5 צפייה בגלריה
ירושלים בני ברק ביתר עילית נצרת ערים תחלואה חולים קורונה
ירושלים בני ברק ביתר עילית נצרת ערים תחלואה חולים קורונה
מוקדי הסיכון המרכזיים
(צילום: AP , AFP , עמית שאבי , אסף קנר)
בגל הראשון של הקורונה בישראל מוקדי התחלואה היו בני ברק והשכונות החרדיות בירושלים, בהמשך הוטל סגר גם על דיר אל אסד שבצפון ועל שכונות בחורה שבנגב. אך מתחילת הגל השני מדגישים פעם אחר פעם כי הנגיף התפשט כמעט לכל הארץ, וההתפרצויות בבת-ים, בתיכון החילוני גימנסיה ירושלים שבשכונת רחביה ולזמן קצר אף ברעננה רק חיזקו זאת.
אמנם בשלושת הימים האחרונים נמנו נדבקים חדשים ב-183 יישובים, וביותר מעשרה מספר המאובחנים בימים אלו היה תלת-ספרתי - אבל מבט על מוקדי הסיכון כעת מראה כי כמו בשיא הגל הראשון גם כעת כמעט כולם הם יישובים חרדיים וערביים.




בדו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מתפרסמת מדי יום רשימת מוקדי הסיכון. לפי המרכז, גוף של אגף המודיעין, בני ברק נמצאת היום (ה') בראש הרשימה: 1,069 נדבקו בעיר בשבוע האחרון ושיעור הבדיקות החיוביות בשבעת הימים האחרונים הוא 19% - למעשה כמעט כל בדיקה חמישית היא חיובית.
לצד בני ברק נמצאות בצמרת רשימת מוקדי הסיכון גם קלנסווה (118 נדבקים בשבוע, 15% בדיקות חיוביות), ביתר עילית (182 נדבקים, 25%), אלעד (82 נדבקים, 22%), בית שמש (431 נדבקים, 22%) ועין מאהל (47 נדבקים בשבוע, 16% בדיקות חיוביות). המשותף לכל היישובים הללו: מפלגה חרדית או ערבית זכתה בהן במרב הקולות בבחירות האחרונות.

1,843 נדבקים בשבוע בירושלים

למעשה, הן בבני ברק, הן בביתר עילית והן באלעד יותר מ-85% בבחירות 2020 הצביעו ליהדות התורה או לש"ס. בבית שמש 55% הצביעו לשתי המפלגות. בקלנסווה ובעין מאהל 98% הצביעו לרשימה המשותפת.
גם בהמשך רשימת מוקדי הסיכון נראה רוב ברור ליישובים חרדיים וערביים, וגם שיעור הבדיקות החיוביות שם גבוה בהרבה מהממוצע הארצי, הגבוה גם כך - שהגיע הבוקר לשיא בגל השני של יותר מ-8%.
5 צפייה בגלריה
 אנשים מתפללים בבני ברק
 אנשים מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק. בראש רשימת מוקדי הסיכון
(צילום: איתי בלומנטל)

5 צפייה בגלריה
המונים "בורחים" מביתר עילית לפני תחילתו של הסגר
המונים "בורחים" מביתר עילית לפני תחילתו של הסגר
ביתר עילית בסגר. 134 נדבקים בשלושה ימים
(צילום: עמית שאבי)


בירושלים מספר הנדבקים החדשים הגבוה ביותר בשבוע האחרון – 1,843. שיעור הבדיקות החיוביות בבירה הוא 12%. בהמשך הרשימה נמצאים גם היישובים החרדיים מודיעין עילית, רכסים וקריית יערים, שבהם אחוז החיוביים עוד יותר גבוה. עוד במוקדי הסיכון: יבנאל, שם ניצחה ש"ס בבחירות האחרונות, וכן היישובים הערבים נצרת, יפיע וג'ת.

ירידה בקצב התחלואה בתל אביב

יוצאות הדופן, יחסית, הן גבעת זאב וקריית מלאכי, שם הליכוד ניצח - אך גם ביישובים אלו יש שכונות חרדיות ולראיה כ-40% מהתושבים שלהן הצביעו בבחירות האחרונות לש"ס וליהדות התורה.
תל אביב היא היחידה מבין מוקדי הסיכון העיקריים שבה אחוז הבדיקות החיוביות נמוך מ-10%, והוא אף נמוך משמעותית – רק 5% בשבוע האחרון. בעיר נדבקו 484 איש בשבעת הימים האחרונים, רק מעט יותר מביתר עילית שאוכלוסייתה קטנה פי 7. בשלושת הימים האחרונים חלה ירידה נוספת בקצב התחלואה בעיר, ואובחנו בה רק 165 נדבקים חדשים – פחות למשל ביחס לבית שמש.
5 צפייה בגלריה
סגר בשכונת רוממה בירושלים. 701 נדבקים בעיר בשלושה ימים
סגר בשכונת רוממה בירושלים. 701 נדבקים בעיר בשלושה ימים
סגר בשכונת רוממה בירושלים. 701 נדבקים בעיר בשלושה ימים
(צילום: אלי מנדלבאום)

גם נתוני תחלואת הערים שפרסם היום משרד הבריאות מספרים סיפור דומה. על פי הנתונים, היישובים הגדולים מ-3,000 איש עם שיעור התחלואה בפועל הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה הם ברובם אותם יישובים שהופיעו בדו"ח מרכז המידע.

הפתרון: להוציא למלוניות

בביתר עילית שיעור החולים בפועל הגבוה ביותר (1,862 ל-100 אלף איש), ואחריה יבנאל (1,614 ל-100 אלף), בני ברק (1,270), קריית מלאכי, קלנסווה, רכסים, לוד, אלעד, קריית יערים, מודיעין עילית, כפר קרע ובית שמש. בירושלים אובחנו 701 חיוביים לקורונה בשלושת הימים האחרונים לעומת 383 בבני ברק, 186 בבית שמש, 165 בתל אביב ו-134 בביתר עילית.
אחד ההסברים לשיעור התחלואה הגבוה ביישובים חרדיים וערביים הוא הצפיפות הרבה בבתים באותם יישובים. לכן גם ראשי הערים של בני ברק וביתר עילית, בין היתר, קראו להוצאת הנדבקים למלוניות קורונה וטענו כי סגר אזורי לא יסייע להפחתת מספר הנדבקים, אלא להפך. גם נתוני משרד הבריאות, שמראים כי רוב מקרי ההידבקויות מתרחשים בבתים, מסבירים זאת.