שעות לאחר הפלת חוק האזרחות בידי חבר הכנסת עמיחי שיקלי (ימינה), במפלגתו נשמעות הבוקר (שלישי) טענות קשות נגדו לאחר שהבהיר בשיחות עם שותפיו שיתמוך בהארכת הוראת השעה - שנועדה למנוע איחוד פלסטינים עם בני משפחה בישראל - אך לבסוף הפנה את גבו.

3 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
בימינה כבר לא סומכים על שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
לאורך כל הלילה ניהלה שרת הפנים איילת שקד שיחות ארוכות עם חבר הכנסת המורד והבהירה לו שהמתווה שהציגה כלל לא שונה ממה שיישם קודמה בתפקיד אריה דרעי. אלא שבמקביל לשקד הופעל על שיקלי מכבש לחצים מצד אנשי הליכוד שביקשו ממנו להצביע נגד ולסייע להם להפיל את הממשלה. "ברור שלא ניתן להסתמך עליו עכשיו", אמרו גורמים בימינה שמבינים כי מעתה צריך לספור את אצבעותיו יחד עם האופוזיציה, אך טרם החליטו איך לנהוג מולו.
אם ימינה תחליט להכריז על שיקלי כח"כ פורש, היא תציב סימן שאלה גדול מעל עתידו הפוליטי. לפי החוק, חברי כנסת שמתפצלים מסיעתם ללא שליש מחבריה לא יוכלו לכהן כשרים או כסגני שרים בכנסת הנוכחית, אך הסנקציה המשמעותית יותר היא שלא יוכלו להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגה או סיעה קיימת. במקרה שכזה, שיקלי יוכל לרוץ אך ורק במסגרת פוליטית חדשה - מה שיקשה עליו להתמודד.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש, עמיחי שיקלי ואיילת שקד מחוץ למליאה הבוקר
יואב קיש, עמיחי שיקלי ואיילת שקד מחוץ למליאה הבוקר
שקד וקיש לוחצים על שיקלי רגע לפני ההצבעה
(באדיבות אתר סרוגים)

סערת חוק האזרחות - כתבות נוספות

שיקלי עצמו הסביר את התנגדותו לחוק האזרחות בפשרה שסוכמה באישון לילה בין סיעות הקואליציה, שהביאה לכך שמרצ ושני ח"כים מרע"מ, בהם היו"ר מנסור עבאס, הצביעו בעד. במסגרת אותה פשרה סוכם כי הוראת השעה תוארך לא בשנה אחת, כמו שנעשה מדי שנה מאז 2003, אלא רק בחצי שנה - ותוקם ועדה שתבחן 1,600 מקרים הומניטריים.

"הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק", צייץ שיקלי בטוויטר. "ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"מ ומרצ". בהמשך הבהיר שיקלי כי "אם החוק היה מגיע ככתבו כלשונו בלי כניעה למרצ ורע"מ - הייתי מצביע בעדו".
שותפתו של שיקלי למפלגה, שירלי פינטו, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי רגע לפני ההצבעה הוא לחץ את ידה, וכשאמרה לו שיהיה בסדר, הוא סימן לה עם פניו שהיא יכולה לסמוך עליו. "הרגשתי שהצעד פה בטוח", אמרה חברת הכנסת. "אני יודעת שהוא אומר שהוא אדם אידיאולוגי אבל הוא הצביע נגד ביטחון המדינה. אני לא רואה פה שום אידיאולוגיה, רק אינטרסים פוליטיים. כמו שלליכוד אין אידיאולוגיה, גם לחבר הכנסת שיקלי אין, וחבל לי מאוד לגלות את זה".
פינטו נשאלה מה מפלגתה אמורה לעשות כעת, והשיבה כי היא בטוחה שימינה תטפל בנושא בצורה נכונה וראויה. "כל מי שהצביע נגד החוק הזה באמת עשה פה דבר שלא ייעשה", הדגישה פינטו. "מפלגת ימינה צריכה לקחת את זה בחשבון". לדבריה עדיין לא ידוע אם החוק יעלה בקרוב להצבעה נוספת: "הקואליציה והשרה שקד יעשו את הצעדים הנכונים כדי להחזיר את הביטחון למדינת ישראל", אמרה. "הקואליציה הורכבה כשהאחדות והשמירה על עם ישראל היא בעדיפות הראשונה, בעוד שאנחנו רואים את האופוזיציה שמה את האינטרסים האישיים שלה שוב ושוב במקום האינטרסים של המדינה".

חברת הכנסת הוסיפה כי "ישבתי במליאה וראיתי איך האופוזיציה מוכנה למכור את ביטחון המדינה והאזרחים לטובת אינטרסים פוליטיים קטנים ואישיים של כל אחד מהם. זה פשוט דבר שלא ייעשה, לא האמנתי שזה קרה. כל מי שהצביע נגד החוק הזה סיכן את ביטחון אזרחי מדינת ישראל. מטרת החוק היא להגן על ביטחון המדינה. יו"ר האופוזיציה נתניהו יעשה הכול היום כדי להיות בשלטון. פשוט לשרוף את המדינה ולו רק להיות בשלטון".
- זה לא מוציא לכם את הרוח מהמפרשים? "ממש לא, אנחנו לוחמים. אמרתי את זה לכל החברים שדיברו איתי ושאלו אותי איך אני חיה עם ההצבעות מהלילה עד הבוקר. אמרתי להם שאני פה למען אזרחי מדינת ישראל, למען הביטחון, למען אנשים עם מוגבלויות ולמען כל האזרחים. אעביר כמה לילות שצריך למען האזרחים שלנו. אנחנו פה למען המדינה נטו, אין פה פוליטיקה קטנה".
3 צפייה בגלריה
שמחה בליכוד וברשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות במליאה
שמחה בליכוד וברשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות במליאה
שמחה בליכוד וברשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
ההצבעה הדרמטית הבוקר במליאת הכנסת, שבה נפל בסופו של דבר חוק האזרחות, נערכה בסביבות השעה 06:30, בהצבעה שהסתיימה בתיקו של 59 מול 59. לקואליציה לא היה רוב מכיוון שרק מנסור עבאס וחברו וואליד טאהא מרע"מ תמכו, ושני חבריהם, סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים, נמנעו. המאבק האחרון היה על קולו של שיקלי, שכאמור התנגד לחוק. חברי הליכוד הריעו במליאה כשנשמעה הכרזתו "נגד" בהצבעה השמית.
במקביל להכרזה על ההצבעה כהצעת אמון בממשלה, לבקשת ראש הממשלה נפתלי בנט, ש"ס ביקשה להכריז על ההצעה כאי אמון. החוק דורש להציע ראש ממשלה במקום המכהן, והאופוזיציה נקבה בשמו של אריה דרעי. אולם לצורך הפלת ממשלה נדרש רוב של 61 ח"כים, ולכן הממשלה לא נפלה, חרף המהומה שפרצה במליאה וטענות חברי הליכוד על כך שהכנסת למעשה הביעה אי אמון.