5 צפייה בגלריה
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
תלמידה מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך. התנאי לתוכנית - הסכמה של 70% מההורים בבית הספר
לאחר החזרה לבתי הספר במערכת החינוך מתמודדים בימים האחרונים עם אתגר חדש: הניסיון לשמור על רצף לימודי לאחר שליחת אלפי תלמידים לבידוד. זאת באמצעות מיזם "מגן חינוך" לבדיקת קורונה בבתי הספר, ולחץ של ראשי רשויות והורים להתנות כניסת צוותי הוראה לגנים ולבתי הספר בקבלת חיסון. בתוך כך, היום קבע שר החינוך יואב גלנט כי מיום שני הקרוב יעברו כל מסגרות החינוך המיוחד, בכל היישובים, ליום לימודים מלא ולשבוע לימודים מלא. עד כה הלימודים בבית הספר במסגרות האלה לא התאפשרו ביישובים אדומים ו"כתומים כהים".
מיזם "מגן חינוך" כולל בדיקה שבועית של תלמידים ומורים ומנסה לאתר במהירות תלמידים או מורים שנדבקו על מנת לבודד אותם ולאפשר למוסד החינוכי להישאר פתוח לאורך זמן. הבדיקות מתקיימות במהלך יום הלימודים והתשובה מתקבלת לפני יום הלימודים הבא. בתי הספר שכלולים בתוכנית הם כאלה שבהם הושגה הסכמה רחבה להשתתפות מצד הורים ומורים, וכאלה שנבחרו משיקולים פדגוגיים, חברתיים-כלכליים ובריאותיים.
בשלב זה, נוף הגליל (שנקראה עד לא מכבר נצרת עילית) היא הרשות המקומית היחידה שבה פועל המיזם בכל בתי הספר. במסגרתו, מגיעים דוגמים למוסדות החינוך בעיר ובודקים אחת לשבוע את כלל 7,000 התלמידים ואת עובדים ההוראה שלא התחסנו או החלימו.
בחלק מהרשויות היא פועלת בכמה בתי ספר אך לא בכולם. מדובר בתל אביב-יפו, רחובות, מעלה אדומים, רמת גן, יקנעם עילית, אילת, ראמה, מבשרת ציון, הוד השרון, חדרה, ירוחם, ירושלים, רמת השרון, מרחבים, לוד, כוכב השחר וחריש.

נוף הגליל תחילה

בחזרה למקרה המבחן של נוף הגליל. העיר נכנסה למיזם בנקודת פתיחה טובה: 86% מהמורים בה ו-95% מעובדי העירייה במערכת החינוך התחסנו. 5% מהמורים החלימו ואינם מחויבים בבדיקה. ביום שני הופעל מתחם בדיקות קורונה בבי"ס יסודי "כרמל" בנוף בעיר. מתוך 200 התלמידים שנבדקו אובחן תלמיד מאומת אחד ואתמול (ד') נערכו בדיקות בבתי ספר נוספים. הוא נשלח לבידוד עם הקפסולה שלו, אבל כל שאר תלמידי בית הספר המשיכו ללמוד כרגיל.
"אם לא היינו ב'מגן לחינוך' התלמיד היה מדביק את כל בית הספר", סיפרה המנהלת נורית יעקב, "לתלמיד אין סימפטומים וללא הבדיקה איש לא יכול היה לדעת שהוא חיובי לנגיף".
5 צפייה בגלריה
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
תלמידה בנוף הגליל בבדיקת קורונה. 95% מהתלמידים נבדקים אחת לשבוע
5 צפייה בגלריה
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
תלמידים מנוף הגליל בבדיקת קורונה במסגרת מגן חינוך
נוף הגליל. "התלמידים מוגנים באופן מלא"
ממונה הקורונה בעירייה יבגני קומרנצקי מספר כי לא היה קל לשכנע את כולם להשתתף בתוכנית אך בסוף הושגה הסכמה של מעל 85% מההורים בכל בתי הספר – גבוה מהיעד הנדרש של 70%. ראש העירייה רונן פלוט, ששוחח באופן אישי עם חלק מההורים שהתנגדו, אומר: "התפנית הייתה ביום שלישי שעבר כאשר בפעם הראשונה העיר הוכרזה אדומה, אולם בתי הספר המשיכו לפעול כרגיל בזכות היותנו בתכנית. נוף הגליל חזרה השבוע לצבע הצהוב אבל ההגנה שקיבלה בימיה האדומים הגבירה את היענות ההורים להשתתף בתכנית".
מנהלת בית ספר "כרמל" בעיר, נורית יעקב אמרה ש-95 אחוזים מהתלמידים והצוותים החינוכיים נבדקים אחת לשבוע ובכך מתאפשר רצף חינוכי. "חשוב לתת מענה רגשי חברתי ולצמצם פערים, גם בימים מאתגרים בהם אנו מתבקשים לשמור על ריחוק חברתי", אמרה.
אילה זלינגר, מנהלת בית ספר "בגין" בעיר סיפרה שהתכנית מבטיחה הגנה: "אנחנו יודעים שהתלמידים מוגנים באופן מלא, שרשרת ההדבקה נעצרת עוד בהתחלה והרצף החינוכי נשמר"
סינתיה שריקי, אימם של יהב בכתה ד' וניתאי בכיתה ב' מבית ספר "כרמל", מודה שבהתחלה התנגדה לתוכנית: "לא רציתי שהילדים יחוו בדיקת קורונה כשאני לא נמצאת לידם אבל עם הזמן ולאור הנתונים הבנתי שזו הדרך היחידה, בהעדר חיסונים לילדים, להבטיח את בריאותם. אני שולחת את הילדים שלי כל בוקר לבית הספר בביטחון מלא למקום שאין בו חולים מאומתים". וגם בנה יהב לא מתלונן: "הבדיקה בכלל לא כואבת ואפילו מדגדגת אותי. זה עדיף מלהיות בבידוד"
גם במועצה האזורית מרחבים לומדים להכיר את התוכנית בחלק ממוסדות החינוך. בבית ספר ״נחלים״ הצטרפו למיזם לאחר שאותרו שם לפני כחודש 11 תלמידים מאומתים.
״לאורך השנה היו מאומתים, אבל לא הייתה הדבקה בתוך בית הספר, מספר מנהל בית הספר נהוראי אליקים, "הפעם הרגשנו את השפעת המוטציות על שרשרת ההדבקה. אם פעם היו מקרים בודדים, עכשיו כבר הדבקה אחת הביאה תוך שבוע לסגירת בית הספר, אפילו שכולם הקפידו על כל הכללים".
"כל זה יכול היה להימנע אם היינו מאתרים בזמן את הנדבקים", ממשיך אליקים, "אני מניח שאם 'מגן חינוך' היה קיים לפני ההדבקה, אז היינו רואים מקרים בודדים בתוך הקפסולה ובזה זה היה מסתיים. הבעיה המרכזית היתה אחים שהספיקו להידבק ולהדביק בקפסולות אחרות".

״התוכנית חשובה ודורשת שיתוף פעולה מצד כל הגורמים", אומר שי חג׳ג׳, ראש המועצה האזורית מרחבים ויו״ר מרכז המועצות האזוריות, "היא מאפשרת למסגרות החינוך להמשיך לפעול, גם אם הם נמצאים ברשות אדומה. הבדיקות מותאמות לילדים, כבר לא המטוש ארוך. משהו ממש עדין. החוויה מבחינת הילדים במרחבים היא מאוד חיובית. הבודקים שמגיעים מאוד רגישים".
בתי ספר ברחובות היו מהראשונים בארץ להשתתף בפיילוט של "מגן חינוך". החל מהשבוע הפרויקט התרחב והוא כולל כבר תשעה בתי ספר. בעיר דיווחו על ניסיון חיובי ועל כוונה להתרחב לכלל בתי הספר ברחובות.
אופיר ביכלר, מנהל בית הספר "בראשית" בעיר, אומר שהתוכנית מעניקה לבית הספר ולהורים תחושה של ביטחון: "הצוות והתלמידים נבדקים בבוקר ועד הערב אנחנו מקבלים את התוצאות. הילדים נבדקים לבד, ללא ההורים. הבדיקה נערכת בעדינות וברגישות. בתקופת הפיילוט חלק מתלמידים לוו על ידי ההורים אבל מאז גם הילדים הקטנים ביותר – בכיתה א'- התרגלו ואינם חוששים מהבדיקה, והם מגיעים לבד. התוכנית הזו נותנת לנו תחושה של סולידריות ומוגנות כקהילה ומביאה לשיעור השתתפות של 100% של התלמידים בבית הספר".
ראש עיריית רחובות רחמים מלול אמר ש"מגן חינוך" היא הכלי האפקטיבי ביותר למניעת תחלואה במערכת החינוך: "בבתי הספר שבהם יישמנו את התוכנית עוד בשלב הפיילוט נצבר ניסיון חיובי ביותר. בהתחלה הייתה חשדנות של ההורים אבל אז הבינו שזה לטובת התלמידים".
ברמת גן, 19 בתי ספר יסודיים הצטרפו לתוכנית. בית ספר "המנחיל" היה הראשון אשר הצליח להשיג את הסכמת ההורים. "במהלך הלמידה מרחוק חווינו קשיים מורכבים שכללו פערים לימודיים מחד ואתגרים רגשיים מאידך", מספרת איילה אלבז, מנהלת בית הספר, "מרבית ההורים והצוות החינוכי רואים בתוכנית זו את הדרך היחידה בתנאים הנוכחיים".
"בתקופת הקורונה נדרשנו ללא מעט בידודים", ממשיכה אלבז, "הדבר שיבש מאוד את סדר היום והחזרה לשגרה. כל בידוד כזה דרש התארגנות והיה מפח נפש גדול לכולם. מאז הכניסה לתוכנית, הדבר משרה רוגע על המורים, עלי ועל ההורים. מתחילת התוכנית ברמת גן ב-2 במארס עד היום נבדקו 3,105 תלמידים וצוותי הוראה ונמצאו שלושה מאומתים.
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בבית הספר הדמוקרטי הממלכתי דתי ״בראשית״ ברחובות
בדיקות קורונה בבית הספר הדמוקרטי הממלכתי דתי ״בראשית״ ברחובות
מתחם בדיקות קורונה בבית ספר ברחובות. "מאז הכניסה לתוכנית, הדבר משרה רוגע על המורים"

עומדות ברמזור

אבל יש גם רשויות שנתקלות בקשיים, למשל גני תקווה. ראש המועצה ליזי דלריצ'ה מלינה על ההתנהלות של המדינה: "לפני שבועיים אמרו לי - איזה יופי, אתם ירוקים ברמזור אז אתם לא צריכים לקבל את תכנית 'מגן חינוך'. כשהפכנו לכתום אמרו לי שרק לצהוב ניתן לתת את התכנית".
"במשרד הבריאות טוענים שהאחריות הבלעדית לתוכנית היא של משרד החינוך", ממשיכה דלריצ'ה, "אבל שם טוענים בכלל שמי שאחראי לתוכנית הוא פיקוד העורף. בינתיים - אין לנו 'מגן חינוך' ביישוב. בהחלטה שלנו החלטנו לא להכניס צוותי הוראה שאינם מחוסנים או שאינם נבדקים פעמיים בשבוע. אם תכנית זו היא הפתרון, יש להכניס אותה לכל בתי הספר - לא רק לרמזור ירוק או צהוב. הרי המעבר בין הצבעים יכול להיות עניין של ימים".
לאחר מאבק שהובילו קבוצות הורים בכל הארץ על רקע סגירת מאות כיתות לימוד וגני ילדים, החליטו רשויות מקומיות כמו נס ציונה, בית שאן ועוד להתנות כניסת עובדי הוראה בהתחסנות או בבדיקת קורונה. סוג העובדים משתנה מרשות לרשות.
בפתח תקווה הבהיר ראש העירייה רמי גרינברג שההנחיה שלו מחייבת גם עובדי חינוך המועסקים על ידי משרד החינוך. "הנחנו את כלל צוותי ההוראה - הן עובדי הרשות והן עובדי משרד החינוך – להתחסן", אמר, "אנחנו פועלים בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שאלו המסרבים להתחסן או לבצע בדיקות פעמיים בשבוע לא יבואו במגע עם התלמידים".
5 צפייה בגלריה
ליזי דלריצ'ה  בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
ליזי דלריצ'ה  בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ'ה. תלונות על בירוקטיה בתוכנית "מגן חינוך"
(צילום: קובי קואנקס)
יובל ארד, ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, היה הראשון שהתנה כניסת אנשי חינוך המועסקים על ידי רשות המקומית בהתחסנות או בבדיקת קורונה. בתחילת השבוע הודיע כי סייעת בבית ספר שסירבה להתחסן תצא לחופשה ללא תשלום. עתירה שהגישה הסייעת להורות על החזרתה עדיין תלויה ועומדת ובבית הדין ממתינים לעמדת היועץ המשפטי בנושא.
בעקבות מכתב התראה ששלח עו"ד טל קדש, שמייצג הורים לילדים במערכת החינוך בתל אביב, והעלייה במספר הנדבקים במערכת החינוך בעיר, הודיעה העירייה שסייעות, מזכירות וצוותי מנהלה ידרשו החל מיום ראשון להציג בכניסה לגנים או לבתי הספר, תעודת התחסנות או החלמה או תוצאה שלילית של בדיקת קורונה שנערכה ב-72 השעות האחרונות. מורים עובדי עירייה אינם נכללים בהנחיה זו.