בית הדין האזורי לעבודה בבת ים דחה היום (א') את בקשת הסייעת מכיתת החינוך המיוחד בבית הספר היסודי נוף צופים שבמועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל לשוב לעבודה או להמשיך לקבל שכר - לאחר שהיא סירבה להתחסן נגד נגיף הקורונה או להיבדק.
בכך למעשה תוכל המועצה להפסיק לשלם את שכרה בעת הזאת, והיא תוצא לחופשה עד להחלטה סופית בבקשה. בדיון הקודם, השופטת מירב קליימן שעומדת בראש ההרכב ביקשה את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בשל טענות כי מדובר בנושא שדורש מדיניות כלל-ארצית ולא נקודתית. היועמ"ש טרם הגיש לבית המשפט את עמדתו, והשופטת קליימן קבעה כי עליו לעשות זאת תוך שבעה ימים.
אל הדיון הגיעו עשרות מתנגדי חיסונים כדי לתמוך בסייעת. הם טענו כי מדובר בפגיעה בזכויות הפרט שלה, וקראו לראש המועצה "פושע". חלקם הוצאו מהדיון לאחר שצעקו לעבר עו"ד מטעם יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, שהשיב לאחת המתנגדות-התומכות: "את לא רופאה, מי את שתגידי לה אם לפחד או לא".
2 צפייה בגלריה
ראש המועצה בכניסה לדיון
ראש המועצה בכניסה לדיון
ראש המועצה בכניסה לדיון, הבוקר בבת ים
(צילום: מוטי קמחי )
לאחר הדיון אמר ארד: "אני חושב שיש חורים בעדות ובתצהיר שנתנה הסייעת, אבל זה לא העיקר. הדבר החשוב הוא שבית הדין נתן היום, בפעם הנוספת, רוח גבית להחלטה ולמדיניות שקבעתי ובעצם הותיר את הסייעת לתקופה נוספת בבית עד להחלטה עיקרית בתיק - שתהיה בעוד כעשרה ימים. התפתחות החשובה בהתאם לבקשה שהגשנו, או להודעה שמסרנו לבית הדין, היא שהחל מהיום הסייעת גם לא תקבל שכר ותשב בחופשה בביתה. זה מסמן את הכיוון. בית הדין מאותת לרשויות המקומיות ולמעסיקים שהזכות לחיים של התלמידים גוברת על הזכות לפרטיות".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
"שיקרתי לגבי החיסון כי נלחצתי". הסייעת בדיון
(צילום: קובי קואנקס)
בדיון עלה כי הסייעת אמרה לגזברית המועצה שהיא התחסנה - דבר שלא היה נכון. לטענת הסייעת היא שיקרה מתוך לחץ. "אמרתי שאני מחוסנת כי נלחצתי, אחרי כמה ימים הלחץ ירד ונרגעתי. ייתכן שטעיתי שלא התקשרתי ואמרתי לה זאת". יתרה מכך, הסייעת נשאלה אם בדקה היכן יש מתחמי בדיקות קורונה והשיבה: "אני רוצה לקבל תשובות לגבי הבדיקה, אני לא יודעת עליה מספיק היות שהיא פולשנית". הסייעת הוסיפה כי מעולם לא עשתה בדיקת קורונה וביקשה שהמעסיק יסתפק בתצהיר בריאות מטעמה. "כשאני אהיה חולה אני אודיע", אמרה.
בסיומו קבעה השופטת מירב קליימן כי על היועמ"ש להגיש את עמדתו תוך שבעה ימים. "המבקשת תגיש סיכום מטעמה עד יום שלישי, המשיבה ויתר נותני העמדה בהליך יגישו סיכומים מטעמם עד 11 במרץ", נקבע, "זכות התשובה ככל שתבחר המבקשת עד 15 במרץ. עמדת היועמ"ש תוגש עד 14 במרץ, אחרת תתקבל החלטה ללא עמדתו". עוד החליט בית המשפט כי עד לדיון הבא, הסייעת לא תקבל את שכרה.
עו"ד חן טלמור, אחד הסנגורים של הסייעת, אמר בדיון הקודם: "יש לגבש הסדר חקיקתי, אבל ההחלטה להוציא את אותה עובדת ולא להכניסה לעבודה היא כמו של שריף במערב פרוע, ללא סמכות לקבל אותה". לדבריו, "אין שום החלטה של היועמ"ש או של הממשלה שמאשרת לקבוע זאת".
השופטת קליימן תהתה אז: "איך אתם מצפים שהמועצה תשמור על הילדים וההורים שיכולים להיכנס לבידוד או לחלות? חלקם גם בקבוצות סיכון וחלקם בחינוך המיוחד. אנחנו חייבים להתייחס בשוויון זכויות גם לצד הזה. תפקידנו לאזן בין החופש של העובדים לבחור לבין הבחירה של הילדים וההורים בחיים".
עו"ד גלעד יצחק בר טל, המייצג את הסייעת, אמר בתום הדיון היום: "בית הדין החליט שאנחנו נגיש סיכומים ואחרינו יוגשו סיכומי המועצה. התיק רחוק מלהסתיים. אנחנו סברנו שצריך היה להעביר את התיק לבית הדין הארצי לעבודה, אך סורבנו. אנחנו סומכים על בית הדין שיידע לקבל החלטה נכונה וגם לאזן בין הזכויות. צריך לזכור, אדם הולך לבדיקה כאשר יש סיבה. להיבדק סתם כי ראש המועצה החליט - אין לזה שום תוקף. לא צריך לשלוח לבדיקות מיותרות".
בתוך כך, הבוקר חזרו ללימודיהם ילדי כיתות ז'-י', באופן חלקי ובחלק מהמקומות, אך רבים מצוותי ההוראה טרם התחסנו. הדבר מדאיג את ראשי הרשויות, ההורים והמורים, שחוששים מכניסה לבידוד ומעלייה בתחלואה שנגרמת על-ידי מבוגרים לא מחוסנים.
יותר מ-150 ראשי רשויות חתמו בסוף השבוע האחרון על מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב גלנט ושר הבריאות יולי אדלשטיין, שבו יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר השלטון האזורי שי חג'ג' כתבו כי הם דורשים חקיקה בעניין עובדי חינוך שאינם מחוסנים. ראשי הרשויות ביקשו לקבוע כי אם עובד הוראה אינו מחוסן, וגם מסרב לעבור בדיקת קורונה אחת לשבוע, הוא לא יורשה להיכנס לבית הספר.
במכתב ששלחו ראשי הרשויות הם טענו: "לאף אדם אין זכות לסכן חיי אחר ועל כך כבר עמד המחוקק הישראלי זה מכבר בשורה של חוקים, דוגמת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, איסור על נהיגה בשכרות ועוד". הם דרשו פתרון מיידי שיגן על הצוותים, הילדים ומשפחותיהם.