הפרויקטור הלאומי למאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר היום (רביעי) כי מבחינה מדעית ניתן לקצר את ימי הבידוד לאנשים שיעשו בדיקה ביום העשירי. "עד כה לא יכולנו לעשות את זה, כי ייעדנו את הבדיקות בעיקר לאנשים עם סימפטומים ולקטיעת שרשראות הדבקה", אמר. "כרגע אנחנו מרחיבים את יכולות המעבדה ויש פתח לכך. הדבר נבחן על-ידי גורמי המקצוע ונצא עם הודעה בימים הקרובים".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
"כל האזרחים יכולים להיבדק, גם ללא תסמינים". פרופ' גמזו והשר אשכנזי במפקדת אלון
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
"לממשלת ישראל יש יכולת קטיעה טובה, בניגוד לחודשים האחרונים". מפקדת אלון
גמזו, שאמר את הדברים במהלך ביקור של שר החוץ גבי אשכנזי במפקדת אלון לקטיעת שרשראות הדבקה, התייחס גם לסוגיית הערים האדומות שימשיכו להיות בסגר גם לאחר ההקלות. "כולנו בסגר, השאלה כמה זמן הוא צריך להימשך ואם צריך להיות אותו דבר בכל עיר", אמר. "לערים עם תחלואה גבוהה צריך לתת לתושבים יותר זמן, כי הם לא הגיעו לרמת תחלואה בטוחה - ואז אם ניתן הקלות הן עלולות לגרום למצב שרמת התחלואה שם תקפוץ מהר".
"זה לא בטוח ולא נכון לתושבים", הוסיף פרופ' גמזו. "לא מדובר בסגר דיפרנציאלי, אלא בהמשך האמצעים במקום שיש בו יותר תחלואה וקושי".
גמזו הוסיף כי כיום אחוז הבדיקות החיוניות דומה למצב שבו היינו בחודש אוגוסט, ויש גם ירידה בסימפטומים. "הדרך הנכונה לנהל את הקורונה היא להגדיל את הבדיקות ולהקטין את שיעור הבדיקות החיוביות", אמר. "צריך לדעת לחסל או לנטרל את הקורונה. אפשר לעשות את זה על-ידי מודיעין יותר טוב, לא רק ברמה היישובית אלא גם ברמת השכונה, המשפחה והמסגרות הקטנות. כך מקטינים את ההדבקה".
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
גבי אשכנזי ופרופ' רוני גמזו בביקור במפקדת אלון
"דואגים לחיסונים לאזרחי ישראל". השר אשכנזי
לקראת הפתיחה הצפויה של מערכת החינוך, פרופ' גמזו קרא לכל הגננות בישראל להיבדק לנגיף הקורונה. "אנחנו מזמינים כל גננת", אמר. "זה חשוב לביטחונה ולביטחון ההורים. הבדיקה זמינה דרך קופות החולים. כך נוכל להכין את עצמנו לפתיחת הגנים". פרופ' גמזו קרא גם לשאר האזרחים להיבדק, גם אם הם לא מרגישים חולים: "יש לנו מספיק בדיקות כדי לעשות את זה. עשינו את זה בערים אדומות, ואנחנו שוקלים להעביר גם לכתומות".
פרופ' גמזו התייחס גם למפקדת אלון שבה ביקר ואמר כי "אנחנו יכולים לומר כי לממשלת ישראל ולקבינט יש כרגע יכולת קטיעה טובה, יש מפקדה שמתפקדת. היא לא הייתה ככה בחודשים האחרונים. ברמת האיכות ונפח העבודה, המפקדה השתלטה על 2,000 מאומתים בחקירות ברמה גבוהה, וזו תעודת כבוד למדינת ישראל. זה נותן לנו את הכוח להמשיך לשלוט על הפחתת התחלואה".
השר אשכנזי אמר במהלך הביקור במפקדת אלון כי "ההתרשמות שלי יוצאת מן הכלל, יש לנו כאן מערכת מאורגנת ואיכותית שיודעת לעשות יותר חקירות ויותר בידודים, ולפנות לקהל רחב יותר ומכלל המגזרים. זה ההבדל הגדול והמשמעותי בין הסגר הראשון לשני. יש פה אנשים מכל הגופים שעובדים בתיאום מדהים, כולל אנשי מילואים שנמצאים כבר יותר מ-180 יום ועובדים מקופות החולים, משרד הבריאות ומשרד הביטחון".

שלשום נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי שר החוץ הגרמני הייקו מאס הבטיח לאשכנזי שיעביר לישראל מנות חיסונים ברגע שארצו תקבל כאלה מחברת אסטרה זנקה. אשכנזי התייחס לכך היום ואמר: "אני שמח שממשלת גרמניה נעתרה לבקשתי ותעביר לנו את החיסונים ברגע שיתאפשר. ממשלת ישראל דואגת לחיסונים גם כאן, אני מהמקום הזה אסע למכון הביולוגי ואשמע איך מתקדמים. אנו דואגים להיות מסוגלים לספק לאזרחי מדינת ישראל חיסונים במידה ויהיו בעולם".
לדברי אשכנזי, "נדע להביא חיסונים במידה והם יהיו מארצות הברית. בביקור האחרון שלי בגרמניה סגרנו שאזרחי ישראל יוכלו לקבל חיסונים מגרמניה - נוכל לקבל כמה מיליונים של חיסונים בהנחה שאסטרה זנקה תצליח להגיע לחיסון. זה מאוד חשוב".
אשכנזי הוסיף כי לאור המגמה החיובית בתחלואה, הוא יפעל לפתיחת המשק ולהקלות בכפוף להמלצות הגורמים המקצועיים. הוא התייחס גם להיערכות של מערכת החינוך והרשויות המקומיות להקלות הצפויות, ואמר כי "זוהי חובתנו להעצים ולהגדיל את הסמכויות של הרשויות המקומיות. שיתוף הפעולה בין כלל הגופים והרשויות המקומיות הוא המרכיב הבסיסי להצלחת המאבק שלנו בנגיף".

אדלשטיין: "לא סובלים לחינם"

בתוך כך, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום במהלך סיור בקורס חקירות אפידמיולוגיות במועצה האזורית מטה בנימין כי הידע של הרשויות המקומיות יסייע לבלימת המחלה ולקטיעה יעילה של שרשראות ההדבקה.
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בתדרוך כתבים
יולי אדלשטיין בתדרוך כתבים
"אין תאריך לפתיחת מערכת החינוך". אדלשטיין
(צילום: אלי מנדלבאום)
אדלשטיין החמיא למטה בנימין ואמר כי "המועצה מאוד הדאיגה אותנו, אבל הצוות פעל במרץ ובשיתוף פעולה עם משרד הבריאות - והנתונים היום שונים לגמרי. הייתי אומר, תהיו כולכם בנימינים, אבל יש עוד כמה רשויות שבמקום להתבכיין מתנפלות על הנגיף, פועלות נכון ורואות תוצאות".
הוא הוסיף: "אנחנו בעיצומו של הסגר, וכולי תקווה שלקראת התחלת פתיחתו". לדבריו, "נתוני התחלואה מצד אחד מאוד משמחים, אנחנו לא סובלים לחינם. מצד שני, גם בתנאי סגר אנחנו מגלים 3,000 נדבקים ביום - כלומר ההדבקה עדיין מתבצעת. אפשר להסביר זאת, לצערי, רק בכך שגם במקומות המותרים לא כולנו שומרים על הכללים".
"אני מבין את הלחץ לסיים את הסגר", אמר אדלשטיין. "המצב באמת קשה, אבל הנגיף לא רוכב אופניים. כפי שהוא ירד באלפים תוך ימים, כל זה יעלה בחזרה תוך ימים אם לא נשמור על הכללים ולא נזכה לשיתוף פעולה מלא של הציבור. כל אזרחית ואזרח צריכים לזכור שגם כשיהיה מותר לחצות 1,000 מטר, זו לא סיבה לצאת לאירועים; גם כשיהיה מותר לבקר משפחה, זו לא סיבה לחבק את הסבא והסבתא ולסכן את חייהם".
אדלשטיין סירב לנקוב בתאריך שבו תיפתח מערכת החינוך, והסביר: "החזרה ללימודים ולגנים תהיה הדרגתית, ולא תתבסס על שום תאריכים, אלא על נתון אחד בלבד - מה מספר הנדבקים מתוך הבדיקות היומיות לצורך גילוי הנגיף, ומהו מקדם ההדבקה. לא יעזרו הלחצים".
"היציאה תהיה הדרגתית, שלב אחרי שלב", סיכם. "זה מאוד מעצבן, אבל תזכרו שבכל התחומים, אם נגיע לאנרכיה - נגלגל את המדינה לאסון חברתי, כלכלי ובריאותי".