2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
(צילום: טל שחר, הדר יואביאן)
חברת הכנסת איילת שקד הציבה אולטימטום לכניסתה לממשלת השינוי - ודורשת את מקומה של יו"ר העבודה מרב מיכאלי בוועדה לבחירת שופטים. היום בצהריים דחה יאיר לפיד את הדרישה הזו, שימינה העלתה במסגרת המשא ומתן הקואליציוני.

2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
המנדט מסתיים ברביעי - אך עדיין נותרו מחלוקות. לפיד
(צילום: AFP)
רק היום נשאלה מיכאלי בישיבת סיעת העבודה אם תהיה מוכנה להתפשר ולוותר על מקומה בוועדה לבחירת שופטים לטובת שקד. מיכאלי השיבה: "לשמחתי, לא התבקשתי לעשות את זה. כמו שאמרתי, אני בטוחה שברגע שנבין שיש פה שותפות, כולם צריכים וצריכות לוותר על דברים שאחרת הן היו עושות. אם הייתה ממשלת מרכז-שמאל - כמו שיום אחד תהיה כשנהיה גדולות, ספציפית המפלגה הזאת. כשהייתה ממשלת ימין, הם יכלו לעשות דברים. עכשיו באנו לשקם ולרפא, באמת. אני מסכימה עם הביטוי הזה שהשתמש בו נפתלי בנט, ובמסגרת הזו אני מחויבת ואני בטוחה שגם הצד השני מביא שיתוף פעולה".
שקד, שכיהנה בעבר כשרת המשפטים, נחשבת למי שאחראית למינוי של שופטים שמרנים רבים - ומיכאלי, מנגד, לא צפויה לתמוך במינויים כאלה בעתיד. אגב, השר השני שאמור לכהן בוועדה הוא גדעון סער - שתפיסתו המשפטית דומה לזו של שקד. סער אמור לכהן בוועדה לבחירת שופטים מתוקף תפקידו המיועד כשר המשפטים.
מקומה של מיכאלי בוועדה לבחירת שופטים נקבע במסגרת ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד לעבודה, שסוכם ביום שישי האחרון - לפני הצהרתו של נפתלי בנט על כוונתו להקים ממשלה עם יאיר לפיד. למרות שסער אמור להיות השר הנוסף בוועדה, ובכך ממשלת האחדות הייתה אמורה לתת ביטוי לשני חלקיה, השיבוץ של מיכאלי גרר ביקורת גדולה בימין על בנט ושקד.
הוועדה לבחירת שופטים הפכה בשנים האחרונות למוקד מרכזי של מאבקים בין מפלגות המרכז-שמאל למפלגות הימין בישראל. הוועדה כוללת תשעה חברים - שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטי עליון ושני נציגים מלשכת עורכי הדין. בשנים האחרונות נאבק הימין כדי לשנות את הרכב הוועדה ולבטל את הרוב האוטומטי שיש בה לנציגי מערכת המשפט - דבר שהצליחה שקד לעשות כשהשיגה את תמיכתו של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נווה.


המנדט של לפיד, נזכיר, מסתיים בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי. המו"מ הקואליציוני אמנם מתקדם לאט, אבל בחלק מהסוגיות שבמחלוקת מסתמנות כבר הסכמות. כך למשל, המחלוקת על מסירת תיק התפוצות למפלגת העבודה - שנבעה מהחשש שמיכאלי תמנה לתפקיד את הרב הרפורמי וחבר הכנסת גלעד קריב - תסתיים אחרי שיו"ר העבודה תמנה לתפקיד מועמד שאינו שנוי במחלוקת. בהקשר זה עלה שמו של חבר הכנסת לשעבר נחמן שי, כמועמד אפשרי ומוסכם לתפקיד.
אגב, אנשי הימין בממשלה המתגבשת חוששים מכך שקריב ימונה לשר התפוצות גם בגלל שבעתיד ישנה כוונה לצרף לממשלה את המפלגות החרדיות. מיכאלי, מצידה, סירבה להתייחס היום למינויים בישיבת הסיעה של העבודה - ואמרה כי תעסוק באיוש התפקידים רק אחרי שתוקם הממשלה.
מלבד הוועדה לבחירת שופטים, בין הצדדים קיימות מחלוקות נוספות שצוותי המשא ומתן מנסים לגשר עליהם. בין היתר, מדובר על דרישת תקווה חדשה לקבל משרת שר עבור חבר הכנסת יועז הנדל - את תיק התיירות או משרד התקשורת, שנכון לרגע זה אמורים להישאר בידי יש עתיד. מחלוקת נוספת נוגעת לתיק החקלאות. בכחול לבן דורשים את תיק זה, שהובטח מוקדם יותר לישראל ביתנו. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף היום את יו"ר כחול לבן בני גנץ על כך, וגנץ מנגד אמר שמבחינתו הוא ויתר על דברים רבים - כמו האפשרות להיות ראש ממשלה - ולכן הוא מצפה שדרישותיו יכובדו.
בנוסף לכל אלה, שקד דורשת שתיק הנגב והגליל יסופח למשרד הפנים שמיועד עבורה. הבעיה היא שהתיק כבר נמסר למפלגת ישראל ביתנו של ליברמן.