תלמידים רבים שנבחנו אתמול (רביעי) בחלקה השני של בחינת הבגרות במתמטיקה בשאלוני שלוש וחמש יחידות התלוננו כי המבחן היה קשה מדי, ומשרד החינוך לא התחשב בכך שמדובר בשנה ייחודית שבה הלימודים התקיימו בעיקר מרחוק.
5 צפייה בגלריה
אורה אדלר מירוחם מכינה את התלמידים לבגרות על ספסל בגינה
אורה אדלר מירוחם מכינה את התלמידים לבגרות על ספסל בגינה
מתכוננים לבחינה בירוחם, בחודש שעבר
(צילום: חיים הורנשטיין)
תלמידת כיתה י"ב מהוד השרון העידה כי "אחרי שתי מתכונות שעברו מצוין לכל התלמידים, הבגרות עצמה הייתה הרבה יותר קשה ממה שלמדנו כל השנה". לדבריה, "זה לא הוגן כלפי תלמידים שלומדים בשנה כזו. כולם יצאו מתוסכלים ועצבניים על המערכת בגלל רמת המבחן, אחרי שהבטיחו לנו שייתנו הקלות".
צוותי ההוראה בבתי הספר תמכו בטענת התלמידים והאשימו את משרד החינוך שהקשה עליהם במקום לבוא לקראתם. חלק מהמורים טענו כי המבחן היה הוגן, אך מאתגר ולא מתחשב בנסיבות, אחרים טענו כי "מחברי הבחינה נחתו מהירח". בנוסף, גילו כי כמה פתרונות שהציע משרד החינוך באתר התבררו כשגויים.
5 צפייה בגלריה
פרסום תשובות שגויות של משרד החינוך בבגרות במתמטיקה
פרסום תשובות שגויות של משרד החינוך בבגרות במתמטיקה
תשובות שגויות של משרד החינוך באתר
"יש כעס גדול בקרב מורים ומנהלים בשל רמת הקושי של הבחינה", אמר יו"ר התאגדות המנהלים בבתי הספר התיכוניים, מנשה לוי. "יש כאן שילוב של רמת המוכנות של התלמידים והרמה הגבוהה מדי של השאלות".
מנהל בית ספר תיכון באזור הדרום תמך בתלונות התלמידים ואמר כי "המורים דיווחו כי נשאלות שאלות שאפילו בשנים רגילות לא נשאלו. הילדים יצאו מתוסכלים עם אמירות כמו 'מנותקים נמאסתם' ותהו אם משרד החינוך לא יודע שיש קורונה".
5 צפייה בגלריה
מנשה לוי
מנשה לוי
"שילוב של רמת מוכנות נמוכה עם רמת שאלות גבוהה". מנשה לוי
מנהלת נוספת מצפון הארץ סיפרה: "אני חושבת שמי שכתב את הבחינה, בדק אותה, השתתף בניסוח ובתרגום לערבית ואישר אותה - לא חי בעולם שלנו. כנראה הוא בא מהירח. משרד החינוך צריך להתבייש".
לדבריה, "מורים עברו קשה וכפול, בין היתר עם תלמידים שבאים ממצב סוציו-אקונומי ירוד וקשיים נפשיים וכלכליים. עבדנו איתם לא רק כמורים אלא כפסיכולוגים ועובדים סוציאליים. תלמידי 3 יח"ל קיבלו שאלות קשות מדי והתוצאה תהיה כישלון של רבים מהם בבחינה".
היא ציינה כי בסופו של דבר המצב מוביל למשבר אמון דווקא במורים שבשטח. "חבל שנתנו אמון במשרד החינוך שיבוא לקראת התלמידים, שבגללו התלמידים איבדו אמון במורים שלהם".
5 צפייה בגלריה
פרסום תשובות נכונות של יואל גבע בבגרות במתמטיקה
פרסום תשובות נכונות של יואל גבע בבגרות במתמטיקה
פתרון נכון לשאלה מהבחינה מטעם יואל גבע
כמו כן, נודע כי לקראת סיום השעה הראשונה לבחינה קיבלו בתי הספר הודעה ממשרד החינוך שיש לתקן טעות באחת השאלות. באחד הגרפים נכתב X במקום Y. רוב התלמידים לא הגיעו לשאלה זו בשעה שיצא התיקון, אך בכל מקרה התווספה רבע שעה לכל הנבחנים בשל כך.
אחת המורות למתמטיקה סיפרה כי "זו לא השנה הראשונה ולא השנייה שבה מתגלות שגיאות בבחינה. חבל מאוד ומוזר שבבחינה הכי מאתגרת, כשהתלמידים נתונים ללחץ, האחראים לא מצליחים למנוע שגיאות מראש".
אחרי הבחינה מורים ותלמידים שעיינו בהצעת הפתרון באתר משרד החינוך גילו כי יש טעות בשלושה פתרונות - לשאלה 1, שאלה 5.א, ושאלה 3.ד.
ממשרד החינוך נמסר כי "טובת התלמידים עומדת לנגד עיני המשרד ולכן הוא נקט שורה של הקלות, עוד טרם הבחינה. הן כללו מיקוד של חומר הבחינה, צמצומו, מתן מספר רב של אפשרויות בחירה, תוספת זמן גורפת לכלל התלמידים הנבחנים בשיעור של 25% ותוספת זמן של 33% לתלמידים זכאים".
כמו כן נמסר כי "המשרד מאפשר לכלל התלמידים והתלמידות לגשת למועד נוסף לצורך שיפור הציון, שייערך במהלך חודש אפריל. המשרד פתח חדר מצב בחינות מיוחד כדי לעקוב מקרוב אחר בחינות הבגרות גם אחר זו שהתקיימה היום במתמטיקה. יצוין כי לאורך הבחינה לא התקבלו בחדר המצב פניות או תלונות מצד בתי הספר אודות הקושי של בחינת הבגרות ב- 5 יחידות לימוד".
לגבי הפתרונות שהעלה המשרד לאתרו נמסר כי "המשרד הסיר את הנוסח השגוי ופרסם את הנוסח המעודכן".