4 צפייה בגלריה
גנץ איים, סינוואר אדיש
גנץ איים, סינוואר אדיש
גנץ איים, סינוואר אדיש
(צילום: AP, הדר יואביאן)
שישה ימים אחרי ההכרזה על הפסקת אש, מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, נאם היום (רביעי) לראשונה ברשת אל-ג'זירה והתפאר בהישגי המבצע וב"מרד בפלסטין", כלשונו. הוא איים: "אני מודיע לישראל שמה שקרה היה רק תמרון של מה שיהיה אם היא שוב תנסה לשחק באש באל-אקצא. יכולות המודיעין הגדולות של ישראל לא צפו את הכוונות של חמאס למרות שאיסמאעיל הנייה קרא בנאום ברור לישראל שלא תשחק באש".
עושה רושם שסינוואר לא מתרגש מאיומי שר הביטחון בני גנץ, שאמר בריאיון ל-ynet כי "דמם של בכירי חמאס בראשם". מנהיג חמאס ברצועה אמר: "המתנה הכי גדולה שישראל יכלה להעניק לי היא לחסל אותי. אני מעדיף למות כשהיד מאשר למות מקורונה או ממחלה. אם גנץ רוצה עצה ממני אני אומר לו - תלמד ממוחמד דף – אם הוא מאיים אז הוא מבצע".

גנץ אמר בתגובה בטקס אזכרה לחללי שלום הגליל כי "ישראל מוכנה להגן על אזרחיה בכל זמן ובכל זירה. בעזה מה שהיה הוא לא מה שיהיה - אם נצטרך נשוב ונפעל. אנו שואפים שעזה תשקוט, אבל אם בחמאס יבחרו למנוע מתושבי עזה את השיקום ולפגוע באזרחי ישראל - נפעל עד שנגיע לשקט שישרת את כולם".
לדברי סינוואר, "מוחמד דף אמר לנתניהו שנגרום לו לקלל את היום שבו נולד - והרגע הזה הגיע. שכל העולם יידע שההתנגדות תגן על מסגד אל-אקצא". הוא ציין: "ישראל ביצעה מעשה טיפשי בניסיון לפנות את אל-אקצא ממוסלמים, לא נותר לנו אלא לומר את דברנו בברזל ובאש. הנייה הזהיר ואמר תפסיקו לשחק באש, ומוחמד דף נענה לקריאה. יש לנו יותר מ-500 ק"מ של מנהרות ובישראל מתגאים שהם הרסו 100 ק"מ".
סינוואר, שכבר השבוע התהלך ברחובות עזה וניחם את משפחות ההרוגים, קישר בין המהומות בישראל ובירושלים בפרט לבין הפלסטינים בעזה ואמר: "ברכות לערביי ישראל וערביי ירושלים שעמדו והגנו על מסגד אל-אקצא ועל שכונת שייח' ג'ראח, והוכיחו ששנים של ניסיונות לעשות 'ישראליזציה' והניסיון לדו-קיום נכשלו בבת אחת - ולנצח".
4 צפייה בגלריה
תמונה של מוחמד דף
תמונה של מוחמד דף
"כשהוא מאיים הוא מבצע". מוחמד דף
4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
"המבצע - רק הכנה". סינוואר
(צילום: AP)
הוא שלח מסר לישראל: "אם תגעו שוב במסגד אל-אקצא, ההתנגדות בעזה תפעל בכל כוחה, ואנשינו בגדה יתקפו את ההתנחלויות. אני בטוח שיש לנו בתוך ישראל לפחות 10,000 שהידים שכל אחד ייקח סכין לדקור בו, או רכב לדרוס בו, או בקת''ב להבעיר בו או גלון בנזין לשרוף בו יערות".
סינוואר המשיך ואמר: "הגענו תחילה לירושלים כדי שההנהגה הישראלית תדע שיש אנשים שיגנו על מסגד אל-אקצא. אנחנו מוכנים להקריב את היקר לנו מכל למען אל-אקצא, ירושלים ושייח ג'ראח. רצינו להעביר מסר לישראל שתפסיק לשחק באש, ונתניהו וגנץ לא קיבלו את ההודעה. הם רצו מערכה ארוכה, אז הם ראו את מה שהם לא ציפו לו - מרד בפלסטין כולה".
עוד ציין כי מבחינתו אין שום הסכם עם ישראל, אלא הפסקת אש בלי תנאים. "אקורד הסיום של חמאס אמור היה לכלול 300 רקטות במכת אש אחת. מתוך כבוד לאחים שלנו בקטאר עצרנו את המכה האחרונה", טען. הוא הודה לאיראן על הסיוע לזרוע הצבאית של חמאס והבהיר שלא יקבל סיוע ישיר מארה"ב לשיקום הרצועה. "פלגי ההתנגדות וחמאס לא זקוקים לכסף לטובת שיקום הרצועה. יש לנו אמצעים משל עצמנו. אנחנו מוכנים להקל על ההחייאה של כלכלת עזה.
4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
"ירושלים - קו אדום". הנייה
(צילום: AP)
סינוואר התייחס גם לאפשרות של עסקת חילופי שבויים עם ישראל, ואמר שהמצב הפוליטי בישראל הוא זה שמקשה על המגעים. "בשנים האחרונות היו מאמצים רבים כדי להגיע לרגיעה ארוכת טווח, אך המצב הפוליטי בישראל לא יציב וזה מנע מהם לעשות מו"מ כמו שצריך. בשנתיים האחרונות היו לנו הרבה שיחות עם מתווכים ממצרים, קטאר, גרמניה, נורבגיה והאו"ם כדי לשרטט קווי יסוד לעסקת חילופי שבויים. אנחנו הצענו יוזמה עם מימד הומניטרי, ומוכנים להשלים את הנושא באופן רציני".
קודם לכן דיבר מנהיג חמאס איסמעיל הנייה ברשת אל-ג'זירה על "המשוואה החדשה" שיצר לדבריו מול ישראל אחרי מבצע "שומר החומות". לדבריו, המסר של חמאס - שהגיע לטענתו לארה"ב ולישראל - הוא שירושלים תיכלל במשוואת העימות עם הארגון.
הנייה הפגין זלזול בתוצאות התקיפות הישראליות ברצועת עזה, ובעיקר להפגזת ה"מטרו" (רשת מנהרות הטרור בעזה - א"ל), ואמר: "הפגיעות הישראליות בעזה היו משניות ולא הגיעו לתשתיות של הפלגים ברצועה. מה שהם מכנים 'המטרו של חמאס' - אני מכנה עיר הג'יהאד, והיא שלמה", אמר הנייה. "ישראל לא פגעה בתשתיות העיקריות שלה. הכשלנו את התוכנית לפגוע ביכולות ההתנגדות ולהרוס את רשת המנהרות בעזה". עוד ציין כי לפי ההערכות בחמאס, ישראל נמנעה מלהיכנס עם כוחות קרקעיים לרצועה כיוון שידעה על היקף הנפגעים בפעולה שכזאת.
למרות שזלזל בתוצאות התקיפות, לאור ההרס ברצועת עזה אמר הנייה כי יקבל בברכה כל מאמץ לשיקום הרצועה מחדש.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלישע בן קימון ואיתמר אייכנר