלו של ייצוא עבור טורקיה. היחסים הצוננים בין שתי המדינות, שחברות שתיהן בברית נאט"ו, החריפו בעקבות כמה נושאים גיאופוליטיים, מהסכסוך בין יוון לטורקיה על המשאבים בים התיכון ועד למלחמה בקווקז בין ארמניה לאזרבייג'ן.
בנאום שנשא היום באנקרה אמר ארדואן כי על מנהיגי אירופה לשים סוף לאג'נדה "אנטי-מוסלמית" שמוביל לטענתו מקרון. הוא האשים גם מנהיגים אחרים באירופה, מבלי לנקוב בשמם, בתמיכה ב"קמפיין שנאה נגד האיסלאם והמוסלמים", ואף כינה אותם "פשיסטים" ו"נאצים". לדבריו, ישנו "קמפיין של לינץ' שמנוהל נגד המוסלמים, שדומה לזה שנוהל נגד יהודים באירופה לפני מלחמת העולם השנייה".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד עמנואל מקרון ו צרפת ב איסטנבול טורקיה
הפגנה נגד עמנואל מקרון ו צרפת ב איסטנבול טורקיה
שלט בגנות מקרון, בהפגנה באיסטנבול
( צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד עמנואל מקרון ו צרפת ב אום אל פחם
הפגנה נגד עמנואל מקרון ו צרפת ב אום אל פחם
הפגנה נגד מקרון באום אל-פחם
( צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
קריאה ברשת להחרים מוצרים מ צרפת בגלל דברי מקרון על מוסלמים
קריאה ברשת להחרים מוצרים מ צרפת בגלל דברי מקרון על מוסלמים
כרזה ברשתות החברתיות נגד מקרון, המציגה אותו כחזיר
( צילום: MCT)
מנהיגי אירופה מתייצבים לצד מקרון. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מיהרה אחר הצהריים לגנות את "ההשמצות" של ארדואן. אתמול אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, שדבריו של ארדואן "בלתי מקובלים" וקרא להפסיק את הרטוריקה המסוכנת הזו.
כאמור, קריאות לחרם על צרפת נשמעו לא רק בטורקיה. מוסלמים בכמה מדינות יצאו בימים האחרונים להפגין נגד מקרון, אפילו בישראל, ביפו ובאום אל-פחם. בדיר אל-בלאח שברצועת עזה פלסטינים שרפו תמונות של מקרון וקראו לדבריו "מתקפה ועלבון נגד האיסלאם".
בכמה ערים בלוב מפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין השאר "הנביא הוא הקו האדום", בצירוף תמונות של מקרון עם סימון של קו אדום על פניו. "כמוסלמים זו החובה שלנו לכבד את כל הנביאים, אז אנחנו מצפים מדתות אחרות לעשות את אותו הדבר", אמרה בטריפולי פטימה מחמוד, עקרת בית בת 56. היא ציינה ש"דמוניזציה של האיסלאם והמוסלמים" לא תתרום לשקט ברחוב הצרפתי.