רודן צ'אד אידריס דבי הוכרז היום כמת, יום אחרי ההודעה הרשמית על כך שניצח בבחירות לנשיאות וזכה בכהונה שישית. צבא צ'אד מסר בצהריים (יום ג') כי דבי מת מפציעות שספג בחזית במלחמה במורדים. עוד נמסר כי בנו של הרודן, מחמוד קאקה, מונה לנשיא הזמני במקומו.
3 צפייה בגלריה
נשיא צ'אד אידריס דבי
נשיא צ'אד אידריס דבי
"מת בשדה הקרב". דבי
(צילום: רויטרס)
אתמול דווח כי דבי ניצח בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשבוע שעבר עם 79.3% מהקולות. במקביל, צבא צ'אד הודיע כי הוא הודף את כוחות המורדים שפתחו במתקפה על הבירה נג'מנה.
דבי בן ה-68 שלט בצ'אד במשך כ-30 שנה. אתמול הודיע צוות הקמפיין שלו כי הוא בדרכו לחזית כדי להצטרף לכוחות הנלחמים ב"טרוריסטים", לאחר שהמורדים, שבסיסם מעבר לגבול הצפוני בלוב, התקדמו מאות ק"מ דרומה לעבר נג'מנה.
"הנשיא נשם את נשימתו האחרונה בהגנה על המדינה בשדה הקרב", אמר בצהריים דובר הצבא, גנרל אזם ברמנדאו אגונה, בהצהרה שהקריא בטלוויזיה הממלכתית. הוא דיבר לצד קציני צבא, שאותם כינה "מועצת המעבר הלאומית".
הצבא הכריז על פיזור הפרלמנט ומסר כי המדינה תנוהל ב-18 החודשים הקרובים על ידי מועצת המעבר. "קריאה לדיאלוג ולשלום נשלחת לכל אזרחי צ'אד, במדינה ובחו"ל, כדי להמשיך לבנות ביחד את צ'אד", אמר אגונה. "המועצה מבקשת להרגיע את העם בצ'אד, כי ננקטו כל האמצעים כדי להבטיח שלום, ביטחון וסדר".
3 צפייה בגלריה
ביקור נשיא צ'אד אידריס דבי יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים
ביקור נשיא צ'אד אידריס דבי יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים
דבי עם נתניהו בירושלים, 2018
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
דבי התגייס לצבא בשנות ה-70 כאשר ארצו הייתה בעיצומה של מלחמת אזרחים, והתגלה כקצין מצטיין. מעמדו התבסס בשנות ה-80 אחרי שהפך למפקד כוחות המורדים בהנהגתו של היסן הברה, שהפך בהמשך לנשיא. בהמשך התערערו היחסים בין השניים ודבי נמלט לסודן השכנה, שם איגד צבא של תומכים.
ב-1990 הוא חזר לצ'אד ותפס את השלטון בהפיכה צבאית. הוא נחשב בעל ברית קרוב של מנהיגי המערב, אך ספג ביקורת ציבורית רבה בארצו בשל האופן שבו ניהל את משאבי הנפט של המדינה ופעולות שנקט נגד מתנגדיו.
ב-2018 הגיע דבי לביקור היסטורי בישראל. כחודשיים לאחר מכן ביקר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בצ'אד, שם הכריז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות אחרי 47 שנות נתק.