1 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר השלישי
אכיפת הסגר השלישי
מחסום משטרתי
(צילום: דוברות המשטרה)
אכזבה קשה משיעורי התחלואה הנוכחיים, תחושת ייאוש והמלצה לחסן את הפלסטינים. אלו הן התובנות המתגבשות של קבינט המומחים של הקורונה בתום ישיבה שהתקיימה אמש (רביעי). בישיבה דנו המשתתפים על אסטרטגיית היציאה מהסגר הנוכחי, זאת כשברקע מבצע החיסונים שאמנם מתרחב, אך השפעותיו עוד לא ניכרות בבתי החולים ובמחלקות הקורונה.
בתוך כך צפוי הקבינט להמליץ על הארכת הסגר בשבוע, אך לאחר מכן יהיה צורך לבחון את יעילותו מחדש ואולי לא יהיה טעם להאריכו. בקבינט סיפרו כי "ברור שאי אפשר להיות בסגר לנצח. אנחנו רואים שהאפקט שלו הוא שולי עד כה ויעילותו מוטלת בספק, וזה עוד כשיש חיסונים. אנחנו מבינים שאנחנו מתמודדים פה עם אירוע מתמשך יותר, וזאת ככל הנראה בגלל הווריאנט הבריטי".
עוד הוסיפו כי "בפנינו שתי אופציות: או סגרים ופתיחות לאורך 2021, גזירה שברור שהציבור לא יוכל לעמוד בה, או פתיחה במקביל לחיסון האוכלוסייה, תוך הבנה שברור שיהיו לכך מחירים. הגענו לקו האדום של הנזקים שהסגר הארוך והמתמשך הזה יוצר".

יש לציין כי עד כה היה זה קבינט המומחים שנהג להמליץ על הטלת סגרים לאורך משבר הקורונה והוביל קו שמרני ואגרסיבי באופן יחסי. העובדה כי גם בקבינט מטילים כעת ספק ביעילות הסגרים מבהירה עד כמה מטילים ספק כעת במערכת הבריאות ובמשרד הבריאות באשר ליעילות השימוש בכלי הזה בשלב זה.
כמו כן, יודגש כי להמלצות הקבינט אין תוקף מחייב והן מוצגות בישיבות קבינט הקורונה. במספר הזדמנויות בעבר המלצות הקבינט לא התקבלו. פרוטוקול הוועדה צפוי להתפרסם בהמשך היום, לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים היום ובה צפויה להתקבל החלטה בעניין הארכת הסגר.
בנוסף, בקבינט דנו אתמול בחיסון פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית נגד קורונה, וזאת בצל טענות הרשות הפלסטינית לפיהן ישראל מעכבת העברת חיסונים לשטחי הרשות. "זה לא מסיבות פוליטיות", הבהיר גורם בקבינט. "כאנשי רפואה, אנחנו חייבים לחסן את הפלסטינים גם בגלל המעברים שלהם לכאן וזו תהיה ההמלצה הגורפת שלנו. היה ממש קונצנזוס אתמול בעניין הזה". לדברי גורם אחר, "חיסון הפלסטינים הוא אינטרס שלנו. נראה שיש שיקולים פוליטיים בכך שעד כה הם לא חוסנו".
מעמותת "רופאים לזכויות אדם" נמסר: "אנו מברכים על החלטת הדרג המקצועי להמליץ לדרג הפוליטי להעביר חיסונים לפלסטינים. גם אם עיקר המשקל ניתן בהחלטה לשיקולי בריאות הציבור בישראל, אנו רואים בכך פעולה של יישום אחריותה של ישראל כלפי מי שנתונים לשליטתה, ועמידה בצו מוסרי. אנו קוראים לממשלה למלא אחר מחויבותה לפלסטינים ולאמץ את המלצת קבינט הקורונה לאלתר".

בתדרוך שקיים בצהריים עם בכירי משרדו אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי בניגוד לסגרים הקודמים, התחלואה נותרה גבוהה. "גל התחלואה מסרב לרדת, כנראה בגלל המוטציה שמשתוללת", אמר אדלשטיין, "בבתי החולים המצב מאוד קשה, זה מצב שלא היה כמותו מאז פרוץ המשבר".
אדלשטיין הוסיף כי "לצאת מהמצב הנוכחי של התחלואה מהסגר זה הפקרות, זה מצב שלא נוכל לעמוד בו, זה לבוא עוד שבועיים שלושה לאותם בעלי עסקים שיסגרו פעם נוספת שתמוטט אותם לגמרי. חוסר אחריות". לדבריו, "הסגר הוא למען בריאות הציבור ולכן גם בממשלה וגם בכנסת יצטרכו לבחור - או המשך הסגר או פתיחה מלאה, עם כל מה שמשתמע מכך".

7,668 מאובחנים חדשים אתמול, 34 נפטרו

7,668 ישראלים אובחנו אתמול (רביעי) כחיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול פוענחו כ-83 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 9.2% - נמוך מעט מהימים האחרונים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,772 חולי קורונה – 1,132 מהם במצב קשה. 306 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה.

4,609 חולי קורונה נפטרו מאז פרוץ המגפה. אתמול נפטרו 34 חולים וביום ראשון נרשם מספר שיא של נפטרים – 76. מבחינת החיסונים קרוב ל-2,850,000 ישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה וכמעט 1.5 מיליון גם את המנה השנייה.
בסך הכול קיבלו 30.92% מהישראלים את המנה הראשונה של החיסון ו-16.25% גם את השנייה. בעומר 41.41% מהתושבים קיבלו את מנת החיסון השנייה, בלהבים הנתון דומה ובמיתר 33.57%. העיר שבה השיעור הרב ביותר של מקבלי המנה השנייה היא קריית מוצקין עם 31.65% ואחריה קריית שמונה, רמת השרון, קריית אונו, רעננה, הרצליה, כרמיאל ודימונה – שם יותר מרבע מהתושבים קיבלו את שתי מנות החיסון.
הבוקר ציין אדלשטיין כי "2,849,000 איש התחסנו עד היום, מתוכם כ 1.5 מיליון קיבלו גם את המנה השנייה. רק אתמול חוסנו 200,000. החיסונים נפתחו גם לבני 35 ומעלה. אני קורא לכולם - לכו להתחסן במקביל, התחלואה ממשיכה שלא לרדת בקצב הרצוי. לצערי אין מנוס מהארכת הסגר. איש לא חפץ בכך, אך גם כל מי שעיניו בראשו מבין שאין ברירה אחרת".
בתוך כך, הממשלה צפויה להתכנס היום כדי לדון בהארכת הסגר השלישי שהוארך כבר בשבוע ולפי שעה אמור להסתיים ביום ראשון בחצות, וכן בהמשך סגירתו של נמל התעופה בן גוריון - שאם לא תוארך, תסתיים גם כן במועד זה.