מרצ, ישראל ביתנו, ימינה יש עתיד, העבודה ותקווה חדשה מתכנסות היום (ב') בצהריים לישיבות סיעה. השיחות ייערכו על רקע הכרזתו הפומבית אמש של יו"ר ימינה נפתלי בנט על התחדשות המגעים בינו לבין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על הקמת ממשלת השינוי - או אחדות, כפי שכינה אותה.
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעתו: "כפי שאמרנו במערכת הבחירות, אנחנו נתמוך במפלגה מגוש השינוי שתביא את מרב המנדטים - וכך אכן היה. גם במו"מ הקואליציוני, ברגע שראינו שהדברים תקועים, היינו הראשונים להתייצב והראשונים לסכם".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן: מלחמת קודש על תיק החקלאות? אולי גנץ בונה לעצמו אליבי מראש
אביגדור ליברמן: מלחמת קודש על תיק החקלאות? אולי גנץ בונה לעצמו אליבי מראש
ליברמן, היום
(צילום: עמית שאבי)
ליברמן התייחס למחלוקת על תיק החקלאות: "מה שהוצע לנו זה שני משרדים - משרד החקלאות ומשרד לפיתוח הנגב והגליל. לגבי משרד החקלאות - זו הייתה פגישה בנוכחות הרבה אנשים, שאלו את הנציגים של גנץ - מה אתם מציעים לליברמן? הם אמרו 'אין לנו בעיה לוותר על משרד החקלאות'. קיבלנו את זה, לא התווכחנו ולא ניסינו להתמקח. אני חושב שברור לכולם שמדובר בשני משרדים צנועים מאוד. מבחינתנו באמת חשוב להקים קואליציה המבוססת על גוש השינוי במהירות האפשרית. לכן כשאני שומע פתאום מלחמת קודש שמישהו מנהל על אותו תיק החקלאות ששני האדונים אמרו שאין להם בעיה לוותר, אני שואל את עצמי - האם זה רק תירוץ? האם מישהו בונה לעצמו אליבי מראש? באמת דבר מוזר ביותר".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
"האם הוא בונה לעצמו אליבי?" ליברמן על גנץ ותיק החקלאות
(צילום: דנה קופל)
עוד אמר ליברמן: "אם מישהו רוצה לפרק את גוש השינוי בגלל תיק החקלאות או הנגב וגליל, אז בבקשה. אנחנו בכל אופן ניהלנו מו"מ, רצינו להתניע. ברגע שלחצנו ידיים - זה תם ונשלם. סיכמנו את כל הנושאים, גם הכלכליים, גם דת ומדינה, כאשר העיקרון המנחה בנושא דת ומדינה מבחינתנו הוא רבני צהר. זו המסננת היחידה. ואמרתי את זה גם בפגישה הנפרדת עם בנט וגם בפגישה המשותפת עם בנט ולפיד".
יו"ר ישראל ביתנו הדגיש: "אני לא מתכוון יותר לפתוח במו"מ. ברגע שלחצנו ידיים, זה סוף פסוק. לא התערבנו לאף מפלגה במה שהם מקבלים, ואנחנו לא נתערב. היינו צנועים יותר מכל מפלגה אחרת. כרגע, בנסיבות שנוצרו, אני חושב שעבור מדינת ישראל הפתרון הטוב ביותר הוא ממשלה מבוססת על גוש השינוי. מבחינת סדר העדיפויות, נסמן את הכלכלה והבריאות כנושאים הכי קריטיים".
ליברמן המשיך: "אני בגוש של אנשים שפויים, זה הגוש הכי חשוב. אגב, בלי צחוק, ראיתי את שני הסרטונים האחרונים של נתניהו. אני ממש לא בטוח שהאיש 100% בריא מבחינה נפשית, אני לא בטוח שהוא כשיר לתפקיד של ראש ממשלה. מי שמכיר אותו ראה את זה, הוא כנראה איבד את היציבות הנפשית שלו".
בתגובה לדבריו מסרו במפלגתו של גנץ: "כחול לבן היא הראשונה להבין את הנחיצות בהחלפת השלטון לאחר שהניחה את התשתית לכך. ממליצים לכולם לנהל את המו"מ בחדרים הסגורים ולא בהצהרות מיותרות".

לפיד: "נאום נתניהו אתמול היה מופקר ומסוכן, הוא איבד את הבלמים"

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר היו"ר לפיד: "לאיילת שקד הוצמדו אתמול מאבטחים כי רוצים לרצוח אותה. נפתלי בנט עם מאבטחים. העיתונאים גיא פלג, יונית לוי ואמנון אברמוביץ' - על כולנו יש איומים ברצח ואלימות.
"ידידי נפתלי בנט, רה"מ המיועד, הגדיר אתמול מטרה לממשלה הבאה. הוא אמר 'להחזיר את האנחנו'", המשיך לפיד, "זה לא רק נכון ברמה הערכית, אלא זה גם נכון ברמה הקיומית. מדינה מפולגת ואלימה לא תתמודד טוב, לא עם האיראנים ולא עם הכלכלה. הנהגה שמסיתה אותנו אחד נגד השני, פוגעת ביכולת שלנו להתמודד עם האתגרים שניצבים בפנינו.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: יואב דודקביץ)
על נאומו אמש של רה"מ נתניהו אמר לפיד: "אם אתם רוצים לדעת למה אנחנו מוכרחים להחליף את השלטון בישראל, תקשיבו לנאום הזה. זה היה נאום מופקר ומסוכן של אדם שאיבד את הבלמים, החולשה שלו מחלישה אותנו. אנחנו מנסים להקים ממשלה שבה לשבת אנשי ימין מובהק, שמאל ומרכז מנסים לעבוד ביחד ולהגיד לאזרחי ישראל - אנחנו לא שונאים אחד את השני".
על הקמת הממשלה החדשה הוא אמר כי "יש עדיין מכשולים, נצטרך לצלוח אותם ביחד", והדגיש: "גם אם ליש עתיד היו 40 מנדטים, זו הממשלה שהייתי מקים. ימין, שמאל ומרכז. ממשלת אחדות. ממשלה שתדאג לכל אזרח ישראלי. כולל אלה שלא הצביעו בעדנו, כולל אלה שלא יהיו חברים בה".

מרצ: "ביבי, לא מפחדים מהאיומים ומההסתה שלך"

בפתח ישיבת הסיעה של מרצ אמר היו"ר ניצן הורביץ כי "אלה בהחלט ימים דרמטיים, ואלה רגעים של הכרעה ביחס לעתיד החברה הישראלית ומדינת ישראל. אנחנו במרצ לוקחים חלק פעיל ומרכזי במאמץ להביא להקמת ממשלת שינוי. ומנגד, מכונת ההסתה והשקרים של בלפור עובדת ללא הפסקה, 24/7".
הוא פנה לראש הממשלה נתניהו: "לא יעזור לך ביבי, אנחנו לא מפחדים מהאיומים ומהסתה שלך. זה לא עובד עלינו, לא משפיע עלינו. להפך, זה רק מחזק את הנחישות שלנו להחליף אותך כי אנחנו רואים עוד פעם ועוד פעם מול מה אנחנו עומדים. לכן אנחנו עושים מאמץ גדול כדי לסיים את זה ממש בזמן הקרוב. מרצ כבר הגיעה לסיכומים".
לדבריו, "הלחץ של נתניהו רק יילך ויגבר ולכן אני קורא מכאן למשטרה ולשב"כ - קחו כל איום ברצינות, פעלו לשמירת הדמוקרטיה הישראלית כדי שהשנאה הזאת לא תיגמר חלילה בדם. לצערי כבר היו לנו תקדימים כאן בארץ".