איברהים חאמד, שדרס למוות את איתמר בן אבו במהלך מהומות פורים במאה שערים שבירושלים, שוחרר היום (שלישי) למעצר בית לאחר שהמשטרה סיימה את חקירתו. עם יציאתו מהמעצר אמר: "כואב לי הלב על איתמר, אני עצוב מאוד". עורך הדין גאד קדמאני, שמייצג את חאמד, טען כי "לא היה צריך לעצור אותו בכלל, הוא עבר לינץ'. נעשה כל מאמץ כדי להשיג עבורו צדק".

3 צפייה בגלריה
תיעוד מהשחרור
תיעוד מהשחרור
חאמד על הכתפיים בחזרה לביתו
חאמד, נהג הסעות משכונת ואדי ג'וז, טען בחקירה כי נבהל מההמון שהקיף אותו ותקף אותו באבנים, ניסה לברוח - ודרס את איתמר בטעות. חאמד, שעדיין חשוד בהמתה בקלות דעת, חזר לביתו כשהוא מלווה בחברים ובמשפחה, ורבים בעיר חגגו את חזרתו. כוחות משטרה הגיעו לביתו כדי לפזר את ההתקהלות.
חאמד נקלע למהומות ברחוב החומה השלישית במאה שערים, שבו ממוקמת גם ישיבת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד. באותם רגעים, כמה מתפרעים שיכורים זרקו חפצים על רכבו, ואף נכנסו לתוך הרכב וחנקו אותו לפי עדותו. חאמד שחש מאוים ניסה להימלט מהמקום, לחץ על דוושת הגז ודרס למוות את בן אבו, תושב מבשרת ציון בן 47 שהיה במקום.
3 צפייה בגלריה
הזירה
הזירה
זירת הדריסה בירושלים, שלשום
(צילום: דוברות איחוד הצלה )
3 צפייה בגלריה
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
(צילום: יהוידע בן ציון)
נציג המשטרה אמר אתמול בדיון הארכת המעצר כי "חאמד נקלע למהומת פורים שהייתה במקום. הייתה התנפלות על הרכב שלו, ובסרטונים רואים אותו דורס ונמלט מהמקום. הוא נחקר, מסר את גרסתו ובכוונתנו לבצע עוד 16 פעולות חקירה".
סנגוריו של חאמד, עורכי הדין קדמאני וחלדון נאג'ם, ביקשו מנציגי המשטרה לאשר ש"התנפלו על הרכב" - ואלה השיבו כי "הייתה מהומה סביב הרכב". סנגורי החשוד שאלו כמה מהמתפרעים שתקפו את החשוד נעצרו, והמשטרה השיבה כי הוא האדם היחיד שנעצר.
לטענת הסנגורים, חאמד לא ראה כלום בזמן שנסע ברחוב. "כולם תקפו אותו רק כי ניסה לברוח מהרכב, ובסוף הוא הצליח", אמרו. "במקום לבוא לבית המשפט עם חשודים להארכת מעצר, אנחנו מגיעים לבית המשפט כדי להאריך את מעצרו של הקורבן. אדם שהגיע למקום עבודתו ועבר לינץ' מטורף. כמעט הרגו אותו בתוך הרכב, והמשטרה מחליטה לעצור רק אותו. המשטרה גם לחצה על בית החולים לשחרר אותו. אף אחת מהפעולות של המשטרה לא מתייחסת לחשודים".

לדברי עורכי הדין, "אם היינו במקרה הפוך, שאותם עבריינים היו ערבים, המשטרה הייתה סוגרת את כל העיר עד שהיו עוצרים אותם. אין אפילו אינדיקציה שהם יזומנו לחקירה. חאמד נתן גרסה מאוד מסודרת שמתיישבת עם כל הסרטונים. היו עדי ראייה שכולם אמרו שהבחור הגיע למקום, ולאחר שנודעה זהותו כערבי בוצע בו לינץ'. רצו להרוג אותו בתוך הרכב והוא הצליח לברוח מהמקום בנס והתקשר למשטרה כדי שתגיע".
"דובר המשטרה שיקר ואמר שהוא אותר לאחר סריקות", הוסיפו עורכי הדין. "תודה לאל שיש את הסרטונים האלה. אנחנו נבקש צדק. אין לו עבר פלילי והוא יכול להיות עם אמא שלו בבית. בשנת 2014 אביו נדרס על ידי אדם במתכוון והלך לעולמו. הדבר האחרון שהוא יכול לחשוב עליו זה לדרוס אדם אחר. כל מטרתו הייתה לצאת מהרכב ולברוח".
המהומות בשושן פורים בירושלים אירעו בכמה מוקדים שסמוכים לרחוב שמואל הנביא, ונמשכו שעות ארוכות. לפי עדויות, המתפרעים גרמו נזק רב לרכבים שעברו במקום וחיפשו אחר נהגים ערבים. עד ראייה שהיה במקום הדריסה סיפר: "צעקו שמדובר בנהג ערבי. הוא נהג בביריונות כדי להראות שהוא שולט בכביש. הוא נסע הלוך חזור כמה פעמים ואז בין נסיעה לנסיעה הוא מחץ אותו. יכול להיות שהנהג חש בסכנה, אבל זה לא מצדיק רצח. מצד שני, אני לא מצדיק את מה שהם עשו לו".
כמה שעות קודם לאירוע הותקף אמבולנס של מד"א באבנים. חובש מד"א אמר ל-ynet: "פירקו את האמבולנס. ברחנו משם. אם תקפו אמבולנס תאר לעצמך מה זה בשבילם לתקוף רכב הסעות".
בסרטון אחר מירושלים תועדו נערים בגילופין שתקפו אוטובוס של אגד. בסרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות נשמעים הצעירים אומרים לאחר שעצרו את האוטובוס: "הוא יהודי. תנו לו לעבור. הוא משלנו. חכו לערבים".